Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mdalhoj
#350556
Hej

Jeg faldt over Flatpanels guide til opsætning, hvor der bl.a. står følgende:

"Vi anbefaler, at Apple TV 4K som udgangspunkt sættes til at udsende 4K SDR ved 50Hz (hvis du primært ser dansk/europæisk indhold) eller 60Hz (hvis du primært ser amerikansk indhold). Det sikrer, at du får færrest sorte skærmbilleder, samtidig med, at du oftest får korrekt afspilning i de apps, som ikke supporterer match-funktionalitet."

Er der en der kan forklare mig, hvorfor der vælges 4K SDR fremfor 4K HDR? Hvilken konsekvens har det ene frem for det andet?

Hvis jeg 95 % af siden benytter mig af amerikanske streamingtjenester (HBO, Netflix og Disney), bør jeg så vælge 60 Hz?

Hvad menes der med sorte skærmbilleder?

Jeg har et LG CX.
Senest rettet af Mdalhoj 22. mar 2023, 12:55, rettet i alt 1 gang.
Af Supergris
#350562
Mdalhoj skrev: 22. mar 2023, 09:28 Er der en der kan forklare mig, hvorfor der vælges 4K SDR fremfor 4K SDR? Hvilken konsekvens har det ene frem for det andet?
Svaret må være ingen, da der er tale om ens output! :)

Der findes masser af links på nettet, hvor du kan finde svar på, hvad du søger, samtidig med det forklares ret grundigt.
Kig f.eks. her, så er jeg ret sikker på, du finder de svar, du søger:



EDIT:
Har lige skimmet guiden her på siden, du henviser til.

Hvis du endnu ikke har læst kommentarene nedenunder artiklen, så burde du gøre det, da det sikkert giver dig nogle svar.

Jeg synes, deres vejledning giver de fleste svar, men måske du har nemmere ved at forstå, hvis du ser en video, som den jeg linker til...
Senest rettet af Supergris 22. mar 2023, 13:00, rettet i alt 1 gang.
Af Mdalhoj
#350563
Jeg mente naturligvis 4K SDR fremfor 4K HDR :) og tak for videoen!
Senest rettet af Mdalhoj 22. mar 2023, 13:01, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#350564
Mdalhoj skrev: 22. mar 2023, 09:28Er der en der kan forklare mig, hvorfor der vælges 4K SDR fremfor 4K SDR? Hvilken konsekvens har det ene frem for det andet?
Jeg går ud fra, at du mener 4K HDR i andet tilfælde?

Du bør vælge SDR, hvis du primært ser indhold i SDR, hvilket de fleste stadig gør. Det er for at sikre, at man får så få "sorte skærmbilleder" som muligt. De kortvarige sort skærmbilleder indtræffer før og efter videoafspilning, når der skal skiftes mellem SDR/HDR/Dolby Vision eller mellem 24/50/60Hz, hvilket gøres når match-funktionerne på Apple TV 4K aktiveres. Disse funktioner sikrer korrekt afspilning.

Grunden til, at der opstår kortvarigt sort skærm skyldes, at HDMI-forbindelsen skal skifte tilstand.
Mdalhoj skrev: 22. mar 2023, 09:28Hvis jeg 95 % af siden benytter mig af amerikanske streamingtjenester (HBO, Netflix og Disney), bør jeg så vælge 60 Hz?
Du kan godt sætte den til 60Hz så, men hvis det er film og serier – ikke tv-programmer – så betyder det ikke så meget. Så godt som alle film og serier er i 24 billeder per sekund, så her vil Apple TV 4K skulle skifte til 24Hz uanset om man vælger 50 eller 60Hz som udgangspunkt.
Af Lape
#350567
Er det ikke stadig 25 fps der er standard i DK/EU/Norden? Hvor de fleste streamingtjenester bare har speedet 24 fps indhold op...

Vil det optimale ikke være at vælge 50 Hz her, jeg går ud fra den holder sig på 50 Hz ved 25 fps content og bare viser samme frame to gange, eller går den virkeligt ned i 25 Hz her, så der forekommer et blink?

Jeg kan godt se det smarte i at vælge 4K SDR, især hvis man bruger youtube eller andet, hvor der kan forekomme korte reklamer ofte, de kører vel SDR og hvis man smider den på HDR så er der black screen hurtigt efter hinanden.

Burde producenter ikke nemt kunne opdatere ældre TV (med HDMI 2.1 altså måske 2020 og frem) med QMS support?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#350568
Lape skrev: 22. mar 2023, 13:20 Er det ikke stadig 25 fps der er standard i DK/EU/Norden? Hvor de fleste streamingtjenester bare har speedet 24 fps indhold op...

Vil det optimale ikke være at vælge 50 Hz her, jeg går ud fra den holder sig på 50 Hz ved 25 fps content og bare viser samme frame to gange, eller går den virkeligt ned i 25 Hz her, så der forekommer et blink?
Reelt er der ikke længere en fast billedfrekvens-standarden i hverken Amerika eller Europa, men arven fra hhv. de analoge NTSC og PAL systemer hænger ved. Udbydere af indhold i Europa burde bare udbyde det i det originale format, om end det nok ikke sker så længe klassiske tv-kanaler er udbredt.

Jo så fordobler Apple TV 4K 25fps til 50Hz output. Den har ikke nogen 25Hz output-tilstand.

Lape skrev: 22. mar 2023, 13:20Burde producenter ikke nemt kunne opdatere ældre TV (med HDMI 2.1 altså måske 2020 og frem) med QMS support?
QMS kan godt tilføjes vha. firmware-opdatering. Vi har spurgt TV-producenterne ind til deres planer, og der kommer snart en artikel om det.