Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#349003
Hejsa..

Jeg har Yousee, som jeg har bruger og gerne vil fortsætte med at bruge via deres app. Problemet er, at yousee åbenbart ikke vil fejlrette de uendelige problemer som appen har, på lige min LG tv model, og foreslår mig derfor en chromecast.
Sådan en, vil jeg af mange grunde ikke have, men er kommet frem til en apple tv boks mere er mig.

Jeg vil derfor gerne vide om en Apple tv boks:

* Har en apple tv boks et rigtigt godt billede/opløsning - i hvert fald ikke værre end det jeg kan se via mit LG smart-tv .?

* Lukker apps ned, hvis/når man skifter fra app til app, eller holde dem åbne?

* Kan jeg benytte ethernet?

* Har den alle slags apps inkl. yousee's app?

* Hvad skal man bruge pladsen til - kan se jeg kan få en boks med både 32 og 64GB - er der noget jeg skal være obs på her?

* Yousee appen har jo et lager i skyen til optagelser (kan ikke huske størrelsen). Ligger det lager så at sige hos yousee, eller fylder lageret den størrelse det har på apple tv'boksen?
Sorry, svært at videreformidle min refleksion omkring det.

* Da jeg ikke 'magter' hele 2 kabler til mit tv, vil jeg gerne vide om den helt kan erstatte min smart tv flade, så jeg kun bruger boksen?

* Hvilken en af apple tv boksene skal jeg vælge/ kan jeg nøjes med at vælge?
Mit LG smart tv kan stort set ikke bearbejde HDR ala det amazon kører med. Der ligger et mørkt slør hen over stort set alt på deres platform. Til gengæld er appletv+ appen kniv skarp og lys.
Jeg ved ikke om det har noget at sige på sådan en boks, jeg vil i hvert fald gerne styrer uden om HDR issues.
#349004
Jeg besvarer herunder de konkrete spørgsmål:

* Ja den har god billedkvalitet, men det bliver ikke bedre end det, som streamingtjenester serverer. Streaming er en trappemodel, hvor Apple TV 4K boksen typisk – ligesom LG Smart TV – får den højeste streamingkvalitet på trappen fra tjenesten. YouSee ligger ikke i toppen. Du kan se, hvad de forskellige streamingtjenester serverer i denne oversigt: viewtopic.php?p=277294#p277294

* Den kan typisk holde 3-6 streaming-apps i hukommelsen (flest i 2022-udgaven af boksen som har mere RAM), men igen kommer det an på den enkelte app udviklers valg. Nogle apps er ret tunge, f.eks. DRTV, så de lukker oftere ned.

* Jep, men Ethernet kræver køb af 128GB udgaven af 2022-boksen (alternativt Apple TV 4K 2021 udgaven). Se vores anmeldelse her: https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1668066442

* Næsten alle relevante apps findes. Se oversigten her: https://www.flatpanels.dk/streamingguiden.php

* Man kan ikke lagre film og egne mediefiler på boksen. Pladsen bruges til apps, men 64GB og særligt 128GB er primært relevant hvis man også vil installere spil fra app-butikken eller Apple Arcade tjenesten.

* Lageret ligger på YouSees servere og streames til boksen. Kun 'cache' lagres på boksen, altså bufferen når der streames så streamet ikke går i sort skærm.

* Den kan fuldstændig erstatte Smart-delen i dit Smart TV. Din LG fjernbetjening kan styre Apple TV's brugerflade og boksen tænder med TV'et. Apples fjernbetjening kan også tænde/slukke dit LG TV og styre lydstyrken. Den kan dog ikke styre TV'ets billedmenuer og tuner-funktioner.

* Jeg synes, at du skal vælge 2022-udgaven af Apple TV 4K. Den har nyere processor og vil givetvis få opdateringer flere år end de ældre modeller. Dog har kun 128GB udgaven Ethernet: https://www.pricerunner.dk/pl/649-32028 ... ign-Priser

Mht. HDR-delen, hvilket LG TV har du? Mange TV har ikke hardwaren til at fremvise HDR, så der kommer nogle underlige kompromisser afhængigt af scenen (lys, mørk, komposition osv). Apple TV 4K kan opsættes til slet ikke at fremvise HDR, hvis man ønsker det. Du nævner også, at du bruger Apple TV+, hvilket du godt kan glæde dig til på Apple TV 4K boksen, som får væsentlig højere bitrate på streamet end med Apple TV appen på LG og andre Smart TV.
#349068
Ser at du har fået et professionelt svar fra Rasmus, men vil alligevel bidrage med lidt amatør-input. Vi har haft AppleTV i rigtigt mange år og bruger kun den, koblet til vores LG.

Har aldrig oplevet, at åbne apps lukker ned og vi skifter fint mellem de forskellige udbydere. Vi har TeliaTV, HBO Max, Disney+, Cmore, Netflix, DRTV, TV2 Play samt SVT, TV4, NKTV og BBC. De udenlandske apps kører, da vi samtidig abonnerer på en DNS-service. Udover streaming-apps og AppleTV’ s medføljende apps, har vi Plex, Infuse og VLC samt Blockbuster og YouTube
Jeg nævner alt det her, fordi vores bokse kun har 32 GB og det kører fremragende :). Desuden kører de via WiFi uden problemer på trods af, at vi har kun en 13/1 forbindelse via kobber.
Vores andre AppleTV 4 står i kælderen og vi kan fint se på begge samtidig, f.eks en fodboldkamp samtidig med DRTV-live.
Vi har også prøvet YouSee-app og der har fungeret fint her.

Til sidst, men ikke mindst, vil jeg råde dig til at inaktivere dit smartTV’s WiFi-forbindelse, da den kan stå og trække ned i hastighed og forstyrre WiFi-signalet (min personlige teori).
Jeg tror du bliver glad for Apple TV4, og så må du overveje hvor dit behov for antal GB er.