Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Zion
#342742
Hej allesammen.

Står og overvejer om det er pengene værd at opgradere fra den gamle som egentlig fungere. Earc har jeg læst ingen betydning har da apple tv 4k ikke understøtter de lydformater som har gavn af earc såsom truehd eller andre lossless formater.

Så er det pengene værd, jeg har et LG G2 Tv og kører med mrmc til lokal indholdt med rippede Blu-ray film og ellers Netflix,hbo,Disney plus, prime, viaplay, Discovery, tv2 play og Apple + så har stort set alt i streaming. Eller er shield tv Pro et bedre alternativ ?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#342744
eARC i Apple TV 4K 2021 handler om, at Apple TV 4K kan tage lyden fra TV'et (tunere, HDMI-tilsluttede bokse) og videresende det trådløst til HomePod. Så den agerer en slags receiver. eARC-delen kan godt arbejde med lossless lyd, men kilden (f.eks. en spilkonsol) skal sende det som ukomprimeret PCM (hvilket anbefales generelt når man allerede har eARC – bitstream skyldes begrænset båndbredde i optisk og senere HDMI ARC).
Vi kommer nærmere ind på det i vores test her: Test: Apple TV 4K 2021

Husk at HDMI downstream (fra afspiller til receiver/soundbar) kan håndtere hvad som helst. eARC er når tingene sendes i den modsatte retning. Begge Apple TV 4K kan godt afkode Dolby TrueHD og DTS-HD og sende det ud via HDMI downstream, men det kræver, at man betaler for licenserne fra Dolby og DTS. Det medfølger f.eks. i abonnement til Infuse. Jeg ved ikke om MrMC har noget lignende. Begrænsningen i tvOS ligger i, at Dolby Atmos i TrueHD og DTS:X ikke kan dekodes eller sende som bitstream. Det er software-begrænsninger.

Så det er kun hvis du påtænker at tilslutte HomePods trådløst til Apple TV, at HDMI eARC har betydning.

Se dette skema vedr. de andre forskelle i Apple TV 4K 2017 og Apple TV 4K 2021: Apple TV 4K (2021) vs. Apple TV 4K (2017) vs. Apple TV HD
Af Zion
#342753
Hej Rasmus. Tak for alle de gode informationer. Jeg havde nemlig læst at forskellen på arc og earc var de lossless formater kunne arc ikke klare pga manglende båndbredde. Men det er helt misforstået ? Og læste ellers at apple tv ikke understøttede truehd og det gjorde shield Pro men har virkelig misforstået en masse.

Tak for linket. Vil du feks opleve hdr står bedre med det nye apple tv pga den hurtigere processor.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#342769
Forskellen på ARC og eARC er rigtig nok lossless lydformater, men det betyder ikke noget for Apple TV (kun hvis du vil forbinde HomePod). Alle afspillere (Apple TV, Blu-ray osv) sender lyd HDMI downstream, hvor der ikke er begrænsninger.

HDR er det samme ud over YouTube HDR, som kun understøtter på Apple TV 4K 2021 (og kun hvis man sætter den til HDR output som standard).

Efter min mening er de eneste gode grunde til at opgradere fra Apple TV 4K 2017 til Apple TV 4K 2021 for at få den nye fjernbetjening (kan købes særskilt) eller hvis man vil tilslutte HomePod som faste TV-højttalere.
Af Zion
#342788
Ja okay så giver det ikke meget mening, bruger tv’ets fjernbetjening via hdmi cec så bruger overhoved ikke deres fjernbetjening 😬

Tak for hjælpen Rasmus :)