Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#336582
Hej
Jeg har for nyligt tilføjet et apple tv4k til mit setup, der består af et LGGX tilkoblet en sonos amp via hdmi arc. Sonos har tilkoblet to kablede fronthøjtalere, en kablet sub samt 2 sonos sl som baghøjtalere. Inden apple tv'et kom til har jeg ikke haft nogen problemer. Mit ønske er at bruge apple-tvet hele tiden (istedet for det indbyggede styrestystem i LG'en) og apple-fjernbetjeningen istedet for LG's. Apple Tv4K ertilkoblet lg'en via Hdmi arc. Det hele spiller ca 90 procent af tiden, men ind imellem oplever jeg, at lyden fra apple tv ikke kommer ordenligt igennem til min sonos når systemet har været slukker, eller at tv'et simpelthen er slået over på tv'ets egne højtalere. Jeg bakser lidt rund med "lyd ud" på apple tv'et, hvor jeg har mulighed for at vælge "midlertidig lyd ud" og her kan vælge sonos. Dette tror jeg dog er en direkte forbindelse mellem apple tv og sonos, som har en del forsinkelse på volumestyringen. Det fungerer bedst når apple tv står på "modtagerhøjtalere" , men hvordan får jeg den til at blive der? Jeg læste lidt om, at problemet kan skyldes noget der vist hedder Hdmi-handshake, men forstod ikke helt, hvad jeg så kan gøre ved det. Jeg håber meget I kan hjælpe mig, da setup'et (når det spiller) er rigtig fedt. O-O
#336666
Hej Torben. Tak for dit svar. Jeg ønsker ikke at bruge air-play, men oplever indimellem, at det er den eneste mulighed, bortset fra tv'ets interne højtalere. TV'et er sat til "pass through", - så lyden skulle bare køre direkte igennem fra apple tv til sonos. For at få det til at virke skal jeg switche lidt rundt med ATV, eller
genstarte dette.
#336713
Indstillinger på LG'en
Vedhæftede filer
IMG_2996.JPEG
IMG_2996.JPEG (326.93 KiB) Vist 17608 gange
IMG_2995.JPEG
IMG_2995.JPEG (357.07 KiB) Vist 17608 gange
IMG_2994.JPEG
IMG_2994.JPEG (340.87 KiB) Vist 17608 gange
IMG_2993.JPEG
IMG_2993.JPEG (357.17 KiB) Vist 17608 gange
IMG_2992.JPEG
IMG_2992.JPEG (352.19 KiB) Vist 17608 gange
#336714
Indstillinger på ATV
Vedhæftede filer
IMG_3002.JPEG
IMG_3002.JPEG (269.08 KiB) Vist 17608 gange
IMG_3001.JPEG
IMG_3001.JPEG (297.72 KiB) Vist 17608 gange
IMG_2999.JPEG
IMG_2999.JPEG (269.63 KiB) Vist 17608 gange
IMG_2998.JPEG
IMG_2998.JPEG (271.02 KiB) Vist 17608 gange
IMG_2997.JPEG
IMG_2997.JPEG (298.82 KiB) Vist 17608 gange
#336746
Tak for upload af billeder. Jeg tror, jeg er med på opsætningen nu.

asgerjakobsen skrev: 12. nov 2021, 11:04Det hele spiller ca 90 procent af tiden, men ind imellem oplever jeg, at lyden fra apple tv ikke kommer ordenligt igennem til min sonos når systemet har været slukker, eller at tv'et simpelthen er slået over på tv'ets egne højtalere. Jeg bakser lidt rund med "lyd ud" på apple tv'et, hvor jeg har mulighed for at vælge "midlertidig lyd ud" og her kan vælge sonos. Dette tror jeg dog er en direkte forbindelse mellem apple tv og sonos, som har en del forsinkelse på volumestyringen.
Som udgangspunkt skal du ikke ændre noget på Apple TV, som bare skal forblive på 'TV-højttalere'. Vælger du her 'Stue' (som jeg går ud fra er dit Sonos), så overfører Apple TV lyden trådløst (via AirPlay) til dit Sonos system. I en sådan opsætning kunne du reelt fjerne HDMI ARC-kablet mellem dit LG GX og Sonos Amp. Problemet er, at dette pt. kun virker midlertidigt, så du vil skulle parre dem igen og igen. Den forsinkelse du oplever kan korrigeres med 'Wireless Audio Sync'-funktionen (se vores test her) i Apple TV's billed/lydmenuer. Kun Apples egne HomePods kan pt. sættes som permanent trådløs højttaler til Apple TV.

Opsætningen på dit LG GX ser rigtig ud, men det er måske værd at prøve at sætte 'DTV-lydindstilling' og 'HDMI1' til 'Automatisk'. LG havde på et tidspunkt byttet rundt på 'Bitstream' og 'Gennemstrøm'. Det er vist rettet, men jeg ved ikke, hvilken firmware dit TV er på.

En årsag til lydudfald kan også være HDMI ARC-forbindelsen. Der er flere meldinger om udfald på HDMI ARC hos Sonos rundt omkring på nettet. En mulighed er at prøve et andet HDMI-kabel på for en sikkerheds skyld.
#336819
Hej Rasmus.
Tusind tak for at du tager dig tid til at sætte dig ind i mit problem.
Jeg prøver at teste det du foreslår. Som jeg forstår dig, er det på LG'en og ikke på sonos eller ATV der skal justeres. Jeg oplever engang imellem at problemet er på DR's app, og jeg kan få den til at "springe over" på sonos fra tv-højtalere ved at slå over på HBO eller Disney. Jeg læste et sted, at den seneste opdatering fra LG volder folk yderligere problemer ift. det her - har du (eller andre) nogen erfaringer her?
Jeg ønsker ikke at koble sonos op via airplay.
Mvh Asger
#336821
Ja det vil jeg mene for ved at vælge 'TV-højttalere' på Apple TV, så sikrer du, at lyden fra Apple TV sendes over HDMI-forbindelsen til LG GX. Hvad der sker derfra, altså videresending med HDMI ARC i dit tilfælde, kan Apple TV ikke registrere. Og Sonos anlægget bør selv registrere, hvad det får ind af lydinput, og tilpasse derefter.

Jeg har desværre ikke viden om den seneste opdatering fra LG.
#336824
Undskyld jeg lige blander mig med et andet spørgsmål, men kan se på det sidste billede at du har sat match indhold til "fra"
er det med vilje? Normalt anbefaler man at det er slået til
Og du har sat format til 4k dolby vision, normalt anbefaler man 4k SDR 50 Hz