Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af ChristianVendelboe
#333174
Går og leger med tanken om at købe mit første Apple TV men skal lige sikre mig lyd

Mit setup er
onkyo tx-nr607
Projektor uhd51

Lige pt køre jeg med Xbox sat til projektoren med et optisk stik fra receiver til Xbox men kan se Apple TV ikke har optisk stik så hvordan får jeg lyd?.

Sorry hvis det er er totalt dumt spørgsmål vil bare gerne sparre mig for en masse sure vreds når jeg skal prøve at fikse det :D

Mvh Christian
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#333175
Så vidt jeg kan se er ikke HDMI ARC (returkanal til lyden) i din projektor. Så med nuværende udstyr er eneste mulighed vist at sætte Apple TV's HDMI til receiver først og derefter endnu et HDMI-kabel fra receiver til projektor. Idet din receiver har HDMI 1.3 (ifølge Onkyos beskrivelse her: https://www.onkyousa.com/wp-content/upl ... En_web.pdf ) så vil der dog højest komme 1080p opløsning igennem fra Apple TV til projektor.

En anden løsning er ekstarudstyr,s om splitter HDMI-signalet fra Apple TV i video og lyd. Der findes bl.a. små enheder fra firmaet HDFury, men de koster lidt.

PS: Har du surround-højttalere sat til receiveren? I så fald sætter optisk forbindelse begrænsninger ift. spillyd i surround.
Brugeravatar
Af ChristianVendelboe
#333177
Tak for det hurtige svar

Hmm det er lidt nedslående :)
Den første løsning med højest 1080 er noget trist da projektoren var forholds dyr

Sådan en HDFury lyder som en smart ting

Kunne en ny reciver være en anden løsning da den gamle efterhånden godt kunne komme på museum

Ja har er 5.1 sat til
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#333180
En ny receiver er en mulighed. Hvis receiveren har HDMI 2.0b, så kan den lade 4K (og HDR) videosignaler passere. Og hvis den oveni har HDMI eARC, så vil du også i fremtiden kunne trække lyden i fuld kvalitet fra en projekter/TV-skærm, der ligeledes har eARC. Altså ikke relevant lige nu, men måske i fremtiden.

Skal receiveren være mere fremtidssikker, så skal den have HDMI 2.1 – men så koste det noget mere, og der er store problemer med de første HDMI 2.1 receivere.

Grunden til at jeg spørger mht. 5.1 højttalere er fordi optisk er begrænset til 2.0 stereo PCM. Alternativt 5.1 bitstream (komprimeret), men det giver lydforsinkelse, når det er realtids-indhold såsom Xbox-konsolspil. Så det er et valg mellem 2.0 stereo (evt. simuleret til 5.1 surround vha. Dolby ProLogic eller lign.) eller 5.1 med forsinkelse. Dette vil ligeledes blive løst med en ny receiver, hvortil Xbox kan forbindes med HDMI.
Brugeravatar
Af ChristianVendelboe
#333204
Endnu en gang tak for et god svar

I forhold til receiveren hvad skal jeg kigge efter den skal bruges til streamingen af film/musik spil er ikke så vigtigt

Bh Christian
Af Supergris
#333254
Punkt 2 og 4 er ikke nødvendigvis et krav for alle, så det er vel mere ønsker end krav, eller en lille gardering mod fremtidige ændringer, hvor ingen kan vide sig sikker...

2: eARC gør ingen forskel, hvis du tilslutter dine enheder direkte til din receiver,

4: For at udnytte Dolby Vision kræver det, at samtlige enheder i "kæden" understøtter det.
Dette gælder også kildematerialet, så hvis du ikke har nogle kilder med Dolby Vision, eller dit TV/projektor eller afspiller mangler det, så har du ingen gavn af, at din receiver kan klare det, men heldigvis er det i dag noget, som langt de fleste nyere receivere understøtter...