Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#331890
mbm skrev: 9. jun 2021, 20:30 Har sat ATV til automatisk skift af billede.
Dette virker fint i Netflix. Kan se videoinfo står til 24p under afspilning.
Men når jeg afspiller DR eller TV2 appen så skifter frekvens ikke.
Det er mig bekendt kun Shield der mere universalt kan bringes til at autoswitche apps som DR, HBO og Viasat m.fl. For at en App skal være kompatibel med ATV'ets autoswitch funktion skal Appen benytte Apple-tv'ets default videoinfrastruktur (Sourcefiltre, videorenderer mv), hvilket DRTV m.fl. apps ikke gør.

Men som sagt, fortvivl ikke. For du kommer langt ved at sætte ATV'et til 50 hz som default output, da der her i landet gerne sendes 25 fps (i enkelte tilfælde 50 fps) på de mange apps der IKKE er kompatible med ATV'ets autoswitch funktion, mens det gerne er de apps der har 23,976 fps materiale der ER kompatible med ATV'ets autoswitch. Så der er primært pauseskærmene det går ud over at have 50 hz som default output - Og det er da i det mindste til at overleve da de jo kun kommer når man reelt ikke bruger enheden. Til gengæld kan 50 Hz default output være problematisk i forhold til 30/60 hz apps der ikke understøttes af autoswitch funktionen, men så må man tage turen manuelt i den forbindelse.
Senest rettet af TBC 10. jun 2021, 16:00, rettet i alt 1 gang.
#331902
Nej det er både live og arkiv.
Hvis jeg sætter min AppleTV til 60 hz.. Så forbliver den på 60 Hz når jeg afspiller på DR og TV2, men på Netflix fint skifter til 24p.
Men det kan så måske være noget med selve TVét at gøre? (samsung KS8005).
OK vidste ikke DR og TV2 speede film op fra 24p til 50.. Hvad giver det at udfordringer om nogen?
Umiddelbart lyder det da fint. Billede bliver vel mere flydende?
#331908
Hmm, KS8005 burde ikke forhindre Apple TV i at skifte til 50Hz.

Ser man primært dansk/europæisk tv, så anbefaler vi, at man som udgangspunkt kører 4K 50Hz SDR på Apple TV, og så med match-funktionerne slået til.

At konvertere film i 24fps til 25fps gøres ved at skrue op for hastigheden i filmen med 4%. Det gør ikke tingene mere flydende, men gør, at det hele går lidt hurtigere. Lyden går også op i pitch. Det ser lidt komisk ud, hvis man engang har set filmen i det rigtige 24fps format.

Se denne artikel, hvis du er nysgerrig på at lære mere om det: Filmen er hurtigere færdig på danske streaming-tjenester
#331909
Det er præcis sådan jeg har sat min op, men jeg syntes stadigvæk ikke TV2 kører helt "flydende".
Hvis vi ser en udsendelse fra arkivet (fx Beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed), så er der små hak en gang i mellem. Ikke almindelige panoreringshak, men et lille "hik". Det syntes jeg ikke jeg oplever på DR TV, hverken live eller arkiv?
#331911
Ahh, tak for info. Jeg tænkte heller ikke at det var et problem i min ende, men nok nærmere TV2.

Da jeg brugte Shield havde jeg vildt mange problemer med TV2 Play, hvor alle andre tjenester stort set kørte uden problemer.

Jeg lever med det som det er nu og forventer ikke det bliver løst lige foreløbigt.
#331912
mbm: På Apple TV så prøv at gå ind i Indstillinger -> Video og lyd -> Match indhold.

Hvis der under de to valgmuligheder er en liste med ubekræftede kombinationer af opløsning/frekvens, så gennemgå dem manuelt. Så er det fordi Apple TV ikke har kunne registrere, om dit Samsung KS8005 understøtter disse, selvom den sikkert gør.