Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#343550
Rasmus Larsen skrev: 7. jul 2022, 06:06 Der er kommet en ny firmware til Apple TV fjernbetjeningen. Den skulle efter sigende løse problemet med, at der er forsinkelse på justering af lydstyrke. Det problem oplever jeg, men jeg har ikke formået at få den nye firmware over på fjernbetjeningen endnu.
Hvordan har du fået den? Edit: Ny eller gammel fjernbetjening?
#343636
Hej alle,
Jeg har fået anskaffet mig en AppleTV 4k (2021) model, da jeg slet ikke var tilfreds med min Shield, men er løbet ind i ét problem.
Når Atmos er aktiveret på Apple'tv, så vil den ikke afspille dolby digital lydspor men konventere det til PCM lydspor.
Hvis jeg deaktivere Atmos på AppleTV, så sender den Dobly Digital videre til mit lydsystem.
Kan det passe at ATV'en ikke kan automatisk skifte imellem det lydspor som der bliver afspillet? :)
#343639
Hej Jacob. Apple TV udpakker som udgangpunkt lyden til LPCM før den afsendes.

Rent teknisk sender streamingtjenesten / appen Dolby Digital lydspor til Apple TV 4K, som så udpakker det og sender som LPCM til receiver/soundbar. Al lyd skal udpakkes til LPCM før det kan afspilles. Før skete det sikkert bare først i din receiver/soundbar. Af hensyn til eventuel lydforsinkelse, så er det bedre, at udpakning af video og lyd sker synkront på afspillerenheden. Det er ikke afgørende om der står LPCM eller Dolby Digital i receiver/soundbars display.
#343642
Rasmus Larsen skrev: 12. jul 2022, 12:19 Hej Jacob. Apple TV udpakker som udgangpunkt lyden til LPCM før den afsendes.

Rent teknisk sender streamingtjenesten / appen Dolby Digital lydspor til Apple TV 4K, som så udpakker det og sender som LPCM til receiver/soundbar. Al lyd skal udpakkes til LPCM før det kan afspilles. Før skete det sikkert bare først i din receiver/soundbar. Af hensyn til eventuel lydforsinkelse, så er det bedre, at udpakning af video og lyd sker synkront på afspillerenheden. Det er ikke afgørende om der står LPCM eller Dolby Digital i receiver/soundbars display.
Hej Rasmus,

Tak for svaret, men det virker bare ikke i mit setup. På min soundbar der står PCM og ikke LPCM, hvad det rent tekniks betyder ved jeg ikke, men det bliver omkonventeret til stereo lyd - eller det lyder i hvert fald sådan.
Fordi når jeg slår Atmos fra på ATV'en, så kan jeg høre en kæmpe forskel hvor jeg har den surroundsound oplevelse (Det er medie med Dolby5.1 lydspor)

Kender du til en løsning på det?

TV:
Soundbar: Philips TAB8405/10
TV: Philips PUS7502

ATV'en er tilkoblet soundbaren, og derefter soundbaren til tv'et. Det skyldes at tv'et ikke har eARC og kan ikke benytter Atmos, hvis jeg tilkoblede ATV'en direkte i tv'et.
#343653
Jeg skulle først opgradere til en version af 15.6 før jeg kunne få 16.0 :p
#343654
jacob.christensen skrev: 12. jul 2022, 12:51

Tak for svaret, men det virker bare ikke i mit setup. På min soundbar der står PCM og ikke LPCM, hvad det rent tekniks betyder ved jeg ikke, men det bliver omkonventeret til stereo lyd - eller det lyder i hvert fald sådan.
Fordi når jeg slår Atmos fra på ATV'en, så kan jeg høre en kæmpe forskel hvor jeg har den surroundsound oplevelse (Det er medie med Dolby5.1 lydspor)

Kender du til en løsning på det?

TV:
Soundbar: Philips TAB8405/10
TV: Philips PUS7502

ATV'en er tilkoblet soundbaren, og derefter soundbaren til tv'et. Det skyldes at tv'et ikke har eARC og kan ikke benytter Atmos, hvis jeg tilkoblede ATV'en direkte i tv'et.
Når man kigger på specs på din soundbar virker det til at den kun kan håndtere LPCM i 2 kanaler og ikke som normalt mindst 6 kanaler. Så ‘fejlen’ ligger nok i din soundbar.
Vedhæftede filer
0C9449A2-6F18-49E7-90A1-D7C31A46E41C.png
0C9449A2-6F18-49E7-90A1-D7C31A46E41C.png (302.89 KiB) Vist 1004 gange
#343661
Rasmus Larsen skrev: 12. jul 2022, 12:20 Så er der offentlig tvOS 16 beta. Det er efterhånden nemt at komme i gang, hvis I vil prøve – dog ikke de store nyheder (endnu?)

Apple frigiver offentlig tvOS 16 beta: Sådan får du den på Apple TV & HomePod

For første gang kan man også køre tvOS beta på HomePod (kun mini).
Kristoffer Rasmussen skriver til os på twitter, at Viaplay appen ikke fungerer for ham på tvOS 16.


  • 1
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 48