Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#345232
Rasmus Larsen skrev: 8. sep 2022, 06:29 Det virker ikke som om, at A16 er specielt meget hurtigere end A15. Det er stagneret, men mon ikke de tager et spring igen næste år, når de rykker til TSMC's 3nm proces-fabrikation.

Fin teaser for Severance efter præsentationen sluttede :)

Jeg tror egentligt, at A16 og andre udgaver er kraftige nok til at klare AV1 uden en dedikeret chip, men lad os se, hvad der sker. Jeg forstår ikke, hvorfor de er så afholdende mht. AV1.
Der er kommet benchmark, som viser 9-14% forbedring i A16 ift. A15. Håber stadig Apple TV på et tidspunkt får en dedikeret chip, der ikke er udviklet med henblik på at sidde i en batteridreven enhed. Sammensætningen af chip-kerner ville givetvis også se anderledes ud i en sådan chip.
#345267
Jeg har opsat Personalized Spatial Audio og lyttet til velkendte sange. Jeg synes, at det forbedrer lydbilledet at lave en HRTF via iPhone og det er ret nemt at gøre. Det ekko, som visse musiknumre kunne have, er væk. Profilen overføres automatisk igennem på Apple TV, hvis den er logget ind på samme Apple ID.

Hvis man alligevel ønsker at slå Personalized Spatial Audio fra på Apple TV, så gøres det under Indstillinger -> Enheder -> Bluetooth -> Vælg AirPods.
#345283
Den første benchmark, som jeg har set, af GPU'en i A16 viser ca. 28% forbedring. Passer det, så ligger A16 på omkring 1,5 TFlops GPU-ydelse, når den er clocket til batteri-drevet tilstand.

Xbox One S ligger på ca. 1,3 TFlops og PS4 på ca. 1,84 TFlops. Så A16 vil på papiret, såfremt den blev sat i Apple TV, levere ydelse på niveau med sidste konsolgeneration. Der er naturligvis andre faktorer, der også spiller ind, men udover mængden af RAM og SSD, så tæller de fleste i A16's favør (lynhurtig RAM, SSD, CPU osv).

A16 er bygget på TSMC's 4nm process. Næste år rykker Apple efter sigende på 3nm så det skulle give en pæn forbedring alt andet lige.

Apples M-serie når pt. op på 21 TFlops (M1 Ultra) på GPU'en, men det er til en noget anden pris. Følger de samme forhold på M2, så rammer M2 Ultra knap 30 TFlops, men der er også snak om en M1 Extreme i år. De integrerede SoCs er begyndt at rykke på GPU-ydelsen.

Alle TFlops tal her er FP32.
Vedhæftede filer
A16-Bionic-GPU-performance-numbers-1.jpg
A16-Bionic-GPU-performance-numbers-1.jpg (146.19 KiB) Vist 2510 gange
#345287
Apple har afsløret flere funktioner i tvOS 16, som vi ikke selv havde spottet i betaerne. Det omhandler Vennecontroller (Buddy Controller), sprog-understøttelse, Tilgængeligheds-funktionalitet og Siri.

Artiklen er opdateret: Apple tvOS 16 er frigivet: Her er alle nyhederne

Buddy Controller lyder som en nyttig funktion sammen med børn. Det er noget jeg har savnet på PlayStation og Xbox, hvor børnene herhjemme typisk sender controlleren videre, når de ikke kan klare en sekvens.
  • 1
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 48