Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af KuntaKinte
#322168
Jeg har nu haft mit Apple TV i 1½ år. Men har aldrig købt film via iTunes.

Jeg har ikke en 4K-afspiller, men når Tenet snart udkommer, så vil jeg virkelig gerne have den i 4K.

1) Jeg kan forudbestille den i iTunes. Men jeg kan ikke se nogle detaljer om hvilken kvalitet den kommer i. Kigger jeg ikke ordentligt? Nogle der ved det?

2) Når man køber en film i iTunes formoder jeg det er til evig ‘ejendom’(?) Men hvor kan man så se den? På en enhver iOS-platform? Og kan resten af familien (Family sharing) også se den på deres devices?

3) Er der andre måder man kan købe film elektronisk (i 4K), så jeg kan se dem med Infuse?
Et alternativ er at købe den på Blu-ray, rippe den og så lægge den på min NAS. Og det tænker jeg er helt lovligt, så længe det er ens egen fysiske film man ripper.
Mit Blu-ray-drev understøtter bare ikke 4K
#322207
1) Det må formodes, at det bliver 4K DV med Atmos-soundtrack. Det er efterhånden normen for de nye film, men typisk kan man ikke se de nærmere detaljer før man kommer tilpas tæt på lanceringen.
2) Evig ejendom er nok en tilnærmelse. Du har den så længe Apple vil det. Du kan se den på alle dine Apple enheder eller enheder, som har iTunes, hvilket flere TV har. Alle, som er med i din familiedeling kan også se den.
3) Rip af film er ikke lovligt uanset om du ejer filmen fysisk eller ej, desværre. Der er mig bekendt ingen, der er blevet dømt for at rippe deres egen filmsamling herhjemme og jeg forventer ikke, at det kommer til at ske. At rippe en 4K-skive er dog mere bøvlet og fylder MEGET mere. Jeg har ikke fundet en måde at få film over i infuse på anden vis.
Af KuntaKinte
#322216
Torben Rasmussen skrev: 15. nov 2020, 17:55 1) Det må formodes, at det bliver 4K DV med Atmos-soundtrack. Det er efterhånden normen for de nye film, men typisk kan man ikke se de nærmere detaljer før man kommer tilpas tæt på lanceringen.
Det må jeg så håbe. Men streamer man den så når man ser den? Eller ligger den på mit ATV? En film i 4K fylder en del?
#322217
Ren streaming. Der er en lille buffer, men der lagres ikke noget på ATV. Du kan hive film ned til offline-visning på mobil eller iPad, hvor de vil fylde en god portion (~5 GB mener jeg - det er ikke 4K kvalitet du får ned dér).
Brugeravatar
Af bbplayer
#323475
Torben Rasmussen skrev: 15. nov 2020, 17:55 3) Rip af film er ikke lovligt uanset om du ejer filmen fysisk eller ej, desværre. Der er mig bekendt ingen, der er blevet dømt for at rippe deres egen filmsamling herhjemme og jeg forventer ikke, at det kommer til at ske. At rippe en 4K-skive er dog mere bøvlet og fylder MEGET mere. Jeg har ikke fundet en måde at få film over i infuse på anden vis.
Med henvisning til §12 i ophavsretsloven.

https://danskelove.dk/ophavsretsloven

Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug, såfremt det ikke sker i erhvervsøjemed. Sådanne eksemplarer må ikke udnyttes på anden måde.

§4 kan man måske mene at fremmed medhjælp,kan være et digitalt værktøj men det er jo ikke ment for erhvervsbrug eller lign.
§5 henviser kun til maskiner og udstyr stillet til rådighed på offentlige steder?

Så hvor mener du der står du ikke må lave en privat kopi?
Brugeravatar
Af OrigT-Duck
#323476
bbplayer skrev: 30. nov 2020, 13:26
Torben Rasmussen skrev: 15. nov 2020, 17:55 3) Rip af film er ikke lovligt uanset om du ejer filmen fysisk eller ej, desværre. Der er mig bekendt ingen, der er blevet dømt for at rippe deres egen filmsamling herhjemme og jeg forventer ikke, at det kommer til at ske. At rippe en 4K-skive er dog mere bøvlet og fylder MEGET mere. Jeg har ikke fundet en måde at få film over i infuse på anden vis.
Med henvisning til §12 i ophavsretsloven.

https://danskelove.dk/ophavsretsloven

Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug, såfremt det ikke sker i erhvervsøjemed. Sådanne eksemplarer må ikke udnyttes på anden måde.

§4 kan man måske mene at fremmed medhjælp,kan være et digitalt værktøj men det er jo ikke ment for erhvervsbrug eller lign.
§5 henviser kun til maskiner og udstyr stillet til rådighed på offentlige steder?

Så hvor mener du der står du ikke må lave en privat kopi?
De har lukket nogle huller i lovgivningen https://kum.dk/kulturomraader/ophavsret/film

Citat der fra:
Du må gerne lave enkelte digitale kopier, så længe det kun er til personlig brug for dig selv eller personer, som er en del af din husstand. Det betyder, at en film, må kopieres til andre digitale medier, som f.eks. en ekstern harddisk eller et mediecenter på en computer, så længe det sker til personligt brug for dig selv eller til personer i din husstand. Andre, der ikke er en del af din husstand, er ikke omfattet af begrebet ”personlig brug”. Det er derfor ikke tilladt at fremstille digitale eksemplarer til disse personer.


Men om kopibeskyttelse skriver de:
Det er ikke meningen, at kopispærringen skal forhindre dig i at se dine film, og du må derfor gerne bryde en kopispærring, hvis det er nødvendigt for at kunne afspille filmen. Derimod må du ikke bryde en kopispærring, hvis dit formål er at kopiere filmen – heller ikke selvom du kun vil lave kopien til personlig brug.
Brugeravatar
Af OrigT-Duck
#323493
Torben Rasmussen skrev: 30. nov 2020, 17:59 Præcis. Men som jeg også skriver, så er der - mig bekendt - ikke nogen der er dømt for at fremstille den slags kopier vi her snakker om.
Nej gudskelov for det. For det ville gå ud over os der ikke dele filmene videre til andre
Af barslund69
#323687
Selvfølgelig må man lave en kopi til egen brug på feks Nas eller lign
Det har været oppe og vende mange steder i verden da dem der laver de forskellige skriver ikke er glade for det.
Men når man køber en fysisk skrive må denne kopieres til egen brug og org skrive gemmes væk.
#323712
Ét er hvad man synes er rimeligt, noget andet hvad loven siger. Loven siger pt. at du ikke må kopiere den, da du er nødt til at bryde kopisikringen for at gøre det, og det sker IKKE fordi du har problemer med at afspille disc'en, men fordi du vil lave en kopi.
Brugeravatar
Af bbplayer
#323715
Torben Rasmussen skrev: 4. dec 2020, 11:06 Ét er hvad man synes er rimeligt, noget andet hvad loven siger. Loven siger pt. at du ikke må kopiere den, da du er nødt til at bryde kopisikringen for at gøre det, og det sker IKKE fordi du har problemer med at afspille disc'en, men fordi du vil lave en kopi.
Jeg tror nu mere, du begrænses i tankegang og brugen, end du ser på andres brug og nutidens afspilninger.

Og så er det jo et faktum at ikke alle mere har blu-ray eller dvd afspillere, så derfor, vil en brydning af beskyttelse komme på tale, fordi man ikke kan afspille den på sin NAS, sårre enkelt.

Det handler ikke om du skal købe blu-ray afspillere mere, det handler om de afspilningsløsninger der findes, og der er altså et problem for distributørerne der, så de kan ikke via loven fik grundlag for at brugeren ikke skulle have lov til at bryde beskyttelsen, hvis der afspiller er en NAS med Kodi installeret.