Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen
Brugeravatar
Af Mckrogh
#272621 Har fået købt mig et Apple TV 4k til mit xe9305.

Jeg er dog i tvivl om jeg har fået indstillet det korrekt.

ATV 4k er sat til:
Format : SDR 4K

Match dynamic range: ON
Match frame rate: ON

Chroma: 4:2:0

Jeg undrer mig lidt over følgende...

1. Ser jeg en film/serier på netflix som er i Dolby Vision markeres det i højre hjørne af min skærm ved start. XE9305 skifter selv profil til Dolby vision. Super fint går jeg ud fra?

2. Ser jeg en film købt på itunes som er i HDR markeres det i IKKE højre hjørne af min skærm ved start. XE9305 skifter IKKE profil. Men bliver på profilen Biograf Pro... Er det korrekt?

3. Ser jeg en film/serier på netflix/itunes som er i 4K markeres det iKKE højre hjørne af min skærm ved start. XE9305 skifter IKKE profil. Men bliver på profilen Biograf Pro... Er det korrekt?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#272624 1. Det lyder som om, at det fungerer, som det skal.
2. Sony markerer ikke, når der skiftes til HDR10. Hvilket format er film fra iTunes. Hvis den fremgår med et lille HDR-logo i iTunes, så er den "kun" HDR10. Du kan bekræfte om Sony tv'et er skiftet til HDR, hvis du åbner billedmenuen.
3. Hvis filmen udelukkende er i 4K-opløsning, så er det korrekt, at der ikke skiftes profil. Det er kun ved HDR, at det sker.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#272629 Der er stadig enkelte tilfælde, hvor streamingtjenester ikke har sat korrekt flag på deres indhold. Derved skifter Apple TV 4K ikke til SDR-tilstand. Ved at køre SDR som standard kan man sikre sig mod disse ydertilfælde. Omvendt må man dog nøjes med menuer og screensavere i SDR.
Brugeravatar
Af Mckrogh
Rasmus Larsen skrev:2. Sony markerer ikke, når der skiftes til HDR10. Hvilket format er film fra iTunes. Hvis den fremgår med et lille HDR-logo i iTunes, så er den "kun" HDR10. Du kan bekræfte om Sony tv'et er skiftet til HDR, hvis du åbner billedmenuen.

Ja ved køb af den film fra itunes stod der at der vises i 4K og HDR.

Så det vil sige at det kun er ved Dolby Vision at TV'et selv skifter profil?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#272638 Skærmen skifter til HDR10-tilstand, men det er lidt specielt integreret hos Sony. Det vises ikke med logo.

Hvis du ser en film i Dolby Vision fra iTunes, skulle skærmen med gerne reagere ligesom når du ser Netflix.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#272651 Kun i menuer og lign. Alt videostreaming leveres alligevel i den lavere chroma. UHD Blu-ray er så småt begyndt at flirte med mindre komprimeret chroma-kanal, men vist kun i DV-udgivelserne.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#272738 Det er også fint, at lade boksen stå på 60 Hz SDR i menuerne, da du ellers potentielt skal kæmpe med, at trække 60 Hz HDR, hvilket historisk set kan være et issue hvis kablerne ikke er tilstrækkelig gode. Og så er det også oppe i det leje, hvor både TV og bokse i almindelighed vil vise svaghedstegn og risikere, at billedet falder ud, hvis ikke hele signalvejen er perfekt. Med 60 Hz SDR har du ikke det problem.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#272747 Hvis du primært ser danske/europæiske tv-programmer, så kan 50Hz med fordel vælges. Hvis du primært ser film, tv-serier og amerikansk tv-indhold, så kan 60Hz vælges. Altså boksen skifter jo automatisk til den rigtige frekvens, hvis man har aktiveret match-funktionerne, men på denne måde får man færre sorte skærme ved frekvensskift.

Menuerne kører dog bedst i 60Hz.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#272748 Så vidt jeg kan se, så skifter eksempelvis DR ikke frekvens i deres app, så der får du judder hvis du bruger 60 Hz og den vil heller ikke skifte til SDR, hvis du kører HDR i menuerne. De er ikke så skarpe til det med at få apps til at være up-to-date derinde, men alle de øvrige producenter af apps, som ikke lige har HDR-indhold kan heller ikke finde ud af at udnytte "match content" på ATV.
Af arsenio3d
#276189 På mit Sony LED 4K HDR tv kan jeg ved at gå ind i et par halvskjulte menuer, åbne for 'HDMI signal range' og sætte den på enten Limited, Auto, eller full.

Når jeg sætter den på Full ser det ud til at de mørke dele på billedet bliver mere klare i det og mere detaljerede.

Men når jeg søger på nettet er det ikke lige til at finde en klar beskrivelse af hvad det er og om det er en god idé at sætte den på full.

Har I erfaring med det?
Af kamikazedk
Rasmus Larsen skrev:Der er stadig enkelte tilfælde, hvor streamingtjenester ikke har sat korrekt flag på deres indhold. Derved skifter Apple TV 4K ikke til SDR-tilstand. Ved at køre SDR som standard kan man sikre sig mod disse ydertilfælde. Omvendt må man dog nøjes med menuer og screensavere i SDR.

Torben Rasmussen skrev:Så vidt jeg kan se, så skifter eksempelvis DR ikke frekvens i deres app, så der får du judder hvis du bruger 60 Hz og den vil heller ikke skifte til SDR, hvis du kører HDR i menuerne. De er ikke så skarpe til det med at få apps til at være up-to-date derinde, men alle de øvrige producenter af apps, som ikke lige har HDR-indhold kan heller ikke finde ud af at udnytte "match content" på ATV.

Så det I skriver er, at det bedste er at køre "det simple" i menuerne i form af SDR, fordi AppleTV ikke automatisk vil skifte til SDR hvis man kører HDR - og dette er streamingtjenestens skyld fordi de ikke markeret deres materiale rigtigt. Men den vil altid skifte til HDR hvis materialet er tilgængeligt heri?

Og så som udgangspunkt lade den stå i 60 Hz, og så eventuelt skifte manuelt til 50 Hz hvis man skal se noget dansk materiale, som fx DRs app?
Af kamikazedk
kamikazedk skrev:
Rasmus Larsen skrev:Der er stadig enkelte tilfælde, hvor streamingtjenester ikke har sat korrekt flag på deres indhold. Derved skifter Apple TV 4K ikke til SDR-tilstand. Ved at køre SDR som standard kan man sikre sig mod disse ydertilfælde. Omvendt må man dog nøjes med menuer og screensavere i SDR.

Torben Rasmussen skrev:Så vidt jeg kan se, så skifter eksempelvis DR ikke frekvens i deres app, så der får du judder hvis du bruger 60 Hz og den vil heller ikke skifte til SDR, hvis du kører HDR i menuerne. De er ikke så skarpe til det med at få apps til at være up-to-date derinde, men alle de øvrige producenter af apps, som ikke lige har HDR-indhold kan heller ikke finde ud af at udnytte "match content" på ATV.

Så det I skriver er, at det bedste er at køre "det simple" i menuerne i form af SDR, fordi AppleTV ikke automatisk vil skifte til SDR hvis man kører HDR - og dette er streamingtjenestens skyld fordi de ikke markeret deres materiale rigtigt. Men den vil altid skifte til HDR hvis materialet er tilgængeligt heri?

Og så som udgangspunkt lade den stå i 60 Hz, og så eventuelt skifte manuelt til 50 Hz hvis man skal se noget dansk materiale, som fx DRs app?

Følger lige op med et måske dumt spørgsmål: Hvilken konsekvens har det, at ATV'en er indstillet til at køre i HDR/Dolby Vision, og man så ser noget fra fx DR's app, som ikke har markeret deres materiale ordentligt?

Bruger primært min til film via iTunes, og så kører DR appen en del med Ramasjang, men der følger jeg ikke sååå meget med:)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#276208 Det vil have en ret negativ påvirkning af indholdet, hvis du benytter HDR og ser streaming, hvor man ikke flagger indholdet for SDR/HDR som DR eksempelvis ikke gør. Du har forstået det rigtigt, at mange af de apps, som kører SDR ikke formår at fortælle hvilket format de kører i - det gælder både frekvens og dynamikområde. De apps, som gør brug af HDR tager derimod aktivt stilling til indholdet, da det er tænkt ind i app'en fra udviklerens side (ellers har de gjort deres arbejde dårligt), så disse apps kan godt finde ud af at sige til.

Du kan i vores anmeldelse af ATV 4K se hvad der sker med farverummet hvis man vælger at køre HDR i menuerne, da dette var problemstilingen da boksen udkom. Man får ikke udvidet farverummet helt ud i DCI-P3, men du får en grim mellemting, hvor al farvenøjagtighed går fløjten.
Af kamikazedk
Torben Rasmussen skrev:Det vil have en ret negativ påvirkning af indholdet, hvis du benytter HDR og ser streaming, hvor man ikke flagger indholdet for SDR/HDR som DR eksempelvis ikke gør. Du har forstået det rigtigt, at mange af de apps, som kører SDR ikke formår at fortælle hvilket format de kører i - det gælder både frekvens og dynamikområde. De apps, som gør brug af HDR tager derimod aktivt stilling til indholdet, da det er tænkt ind i app'en fra udviklerens side (ellers har de gjort deres arbejde dårligt), så disse apps kan godt finde ud af at sige til.

Du kan i vores anmeldelse af ATV 4K se hvad der sker med farverummet hvis man vælger at køre HDR i menuerne, da dette var problemstilingen da boksen udkom. Man får ikke udvidet farverummet helt ud i DCI-P3, men du får en grim mellemting, hvor al farvenøjagtighed går fløjten.

Tak for svaret Torben. Har godt læst anmeldelsen et par gange tidligere, og troede egentlig at de problemer var fiksede, men det kan jeg så godt se det ikke er.

Så det er altså ikke en god idé at køre menuer/pauseskærme i HDR, fordi det har en negativ effekt i de apps der alene kører SDR og ikke har markeret dette som sådan? Og det er ikke noget Apple kan gøre noget ved - det er kun de enkelte app-udviklere på de pågældende apps? Så må jeg jo sige farvel til mine pauseskærme i HDR :( :D