4:4:4 color refererer til en colorsamplingsgraden. 4:4:4 bevarer farveinformationerne for hver pixel uden nogen egentlig farvekompression i/af selve det konverterede YUV-signal. Endnu bedre er det dog at vælge RGB, som så benyttes som output ved SDR materiale og ATVets menuer når du starter i 4K SDR 50 Hz (hvilket jeg vil anbefale i DK). Der skiftes til YUV 4:2:2 ved HDR af båndbredde og kompatibilitetshensyn, sålænge du har husket at matche content [og framerate], hvilket jeg tænker du allerede har gjort - ellers er det en ekstremt vigtig setting at aktivere.
YUV er effektivt til at reducere båndbredde ved at konvertere og komprimere farveinformation, hvilket er nyttigt i videooverførsel og komprimering forbundet med broadcast og streaming mv. SDR transmitteres således i YUV 4:2:0 (8 bit), mens HDR transmitteres i YUV 4:2:2 (10 bit). RGB repræsenterer farverne (rød, grøn, blå) direkte uden behov for konvertering, hvilket gør det enklere og mere effektivt til visning på digitale skærme og giver en mere præcis farvegengivelse af det output selve kilden (i dette tilfælde ATV'et, men det kunne også være f.eks. en computer) har da der ikke skal konverteres frem og tilbage før selve TV skal fremvise de røde, grønne og blå farvestyrker (Fraset at WOLED også tilføjer en hvid pixel, men det sker uanset hvad). Forskellen er om det er Apple-tvet eller TVet der forinden fremvisningen på panelet har konverteret til RGB.
Sagt på en anden måde, så er signalernes "guldstandard" RGB, mens YUV 4:4:4 er bedre end 4:2:2 der igen er bedre end 4:2:0. Da det du streamer eller ser at broadcasts i forvejen er YUV 4:2:2 eller 4:2:0 fra kilden, er det ikke på selve medieindholdet du kommer til at se den store forskel, men ATV'ets menuer (eller spil) og lignende der vil kunne drage nytte af hverken at blive konverteret eller komprimmeret omkring et YUV signal vil fremstå lang mere homogent uden farvekompressioner eller signalkonverteringer i forbindelse med signalfremførelsen hvis du benytter RGB.
I forhold til ovenstående er forbliver RGB helt identisk hele vejen igennem gennem, så man ender med lige præcis hvad man starter med, og ligningen ville i stedet lyde: R+G+B = RGB og man opnår fuldstændig præcis farverepræsentation fra kilde (ATV/computer mv) til TV/monitor.