Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Fenc
Hej,

Jeg har lige anskaffet mig et LG G4 og vil høre om jeres erfaringer/tricks med opsætning sammen med Apple TV

Lige nu har jeg sat mit Apple TV op til SDR 4K med match af content range, YcbCr og på mit LG TV er jeg i tvivl om man skal aktivere 4:4:4 passthrough.
Brugeravatar
Af Naiera
Sæt Apple TV-boksen til RGB High i stedet for det der YcbCr. Ser du meget dansk/europæisk indhold er det nok også en god idé at sætte den til 50Hz i stedet for 60; så slipper du for nogle HDMI bonks, selvom den slags selvfølgelig er helt vildt korte på TV-skærme ;)

EDIT: Du skal sætte både Match Frame Rate og Dynamic Range til On.
Brugeravatar
Af TBC
4:4:4 color refererer til en colorsamplingsgraden. 4:4:4 bevarer farveinformationerne for hver pixel uden nogen egentlig farvekompression i/af selve det konverterede YUV-signal. Endnu bedre er det dog at vælge RGB, som så benyttes som output ved SDR materiale og ATVets menuer når du starter i 4K SDR 50 Hz (hvilket jeg vil anbefale i DK). Der skiftes til YUV 4:2:2 ved HDR af båndbredde og kompatibilitetshensyn, sålænge du har husket at matche content [og framerate], hvilket jeg tænker du allerede har gjort - ellers er det en ekstremt vigtig setting at aktivere.

YUV er effektivt til at reducere båndbredde ved at konvertere og komprimere farveinformation, hvilket er nyttigt i videooverførsel og komprimering forbundet med broadcast og streaming mv. SDR transmitteres således i YUV 4:2:0 (8 bit), mens HDR transmitteres i YUV 4:2:2 (10 bit). RGB repræsenterer farverne (rød, grøn, blå) direkte uden behov for konvertering, hvilket gør det enklere og mere effektivt til visning på digitale skærme og giver en mere præcis farvegengivelse af det output selve kilden (i dette tilfælde ATV'et, men det kunne også være f.eks. en computer) har da der ikke skal konverteres frem og tilbage før selve TV skal fremvise de røde, grønne og blå farvestyrker (Fraset at WOLED også tilføjer en hvid pixel, men det sker uanset hvad). Forskellen er om det er Apple-tvet eller TVet der forinden fremvisningen på panelet har konverteret til RGB.

Sagt på en anden måde, så er signalernes "guldstandard" RGB, mens YUV 4:4:4 er bedre end 4:2:2 der igen er bedre end 4:2:0. Da det du streamer eller ser at broadcasts i forvejen er YUV 4:2:2 eller 4:2:0 fra kilden, er det ikke på selve medieindholdet du kommer til at se den store forskel, men ATV'ets menuer (eller spil) og lignende der vil kunne drage nytte af hverken at blive konverteret eller komprimmeret omkring et YUV signal vil fremstå lang mere homogent uden farvekompressioner eller signalkonverteringer i forbindelse med signalfremførelsen hvis du benytter RGB.

Billede

I forhold til ovenstående er forbliver RGB helt identisk hele vejen igennem gennem, så man ender med lige præcis hvad man starter med, og ligningen ville i stedet lyde: R+G+B = RGB og man opnår fuldstændig præcis farverepræsentation fra kilde (ATV/computer mv) til TV/monitor.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Flatpanels har også denne guide til opsætning af Apple TV 4K: Guide: Optimal opsætning af video & lyd på Apple TV 4K

Dit LG G4 understøtter HDMI 2.1 QMS, så det kan du også overveje at aktivere: Guide: Hvad er HDMI 2.1 QMS og hvilke TV-modeller understøtter det?

Vi hører, at en af LGs seneste firmware-opdateringer har reduceret frekvensen af QMS-notifikationsbanneret på skærmen, hvilket var vores primære kritik af LGs implementering af QMS.
Af lunddal
Naiera skrev: 23. jan 2025, 03:53 Sæt Apple TV-boksen til RGB High i stedet for det der YcbCr. Ser du meget dansk/europæisk indhold er det nok også en god idé at sætte den til 50Hz i stedet for 60; så slipper du for nogle HDMI bonks, selvom den slags selvfølgelig er helt vildt korte på TV-skærme ;)

EDIT: Du skal sætte både Match Frame Rate og Dynamic Range til On.
Der er ingen HDMI bonk på et G4, hvis det er nyeste ATV, der understøtter VRR.
Brugeravatar
Af Naiera
:(
Af Fenc
Mange tak for jeres svar.

Jeg har et ATV 2021.

Hvis jeg forstår jeres svar korrekt bør jeg ikke aktivere 4:4:4 passthrough på LG og aktivere match range og frame rate på ATV

Samtidig bør jeg vælge 50/60hz SDR afhængig af om jeg primært ser EU eller US indhold. Derudover bør jeg ændre til RGB High
Af donfrankie
Fenc skrev: 24. jan 2025, 16:03 Samtidig bør jeg vælge 50/60hz SDR afhængig af om jeg primært ser EU eller US indhold.
Det er lidt for simpelt sat op. Hvis du bare bruger de store amerikanske tjenester, så vil jeg stadig sætte den til 50 Hz hvis du bruger danske tjenester lidt. De er nemlig noget dårligere til at sætte det op, så det virker med match frame rate end amerikanske.
Brugeravatar
Af Naiera
Ja, det er selvfølgelig rigtigt.