Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Bjur skrev: 31. okt 2024, 11:47
Rasmus Larsen skrev: 30. okt 2024, 10:33 På Mac er der kun bitstream af ikke-HD lyd. Altså op til Dolby Digital Plus.

Men blot nysgerrig da jeg ofte ser dette ønske nævnt: Hvorfor vil folk gerne have passthrough af bitstream?
Fordi man kan tydelig høre forskel når jeg skifter fra Apple TV til Shield på samme film. Der er lyden noget bedre.

@Discusxxx: Men gætter på 99% af tilfældene har folk dårlige anlæg, så de ved ikke hvad de snakker om;)

Men der er forskel. Lav sammenligningen mellem de to på et godt anlæg i stedet for at gætte.
undskyld....:) Det var ikke for at være nedværdigende. Men jeg mener det stadig. Og Der er ikke noget galt i at mangle viden. Tværtimod der er noget galt hvis man tror man ikke kan mangle viden. Når det så er sagt kan du jo godt være af den ene procent der er tilbage af de 99%. Det kan jeg jo ikke vide da der er for mange variabler.
Og så bare lige for at slå helt fast, det jeg mener er IKKE at der ikke kan være forskel, men at løsningen på den forskel ikke er passthrough af bitstream. Og hvis man konkludere dette, så mangler man viden. Håber det var lidt nemmere at forstå. Og så op med humøret.
Rasmus Larsen skrev: 30. okt 2024, 08:47 Ja M4 er en ret vild chip, der nu ser ud til at kunne alt det vi gerne vil have i næste Apple TV inkl. HDMI 2.1, 4K 120Hz, AV1 dekodning i hardware og ray-tracing GPU. Jeg tror godt M4 kan parres med en WiFi 7 chip.

Vi nærmer os desuden 8K support, men jeg synes stadig det er for tidligt. Inden da skal vi have et next-gen video codec der er helt optimeret til 8K, f.eks. VVC eller AV2. Det begynder sågar at lugte af 8K 120Hz, men jeg tror det minimum vil kræve M4 Max.
Jeg har opdateret mit ark med de foreløbige benchmark-resultater fra Geekbench.

M4 overgår på grafik PS4 Pro en smule. På CPU er M4 3-4x hurtigere end PS4 Pro plus den har NVMe SSD osv.

M4 Pro nærmer sig PS5 på grafik, men mangler stadig lige 10-15%. På CPU er den 2-3x hurtigere. PS5 har stadig 1,65x hurtigere RAM.

Så vi er et sted mellem PS4 Pro og PS5 grafik, hvis Apple TV fik en M4-chip.
Rasmus Larsen skrev: 1. nov 2024, 07:39
Rasmus Larsen skrev: 30. okt 2024, 08:47 Ja M4 er en ret vild chip, der nu ser ud til at kunne alt det vi gerne vil have i næste Apple TV inkl. HDMI 2.1, 4K 120Hz, AV1 dekodning i hardware og ray-tracing GPU. Jeg tror godt M4 kan parres med en WiFi 7 chip.

Vi nærmer os desuden 8K support, men jeg synes stadig det er for tidligt. Inden da skal vi have et next-gen video codec der er helt optimeret til 8K, f.eks. VVC eller AV2. Det begynder sågar at lugte af 8K 120Hz, men jeg tror det minimum vil kræve M4 Max.
Jeg har opdateret mit ark med de foreløbige benchmark-resultater fra Geekbench.

M4 overgår på grafik PS4 Pro en smule. På CPU er M4 3-4x hurtigere end PS4 Pro plus den har NVMe SSD osv.

M4 Pro nærmer sig PS5 på grafik, men mangler stadig lige 10-15%. På CPU er den 2-3x hurtigere. PS5 har stadig 1,65x hurtigere RAM.

Så vi er et sted mellem PS4 Pro og PS5 grafik, hvis Apple TV fik en M4-chip.
Interessant. Så man kunne godt forestille sig en gamingkonsol med et kabinet på størrelse med den nye Mac mini med blæserkøling....:) Det gas...
Jeg synes også det er en interessant udvikling med de chip. spillene kommer også stille og roligt.
Vi er mange der håber at Apples engagement i AAA spil til de nye chip en dag måske åbner for udvikling af en gamingkonsol, men hvis jeg skal være helt ærlig så tror jeg ikke det er planen, kun måske hvis det viser sig at spilindustrien vender sig i retning af Apple. Så griber Apple nok chancen. Men jeg tror ikke som udgangspunkt at Apple har sådanne planer. Jeg tror Apples plan med engagement i AAA spil er udelukkende for at gøre iPhone mere attraktiv i den kommende konkurrence på mobiler. Og sådan set ikke mere end det.
Hvad er det for et ark i øvrigt?
Jeg tror, at Apple har en større plan for spil, og jeg tror ikke planen er isoleret til iPhone. Overfor spiludviklere er de allerede i gang med at positionere deres økosystem af Apple Silicon (pt. Mac, iPad og iPhone) som en universal spilplatform. Apple TV vil helt naturligt blive en del af dette økosystem i takt med at hardwaren opgraderes.

Gaming har i årtier været en hønen-og-ægget situation på Mac og platformen har simpelthen ikke været stor nok for spiludviklerne til at blive taget seriøst, bl.a. fordi mange af de ældre Macbooks ikke havde grafikkort egnet til spil, hvilket har gjort potentialet endnu mindre. På iPhone/iPad er mobilspil kæmpestort. Nu kan alle Apple "Silicon" Macs i princippet afvikle rimelig avancerede spil og i stigende grad også iPhone/iPad, og det er en del af planen, som jeg ser det efter Mac blev kørt over fra x86 til ARM. Branchen vil i stigende grad overgå til ARM, hvilket som udgangspunkt gør nuværende PC- og konsolspil inkompatible, så der er en åbning i denne platformsovergang, hvor jeg spår at vi kommer til at se store ændringer på spilmarkedet, hvor nye spillere samtidig kommer på banen. Denne overgang kommer Apple til at spille på.

Jeg har tidligere skrevet om emnet i bl.a. disse artikler:
Apple TV's vej mod at blive en rigtig spilkonsol
Hvordan Netflix kan udfordre PlayStation og Xbox

Den næste konsolgeneration kommer til at blive meget interessant pga. ARM/x86, hardware/cloud, disc/download, ejerskab/abonnement etc.

Det er bare et ark jeg har liggende på PC'en. Det kan være jeg lægger en kopi her i tråden, men så skal det lige gøres pænt først :)
Ja vi må se hvad der sker. Jeg er også som udgangspunkt enig i din optimistiske lille analyse, men mit bud var også bare et lidt "pessimistisk" eksempel på at man nok ikke skal være alt for optimistisk omkring det at Apple prøver at få nogle AAAspil til Deres platforme som feks iPhone og Mac, betyder at Der er en Spillekonsol på vej. Men jeg håber det og synes det kunne være interessant at se.

Det jeg synes er ekstra interessant med især Apples chip, fordi Apple lige nu er de førende med disse typer ARM chip, er at de bruger så markant mindre strøm, som i sig selv jo betyder mindre varmeudvikling som så betyder potentiale til mere performance + som en bonus i mindre kabinetter, mens x86 slås for meget med strøm og varmeudviklingen, som begrænser potentiale for performanceudviklingen.

Jeg synes det er interessant når du sammenligner Apples chip med spillekonsollerne, jeg synes jeg har set flere gange hvor du har gjort det igennem tiderne.
Jeg må lige på et tidpunkt læse din artikel med "Apple TV's vej mod at blive en rigtig spilkonsol" over en kop kaffe.
disqus_Cr1DFvT0xq skrev: 31. okt 2024, 17:59
Bjur skrev: 31. okt 2024, 11:47
Rasmus Larsen skrev: 30. okt 2024, 10:33 På Mac er der kun bitstream af ikke-HD lyd. Altså op til Dolby Digital Plus.

Men blot nysgerrig da jeg ofte ser dette ønske nævnt: Hvorfor vil folk gerne have passthrough af bitstream?
Fordi man kan tydelig høre forskel når jeg skifter fra Apple TV til Shield på samme film. Der er lyden noget bedre.

@Discusxxx: Men gætter på 99% af tilfældene har folk dårlige anlæg, så de ved ikke hvad de snakker om;)

Men der er forskel. Lav sammenligningen mellem de to på et godt anlæg i stedet for at gætte.
undskyld....:) Det var ikke for at være nedværdigende. Men jeg mener det stadig. Og Der er ikke noget galt i at mangle viden. Tværtimod der er noget galt hvis man tror man ikke kan mangle viden. Når det så er sagt kan du jo godt være af den ene procent der er tilbage af de 99%. Det kan jeg jo ikke vide da der er for mange variabler.
Og så bare lige for at slå helt fast, det jeg mener er IKKE at der ikke kan være forskel, men at løsningen på den forskel ikke er passthrough af bitstream. Og hvis man konkludere dette, så mangler man viden. Håber det var lidt nemmere at forstå. Og så op med humøret.
Ingen problemer og humøret er skam fint, påpegede blot at man ikke kan generalisere og udstyret er forskelligt hjemme hos de enkelte;)

@Rasmus: Det var primært testet med Plex. Dog også efterfølgende med Infuse som kun er på Apple TV. Har også prøvet tidligere Kodi og MrMC.
Bjur:
Jeg spekulerede blot på, om du måske på Apple TV 4K har fået den forringede Dolby Digital Plus-fallback eller DTS core fra dine Blu-ray rips i Dolby TrueHD og DTS-HD MA. Med Infuse skal man jo have den betalte udgave før TrueHD og DTS-HD MA kan dekodes uden fallback.

I teorien burde der ikke være forskel på om bitstreamet fra Blu-ray'en dekodes til PCM på afspilleren eller dekodes til PCM på receiveren.

Min pointe, at alternativet til passthrough på Apple TV 4K jo er, at den får dekodning af DTS:X og Dolby TrueHD Atmos. Resultatet vil være det samme som passthrough til receiver.

Der er mange ulemper ved passthrough, f.eks. at alle nye avancerede lydfunktioner ikke længere vil fungere, dvs. Enhance Dialogue, Reduce Loud Sounds osv.
disqus_Cr1DFvT0xq skrev: 2. nov 2024, 09:07Jeg synes det er interessant når du sammenligner Apples chip med spillekonsollerne, jeg synes jeg har set flere gange hvor du har gjort det igennem tiderne.
Jeg må lige på et tidpunkt læse din artikel med "Apple TV's vej mod at blive en rigtig spilkonsol" over en kop kaffe.
Jeg synes, at det er en sjov lille øvelse, så mit excelark har med tiden grebet om sig :) Vi følger også hardware-udviklingen på Android / Google TV (se bl.a. vores benchmarks af CPU og GPU i test af Google TV-enheder), men her går det desværre ret trægt efter Nvidia stoppede med at opgradere Shield-hardwaren.

Hvis man forestiller sig, at TV-platforme udvikler sig i samme rille som mobil-Android og iOS, så må TV-platformene jo med tiden naturligt begynde at omfatte mere end streaming: Spil, hjemmefitness, musik, fotofremvisning, læring osv.
Johnjohn skrev: 2. nov 2024, 12:55 DRTV Appen går ikke på pause skærm på ATV4k så hvis jeg falder i søvn til tv så er der billede på når jeg vågner, alle andre apps tillader ATk4k at gå på pause og slukker tv til sidst, hvad er der lige galt her ?
Gætter på amatør app som dr har lavet!
Virker fint her på vores ATV4k
  • 1
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 62