Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Rasmus Larsen skrev: 16. sep 2024, 13:57 tvOS 18 frigives senere i dag til alle.

Jeg har kigget på de nye funktioner og hvad der er blevet udskudt. Jeg noterer mig også, at første Apple TV 4K er ved at blive sat af ift. nyeste funktioner, først i tvOS 17 og nu i tvOS 18.

tvOS 18 lander i dag: Alle de nye funktioner – Snoopy er forsinket

Billede
Opdateret: Apple har bekræftet yderligere funktioner og detaljer om on-device Siri, en ny opsætningsproces, multi-bruger Personalized Spatial Audio (Tilpasset rumlig lyd) og forbedret Braille (punkt-alfabet) support. Artiklen er på baggrund af dette blevet opdateret.

Flere klager over problemer med 'top shelf', altså indholdsfeltet øverst på hjemmeskærmen, hvor der vises indhold fra de apps, der er placeret i øverste række. Problemet er, at indholdet ikke længere vises deroppe. Hvis I har samme problem, så fejlmeld det hos Apple her, så det kan blive rettet i en kommende opdatering: https://www.apple.com/feedback/apple-tv/
MadsRydbergLarsen skrev: 17. sep 2024, 13:25 Jeg har en 2017 Apple TV 4k, LG C8 og en Sonos Arc tilsluttet med HDMI og har haft en masse problemer med lip Sync især med Atmos indhold (Lyden kommer efter billedet). Jeg testede lige med TVOS 18 og det virker umiddelbart til at være blevet meget bedre. Er der andre der også har den oplevelse?
Udfordringen i dette setup er, at LG C8 ikke har HDMI eARC (det kom først i 2019 med LG C9). Med normal HDMI ARC er man begrænset til 2.0 PCM (stereo) eller også skal Atmos bitstreamet sendes som passthrough over HDMI ARC.

Apple TV 4K dekoder som udgangspunkt altid Atmos og sender det som multikanals PCM, som altså kræver HDMI eARC. Afhængigt af lydindstilinger, tager nogle TV-skærme denne multikanals PCM og konverterer den on-the-fly til et bitstream for at kunne sende Atmos ud af normal HDMI ARC. Dette skaber forsinkelse på lyden.

Jeg er ikke klar over om tvOS 18 ændrer noget i logikken på signalet (om den f.eks. kan falde tilbage), men det var blot for at give årsagen til problemerne med lydforsinkelse, så du har noget konkret at starte eventuel fremtidig fejlfinding på.
Rasmus Larsen skrev: 16. sep 2024, 13:57 tvOS 18 frigives senere i dag til alle.

Jeg har kigget på de nye funktioner og hvad der er blevet udskudt. Jeg noterer mig også, at første Apple TV 4K er ved at blive sat af ift. nyeste funktioner, først i tvOS 17 og nu i tvOS 18.

tvOS 18 lander i dag: Alle de nye funktioner – Snoopy er forsinket

Billede
Man kan nu sætte sleep-timer vha. Siri, hvilket også betyder, at man kan sætte den til f.eks. halvanden time eller til et konkret tidspunkt, f.eks. klokken 11. EDIT: Det med en fast klokkeslæt virker åbenbart kun med engelsk Siri.
Vedhæftede filer
tvos18sleep.jpg
tvos18sleep.jpg (117.94 KiB) Vist 678 gange
Jeg ved ikke præcis hvornår disse indstillinger for spil-controllere er tilføjet, men det er sket inden tvOS 17, kan jeg konstatere på en af de andre bokse, der er på 16.6.

Man kan lave egen controller-profil, hvor hver knap kan tilpasses. Efterfølgende kan der så til hvert enkelt spil tilknyttes en valgfri profil. Nyttig i f.eks. sportsspol såsom NBA 2K25.

Billede

Man kan få tilsluttede controllere til at vibrere, hvis man ikke kan finde dem eller vil identificere en specifik (der kan være op til 4 tilsluttede samtidig).

Billede
Hvis I har Apple Watch, så kan remote appen nu styre flere ting på Apple TV (vist også TV-skærme med Apple HomeKit), ifølge 9to5Mac.

Man kan blandt andet styre lydstyrke og aktivere Siri med rulleknappen. Trykker man på knappen med tre prikker får man mulighed for bl.a. at slukke/tænde Apple TV og aktivere undertekster.

Det er med at styre lydstyrken via Apple Watch har dog mig bekendt været der i mange generationer, og det er ret inkonsistent. Jeg tror kun det virker, når højttalerne forbundet styres udelukkende over Bluetooth eller WiFi (ikke IR via TV'et). Dvs. HomePods, AirPlay-højttalere og Bluetooth-højttalere. Det samme er min erfaring med remote appen til iPhone, selvom jeg synes den ind i mellem har kunnet styre andre ting også.

https://9to5mac.com/2024/09/19/your-app ... tv-remote/
Rasmus Larsen skrev: 17. sep 2024, 07:19 Flere klager over problemer med 'top shelf', altså indholdsfeltet øverst på hjemmeskærmen, hvor der vises indhold fra de apps, der er placeret i øverste række. Problemet er, at indholdet ikke længere vises deroppe. Hvis I har samme problem, så fejlmeld det hos Apple her, så det kan blive rettet i en kommende opdatering: https://www.apple.com/feedback/apple-tv/
Meldingen er, at dette er blevet rettet uden behov for ny softwareopdatering. Det var angivelig et problem på Apples servere. Så man bør nu kunne installere tvOS 18 med ro i sindet, hvis man bruger top shelf. Hvis man allerede har fået tvOS 18 ned, kan man presse fixet igennem ved at genstarte boksen.

Top shelf er da til at følge med i hvad man ser på forskellige tjenester?

Jeg fik i øvrigt først problemer med top chæf da jeg opdaterede til den færdige udgave af tvOS 18 forleden, og så fixede en genstart det i aftes :p
  • 1
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54