Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Rasmus Larsen skrev: 16. aug 2024, 12:56 Nu nærmer den årlige iPhone-lancering sig, så spændende om der også kommer ny Apple TV. Mark Gurman fra Bloomberg er blevet tavs om emnet, men som bekendt kom den ikke i første halvår 2024, som han mente at vide sidste år.
Hvis en ny version løser problemet med, at fjernbetjeningen ikke virker ordentligt, så opgraderer jeg. Også selvom det jo er grotesk faktisk at belønne dem for at levere et produkt, der ikke virker efter hensigten.
Har du stadig udfald eller er det rækkevidden?

Min fjernbetjening har heldigvis virket siden opdateringen, der adresserede problemet. Mit største problem i den periode var faktisk spilcontrollere, som nærmest ikke kunne holde sig forbundet. Det er også løst.

Da jeg testede Canvas kunne jeg dog godt mærke at forbindelsen ikke er så god som den burde være. Når Apple TV boksen var gemt i boksen bag Canvas, så tabte fjernbetjeningen løbende forbindelsen.
Hvis det holder, hvad Apple siger, skulle A18 Pro chippen (vist også A18) have 20% mere power på GPU'en, altså grafikken, end A17 Pro. Det vil betyde omkring 2,4-2,6 TFlops ydeevne.

Så der er stadig et stykke vej op til Xbox Series S (4 TFlops) og Apples egen M4 (4,2 TFlops).

A18 Pro kan arbejde med 4K120 Dolby Vision.
Vedhæftede filer
applea18pro_1_large.jpg
applea18pro_1_large.jpg (160.67 KiB) Vist 1162 gange
Apple har i al stilhed forsinket nogle af nyhederne i iOS 18:

"Portraits screen savers coming this fall. Snoopy and TV and Movies screen savers coming later this year. Snoopy and Portraits screen savers available on Apple TV 4K (2nd generation and later)."

"Improved Enhance Dialogue coming this fall. Machine learning and computational audio support on HomePod (2nd generation) coming later this year. Requires Apple TV 4K (2nd generation and later) running the latest operating system software."

Der er heller ingen tegn på 21:9 support i den færdige udgave af iOS 18, der lige er sendt ud til betatestere (udgives offentligt på mandag).

Bemærk i øvrigt, at første generation af Apple TV 4K er begyndt at blive sat af ift. nye funktioner, der kræver mere processorkraft.
Continuity-funktionen, hvor iPhone kan tilsluttes Apple TV 4K som kamera, kræver som bekendt også Apple TV 4K 2nd Gen eller nyere. Den nye FaceTime Live Captions-funktion, der transkriberer et FaceTime-opkald i realtid (virker kun med sprog sat til English (U.S.) eller English (Canada)), kræver ligeledes Apple TV 4K 2nd Gen eller nyere.
Så er det ikke længere kun LG, der understøtter HDMI 2.1 QMS sammen med Apple T 4K (2024). Det virker nu også på Samsung QD-OLED.

Modsat LG, så har Samsung ikke det irriterende QMS-notifikationsbanner på skærmen.

Samsung QD-OLED TV har nu HDMI 2.1 QMS til skift af skærmfrekvens

Jeg ved endnu ikke, hvornår QMS kommer til Sony, Philips, Pana, TCL, Hisense osv. men min mavefornemmelse siger mig, at det sker, når de rykker på næste generation af Pentonic-chippen, i løbet af 2025-2026.

Rasmus Larsen skrev: 12. sep 2024, 13:45 Så er det ikke længere kun LG, der understøtter HDMI 2.1 QMS sammen med Apple T 4K (2024). Det virker nu også på Samsung QD-OLED.

Modsat LG, så har Samsung ikke det irriterende QMS-notifikationsbanner på skærmen.

Samsung QD-OLED TV har nu HDMI 2.1 QMS til skift af skærmfrekvens

Jeg ved endnu ikke, hvornår QMS kommer til Sony, Philips, Pana, TCL, Hisense osv. men min mavefornemmelse siger mig, at det sker, når de rykker på næste generation af Pentonic-chippen, i løbet af 2025-2026.

Vi hører i dag, at det også virker på Samsung S90C (fra 2023) efter en firmwareopdatering tidligere i september. Vi har ikke selv testet det på S90C.

Så jeg tænker om det også virker på S90D (fra 2024) og måske endda S85D.

Hvis nogen af jer derude sidder med en af disse modeller plus Apple TV 4K (2022), så må I meget gerne teste og melde tilbage.
Apples nye A18 Pro chip i iPhone 16 Pro matcher omtrent Apples M1 chip i Mac, så det vil være en stor opgradering ift. A15 Bionic i nuværende Apple TV 4K.

På CPU'en er A18 Pro nogenlunde på samme niveau som M1 på multi-core i Geekbench, men A18 Pro er markant hurtigere på single-core CPU: https://browser.geekbench.com/v6/cpu/co ... ne=7714134

På grafik (GPU) ligger A18 Pro og M1 nærmest side-om-side: https://browser.geekbench.com/v6/comput ... ne=2737830

A18 Pro har dog oven i hatten hardware-acellereret ray-tracing. Det har M1 ikke.

Så efterhånden vil det give mere mening at give ny Apple TV boks en A18 Pro end en ældre M-serie chip, men med mindre boksen bliver dyrere, så får vi nok ikke Pro-udgaven – højst A18.
  • 1
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54