Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Axlon
Mit ATV giver meget lav ud, ca. -10dB i forhold til mit TVs indbyggede apps :(
Mit setup er følgende:
ATV til LG G2 via hdmi.
LG G2 til Nedis DAC via optisk.
Nedis DAC til soundbar via RCA kabler.

Når mit TV afspiller en testtone, så spytter min DAC 100% signal niveau ud, men når selv samme testtone bliver afspillet på mit ATV, så kommer der blot 25% signal niveau ud <B

Kan se på nettet at jeg åbenbart ikke er alene om problemet, men er der nogen her inde der har oplevet dette problem med deres ATV?
Det er det samme med Androd TV streamer, lavere lyd end når det er TVet, det er dog af mindre betydning, da der sjældent bruges andet end Streameren.
Af Axlon
Mit store problem er at min soundbar går i sleepmode, når inputsignalet er lavt i længere tid, med det resultat at jeg får lydudfald i et par sekunder :(
Min Soundbar er Analog, og der er skruet helt op for den, lyden styres med Streameren via TVet som er stillet på en fast styrke, så det virker fint.
Af filmfreak
Siden du kører ATV lyden gennem dit TV tænker jeg at det er dit TV der ‘skruer’ ned for ATV .
Jeg oplever ingen lydproblemer på min ATV der kører gennem en AV reciever.
Axlon skrev: 3. sep 2024, 19:44 Mit ATV giver meget lav ud, ca. -10dB i forhold til mit TVs indbyggede apps :(
Mit setup er følgende:
ATV til LG G2 via hdmi.
LG G2 til Nedis DAC via optisk.
Nedis DAC til soundbar via RCA kabler.

Når mit TV afspiller en testtone, så spytter min DAC 100% signal niveau ud, men når selv samme testtone bliver afspillet på mit ATV, så kommer der blot 25% signal niveau ud <B

Kan se på nettet at jeg åbenbart ikke er alene om problemet, men er der nogen her inde der har oplevet dette problem med deres ATV?
Er det en 1:1 sammenligning?

Jeg kender ikke din DAC, men hvis den også kan dekode lyden, så kan det være, at du får Dolby 5.1 fra TV'ets indbyggede app som komprimeret bitstream, mens du alene får 2.0 stereo fra Apple TV 4K, der som udgangspunkt decoder al lyd på boksen og udsender det som PCM (optisk er pga. båndbredden begrænset til 2.0 stereo når lydsignalet er PCM).

Dolby-processeret surround er typisk højere dB (og farvet lidt på andre måder).
Af Axlon
Jeg har desvære ikke nogen HDMI lyd extractor, så jeg kunne kontrollere lyden direkte fra mit ATV, men min fornemmelse er at lyden passere direkte igennem mit LG G2, uden det bliver rørt.
Mener at jeg har sat mit ATV til stereo output, og valgt Pass Through på mit TV.

Ved ikke om der er en eller anden form for gain faktor parameter i HDMI forbindelsen, så ATV kan sende en gain faktor til f.eks. en AV reciever så den ved at den skal forstærke lyden med 10dB?
Af filmfreak
Nu kender jeg ikke din soundbar, men har du ikke mulighed for at tilslutte ATV direkte til din soundbar med HDMI og så slutte soundbar til TV med HDMI (ARC) ?
Det kræver selvfølgelig at der er HDMI indgange på,din soundbar .
Så behøver du ingen DAc.
Af Axlon
Min soundbar har desvære kun Toslink og analog indgang.
Da vi fik vores nye LG-G2, så forbandt jeg TV til soundbar via optisk, men der kommer lydudfald, hvilket jeg tror sker fordi lydniveauet er så lavt, så soundbaren går i sleepmode.

Vores gamle TV havde ikke optisk udgang, og var derfor forbundet til soundbar via analog, og der var aldrig nogle lydudfald, så derfor købte jeg en DAC, for at kunne benytte analog indgangen.
Er der en Headset udgang.? Det er den jeg bruger til Soundbar.
Så er det nok begrænset hvad der kan gøres ved problemet. Det lyder ikke til at være Volume begrænseren (AVLS) der kan være årsagen.
Af Axlon
Volume begrænseren var det første jeg slog fra på mit ATV.
Havde overvejet at købe en HDMI ARC lydextractor, men er bange for at at det er samme problem.
Må nok indse at at den eneste rigtige holdbare løsning er en ny soundbar med HDMI indgang, måske en Sonos.