Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#335683
bendix skrev: 20. okt 2021, 09:06 Tak Rasmus, jeg kan simpelthen ikke finde nogle sammenlignelige spil på min søgning. Jeg kan blot se at min iPhone 13 pro Max har langt, langt større kræfter på grafik siden end hvad reelt bliver udnyttet. På Reddit og Twitter er der mange som efterspørger en reel ydelse af chippen for forståelse af sammenligningen .
Der er ikke mange som gennem tiden har taget Mac seriøst som spilplatform – nok heller ikke Apple selv. Nok en hønen-og-ægget situation, men med den kraftigere hardware, universalarkitektur på tværs af Apple TV, iPhone/iPad og Mac, VRR og andre tiltag, så begynder hardwaren at ligne noget.

Jeg er ikke helt med på, hvad folk efterspørger. Er det videoer, hvor spil sammenlignes? TFlops er et tal for ydeevnen – naturligvis ikke det eneste relevante. Sony og Microsoft bruger samme angivelse som specifikation for vejledende grafikydelse.

Anandtech har en god indledende gennemgang af M1 Pro og M1 Max her: Apple Announces M1 Pro & M1 Max: Giant New Arm SoCs with All-Out Performance


Billede
#335684
jramskov skrev: 19. okt 2021, 14:55 Er Apple villig til at sælge den chip så billigt?
Baseret på de estimater der findes for M1, så tror jeg ikke, at hverken M1 Pro eller M1 Max er specielt dyre i produktion ift. hvad vi er vant til fra x86 og Nvidia/AMD. Det er klart, at fra forbrugerens synspunkt er værdien høj fordi vi sidder og kigger på nogle af verdens hurtigste chips.

M1 Pro og Max er på mange punkter samme SoC som M1 – blot med flere kerner.

Kigger man historisk på udviklingen af Apples 'X' chips, altså dem der sidder i iPad Pro, så går der 2-3 år før grafikydelsen kommer ned i den "normale" chip, altså ikke-X udgaven:
- A8X matches på GPU-ydeevne af A10
- A9X matches næsten af A11
- A10X overgås af A12
- A12Z matches af A15
#335689
Det her er vist første benchmark af GPU-ydeevne i M1 Max. Den viser en Metal-score på 68.870.

Det matcher et AMD Radeon RX 5700 XT grafikkort (specificeret til ca. 9.75 TFLops), altså desktop-klasse grafikkort med massivt strømforbrug: https://browser.geekbench.com/metal-benchmarks
Vedhæftede filer
M1-Max-GPU-performance-results.jpg
M1-Max-GPU-performance-results.jpg (100.83 KiB) Vist 2285 gange
#335831
Rasmus Larsen skrev: 21. okt 2021, 08:30
bendix skrev: 20. okt 2021, 09:06 Tak Rasmus, jeg kan simpelthen ikke finde nogle sammenlignelige spil på min søgning. Jeg kan blot se at min iPhone 13 pro Max har langt, langt større kræfter på grafik siden end hvad reelt bliver udnyttet. På Reddit og Twitter er der mange som efterspørger en reel ydelse af chippen for forståelse af sammenligningen .
Der er ikke mange som gennem tiden har taget Mac seriøst som spilplatform – nok heller ikke Apple selv. Nok en hønen-og-ægget situation, men med den kraftigere hardware, universalarkitektur på tværs af Apple TV, iPhone/iPad og Mac, VRR og andre tiltag, så begynder hardwaren at ligne noget.

Jeg er ikke helt med på, hvad folk efterspørger. Er det videoer, hvor spil sammenlignes? TFlops er et tal for ydeevnen – naturligvis ikke det eneste relevante. Sony og Microsoft bruger samme angivelse som specifikation for vejledende grafikydelse.

Anandtech har en god indledende gennemgang af M1 Pro og M1 Max her: Apple Announces M1 Pro & M1 Max: Giant New Arm SoCs with All-Out Performance


Billede
Jeg fandt denne liste over spil, som virker på M1 chip i Mac. Det ser ud til, at der stadig er en del fodnoter at være opmærksom på.

Apple Silicon Games
#335880
Så er tvOS 15.1 blevet klar til Apple TV og HomePod med flere af de funktioner, som blev udskudt i tvOS 15.

tvOS 15: SharePlay på Apple TV, rumlig og tabsfri lyd på HomePod

Apple er begyndt at promovere de to produkter – Apple TV og HomePod – i kombination, hvilket er ret spøjst i og med, at den store HomePod er udfaset. Der er ikke meget potens i mini udgaven ift. TV-lyd. Måske er det optakt til noget mere langsigtet – vi får se.


Billede
#335901
De skal have nogle bedre spil ud før det bliver rigtig sjovt, kraftig hardware eller ej. Arcade er gået lidt i stå på det seneste efter mange gode indie spil tidligere.

Det er naturligvis en fordel at spil kan køre på tværs af Mac, iOs og tvOs men så skal hardwaren jo særligt i AppleTV være noget kraftigere før det giver synergi.
#335920
Ja der skal noget mere til. Forhåbentlig ligger der en langsigtet plan. De kunne da starte med GTA remasters 8-)

I øvrigt enig med dig mht. Apple Arcade. Der var virkelig gode spil i opstarten (Creaks, Inmost, The Pathless, Stela, Sayonara: Wild Hearts, Beyond a Steel Sky). Siden da er der kommet alt for mange små og simple spil. Der kom godt nok det længe ventede Baldo, som var hypet heftigt til Nintendo Switch, men det var lidt tamt, synes jeg.
#335921
Som nævnt over i forumtråden om HBO Max, så har den Apple TV integration. Dog ikke som kanal. Det er "light" integration: viewtopic.php?f=25&t=52236

Så kan man samle Apple TV+, iTunes-filmkatalog, Disney+, Paramount+ og HBO Max i Apple TV appen på Apple TV-bokse. Det er da en OK start, men danske tjenester og særligt Netflix må gerne komme med. Også underligt at Amazon, CMore m.fl. ikke virker i Danmark, når de nu virker i resten af Norden.
  • 1
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 48