Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#273145
Jeg har et Sony A1 og et ATV 4K. Men når jeg bruger Youtube appen gennem ATV 4K, kan jeg kun se HD 1920*1080@30.
På ATV 4K har jeg:
- Kontrolleret kablet.
- Format 4K HDR (4K HDR - 50 Hz)
- Krominans 4:2:2
- Match indhold (Område og billedfrekvens)

På Sony A1 har jeg sørger for HDMI 2&3 står til at kunne modtage 4k HDR.

Og så har jeg prøvet alle mulige variationer af ovenstående :(

Når jeg køre Youtube gennem appen på A1 kan jeg godt se 4K HDR. På youtube bruger jeg "Flere valgmuligheder" når signalet går igennem ATV 4K kan jeg højst vælge HD, mens jeg gennem A1 godt kan vælge 4K. Og når jeg bruger funktionen "Statistik for nørder" i Youtube bekræfter den det.

HJÆLP - Hvad kan jeg gøre???
#273148
Tak for hurtigt svar - Troede bare det var løst i mellemtiden, da den artikel er fra september 2017 ????

Gennem Youtube kunne jeg finde en måde at kontrollere hvilken opløsning m.m. som jeg ser gennem "Statistik for nørder"
Er der nogen som helst mulighed for det ved film gennem iTunes - For jeg syntes ærlig talt ikke kvaliteten af de film jeg har lejet ind til nu i 4K HDR har været imponerende, for ikke at sige lidt skuffende og det har være nye film. Hvor i mod, når jeg ser Youtube gennem tvét app i 4K HDR så ser det fantastisk ud. Hvorfor jeg er kommet i tvivl om det overhoved er 4K HDR jeg får fra mit ATV 4K????
Af CSP
#273151
Ved ikke hvilke film du har prøvet i iTunes, men alderen har intet med kvaliteten at gøre, og ja det er langt fra alle 4K HDR film der er lige imponerende.

Dem jeg indtil videre har set der har været bedst er:

- The Great Gatsby
- Life of Pi
- Blade Runner 2049
- Dunkirk
- Mad Max - Fury Road
- Lev om Natten
- Passengers
- The Revenant

Prøv evt. en af dem.

Og nej youtube på Apple tv er stadig ikke i 4K HDR og kommer det heller ikke foreløbigt (formegentligt aldrig)
#273154
Tak for jeres svar :-)
FDP - Det som jeg savner på Sony A1 eller endnu ikke har fundet, er hvilken kvalitet som der bliver vist. Opløsning, farvespektrum m.m. Om signalet så kommer fra TV - App - ATV - m.m. er så underordnet. For som det er nu, har jeg reelt ingen chance for at vide, hvilken kvalitet jeg ser. Måske er filmen i 4K HDR, men syntes ATV - App e.l. lige pludselig at signalet skal overføres i lavere opløsning har jeg ingen chance for at vide det, men tror måske jeg ser den i højste mulige opløsning. Som f.eks med ATV Youtube, troede det var 4K og var lidt skuffet over tvét men det viser sig jo at være ATV der er den skyldige.

CSP - Jeg vil prøve at se nogle af de film du anbefaler. De sidste jeg har set er Jumanji og Maze Runner (Dødskuren) Og som sagt havde jeg forventet mere....
Af HenrikT
#273155
Jeg er P.... træt af at ATV4K ikke kan vise 4K youtube. Det er tæt på at være en dealbreaker for mig. Appˋen i Sony virker fint nok, men plat at skulle skifte frem og tilbage.
#273167
Apple TV 4K har ikke dekodning af VP9 og VP9-2 i hardwaren. Det er det, som YouTube bruger til hhv. 4K og HDR. På iPhone X har Google fået HDR-delen til at virke ved angiveligt at have lavet softwaredekodning af VP9-2. Det må næsten også kunne lade sig gøre på Apple TV 4K, hvis Google/YouTube vil det. Om 4K så også kan muliggøres, er jeg ikke sikker på.

Mht. at se billed/lydkvalitet, så kan du på Apple TV trække ned fra toppen for at få topmenu frem, når du ser en film i iTunes. Her viser et lille logo, hvilken kvalitet du modtager det i for hhv. opløsning og HDR-format.

Sony TV har ikke så gode muligheder for at vise kvaliteten, som modtages, men generelt er denne information ikke så præcis i tv-enden, hvis signalet kommer via HDMI, da det jo kan være opskaleret, konverteret osv. inden det rammer skærmen.

Hvis man på Apple TV 4K vil ind og kigge nærmere på bitrate og mere tekniske detaljer, så kræver det, at man også har en Mac med Xcode.
#273173
Ser du på enten Youtube eller Netflix på de indbyggede apps på Sonys TV, så kan du godt se bitraten. Youtube kræver, at du åbner developer-menuen, men i Netflix kan det ses via "Info"-knappen. Det virker dog ikke på ATV og generelt kan man sige, at ATV jo opskalerer alt til 4K, så hvis ikke boksen selv kan fortælle hvilken bitrate den viser (via en info-knap eller lignende), så har du ingen chance for at vide det uden at man sætter monitorering af IP-adressen op i routeren/accesspunkt - og det er nok de færreste routerer der kan det.
#273186
Tak for jeres informationer. Må indrømme jeg vist er hoppet lidt i den naive/godtroende fælde, at når man nu har 4K HDR tv, ATV 4K så ville alt være i den skønneste orden. Men her i 2018 ligger vi stadigvæk og roder med krig mellem producenterne og i markedsføringens vold, hvor ikke alt er som man kunne håbe på.

Tak for jeres evige flid med at hjælpe os andre. Uden jer, var det f.eks. aldrig faldet mig ind, at man på et A1 (4K HDR TV) skal slå en funktion til, for man kan modtage 4K HDR fra eksterne kilder på HDMI 2 & 3 og derved var jeg gået tabt, af en af de vigtigste grunde til overhoved at købe sådan et tv. Det er jo helt håbløst.
#273188
Ja, det er ret håbløst, at TV'ene ikke alle kan finde ud af at skifte selv. Der er TV, som kan finde ud af det, men Sonys er ikke blandt dem.