Til al snak om Android TV - Google's styresystem til tv-skærme, mediebokse og spilkonsoller

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af allo
#337448
hej,

det er et af de mest latterlige og helt 'uden forklaring' problemer ever...

hvordan kan det være at hverken Yousee's film og tv app samt HBO Max's app understøtter kun udvalgte Android tv bokse???

citat fra en af ovennævnte:
'...har snakket med vores tekniske afdeling, og officielt understøtter vi desværre kun Android-TV fra de største producenter...' (samme gælder den anden udbyder...)

har man en Android tv boks med en fuld certificeret Android version installeret på den så burde det ikke have NOGEN SOM HELST BETYDNING hvilket mærke der er tale om da apps virker på systemet (Android) og ikke på boksen (om det er en x eller z boks)!

ingen af dem er i stand til at give mig et svar som jeg kan bruge til noget/som forklarer problematikken

Android er IKKE låst til et bestem mærke...

er der tale om en fuld certificeret Android version så kan de jo ikke 'udelukke' appen/gøre at den ikke virker som den skal på boksen blot fordi den ikke hedder Nvidia eller Xiaomi MI eller noget andet bestemt (det er et par af de mærker som begge apps virker på ifølge både Yousee og HBO Max)...

det giver INEGEN MENING!

jeg kan godt logge på men ikke afspille noget som helst (gælder begge apps)

det er underordnet hvilken boks jeg nu har...der er installeret fuld certificeret Android 9.0 (begge apps kræver Android 5.0 og senere versioner) og så er boksen udstyret (selvom at det ikke har noget som helst betydning) med :
AML S905X3 Quad-Core CPU
Mali-G31 MP2
4GB LPDDR4 RAM
64GB interner
Android 9.0 (Pie)
WLAN 802.11b/g/n/ac (2.4/5 GHz)
1000 Mbit LAN

er det overhoved lovligt?? og hvad er forklaring på dette???
Af LarsCJ
#337451
Jeg synes ikke det er underordnet, hvilken box du har.

Det kunne vel tjene som advarsel til andre, inden de køber den. Det ville sikkert også gøre det lettere at finde en mulig forklaring.

Så hvad er det for en box?
Af allo
#337456
det er underordnet (det burde det være) da der er tale om fuld certificeret Android 9.0 boks

da (som sagt) apps kræver et bestemt styresystem og ikke bestemt hardware så er det helt underordnet hvilet mærke man vælger at slæbe med hjem :-) - det er i hvert fald ikke op til hverken Yousee eller HBO at bestemme hvad man skal købe (så længe at appen kører på Android)

hverken Yousee eller HBO kan ikke gemme sig bag ' vi understøtter kun Nvidia, Mi og måske et par andre...' (har fået at vide at HBO Max fungere på Strong Leap-S1) - ikke nok at det ikke giver mening så burdet det også være ulovligt...for der er intet som forhindrer min Orbsmart S85 ( https://www.orbsmart.de/produkte/orbsmart-s85/ ) i at afspille Yousee's og HBO's indhold...

VPN har været slået fra under samtlige forsøg
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#337457
Er det en boks med Android TV eller (mobil)-Android, du anvender?

Android kører på et utal af enheder med forskellig hardware, firmware, DRM-support, baggrundsprocesser osv. Udvikling af apps til Android foregår ofte efter laveste fællesnævner, dvs. for at sikre bred kompatibilitet. En app har jo mange lag, særligt når der arbejdes med kopibeskyttet indhold såsom streaming. Jeg tror du skal tænke deres krav til Android-version som vejledende – ikke en sikring for at appen virker på alle enheder.

Udviklerne kan ikke teste appen på al hardware. De kan så vælge bare at lukke op for sluserne til alle Android-enheder og håbe på det bedste, hvilket sandsynligvis giver mange problemer, supporttimer og dårlig rating i Google Play. Eller de kan vælge at åbne for de enheder, som de ved tingene fungerer på. Det er der intet til hinder for i Android eller hos Google.

Hver gang, der udkommer nye streamingtjenester, så ses det, at de i perioder eller permanent ikke virker på visse Android TV-skærme og visse Android TV-bokse.
Af Globulus
#337464
"With the S85 you have access to a full Android 9.0 version, which is particularly characterized by its stability and speed. As usual on a smartphone or tablet, operation is simple and intuitive. Even the latest televisions cannot keep up with such extensive functionality. The surface has been optimized for use on a TV. An update to Android 11 is already in development."

Jow, jow. Der er tale om en mobil-Android på en "TV"-boks.

At der så andetsteds står "Android TV" skal man ikke tage som andet end at det er Android på en boks beregnet til at slutte til et TV - ikke "Android TV"-operativsystemet.

Og for lige at slå det sidste søm i ligkisten står der i FAQ'en nederst:

"Is the device rooted? Yes, the device is rooted at the factory."

I bedste fald kunne du måske installere mobil-udgaverne af diverse apps og dermed formentlig miste muligheden for HD/HDR-kvalitet osv, men så snart enheden er rooted kan du glemme alt om det.

Det giver alt sammen god mening og sådan har det været i årevis.

Du kan bruge din cheap-ass mobil-Android boks til KODI og emulatorer osv, men hvis du vil bruge streamingtjenester må du købe en Apple TV 4K eller en boks med Android TV eller Google TV. Støder man på en "Android TV boks" skal man som sagt lige nærlæse om der er tale om en boks med Android TV eller en TV-boks med Android.
Af allo
#337472
Globulus skrev: 29. nov 2021, 14:54 At der så andetsteds står "Android TV" skal man ikke tage som andet end at det er Android på en boks beregnet til at slutte til et TV - ikke "Android TV"-operativsystemet.

Støder man på en "Android TV boks" skal man som sagt lige nærlæse om der er tale om en boks med Android TV eller en TV-boks med Android.

men så snart enheden er rooted kan du glemme alt om det.
Android det er Android...om den sidder på en mobiltelefon, tablet eller tv boks så er der tale om det samme system...og fuld certificeret Android 9.0 (mobil-Android eller ej) som virker på samtlige telefoner og tablet burde ikke have problemer med at fungere på en tv boks...

de (bl.a. Yousee og HBO m.m.) kan ikke bare sige '...officielt understøtter vi desværre kun Android-TV fra de største producenter...' (?????)

har man en bil (benzin) så er det lige meget hvor man køber sin 95...og her er der tale om en app som fungerer på Android så den burde også fungere på min boks...



det at noget er rooted betyder kun man kan have fuld kontrol over systemet og har ingen betydning for Yousee's, HBO's eller andre apps...rooting kan ikke umuliggøre afspilning af film og serier så det er ikke der er problemet her...
Af lennon
#337476
allo_ det er så bare ikke sådan den virkelige (android)verden fungerer. Nogle apps, som oprindeligt er "skrevet" til en mobil tlf er simpelthen ikke optimeret til feks android tablet eller android tv-box. .
Af Globulus
#337477
1. Der er Android (mobil/tablets) og Android TV + Google TV (TV).

2. Hvis man rooter en device får man fuld kontrol over den og kan køre visse ting man ellers ville kunne køre. Men det er samtidig en sikkerhedsbrist, hvilket gør, at visse apps ikke længere kan køre på enheden.

3. Der findes uanede mængder af forskellige TV-bokse med Android. Ofte med de kvaliteter og mangler som præger den boks du omtaler. Meget ofte er supporten på dem dårlig eller ikke-eksisterende og opdateringer kan man vente længe og ofte forgæves på.

4. Hvis bokse af denne type havde nogen som helst gang på jorden andet end som supplement til en rigtig streamingboks så ville vi høre meget mere om dem på dette forum i stedet for kun at snakke om Apple TV 4K vs. NVIDIA Shield TV (Pro) vs. Xiaomi Mi Box S.

5. Hvis du mangler en guide til denne jungle kan jeg anbefale https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=252916. Nederst i det første/store opsummeringsindlæg finder du en oversigt over bokse som *også* håndterer streamingtjenester i høj kvalitet.

6. Søg på Orbsmart S85 på Amazon og hop til brugeranmeldelserne. Filtrér efter én stjerne: https://www.amazon.de/-/en/product-revi ... filter-bar. Dem, der giver boksen 4-5 stjerner gør det fordi de har købt en KODI-boks og vurderet den på dét grundlag. De kritiske anmeldere er overraskede over at de ikke kan køre streamingtjenester i 4K.

7. Android TV (ej mobil/tablet) findes ligeledes på et hav af enheder, men foruden de få kendte modeller, man kan købe i Bilka og deslige, er der overvejende tale om enheder man får fra diverse udbydere af betalings-TV. Se en oversigt her: https://sites.google.com/view/droid-tv/home. Når Rasmus L taler om laveste fællesnævner er det fordi udviklerne skal tage hensyn til, at langt de fleste Android TV-enheder hører til i den lave ende, dvs. der er ikke tale om NVIDIA Shield TV.
Af allo
#337478
lennon skrev:allo_ det er så bare ikke sådan den virkelige (android)verden fungerer. Nogle apps, som oprindeligt er "skrevet" til en mobil tlf er simpelthen ikke optimeret til feks android tablet eller android tv-box. .
for mit vedkommende så giver det ingen mening...

jeg kan godt downloade, installere, logge på (gælder begge apps), bladre igennem hele kataloget, vælge hvad jeg nu vil se men...- kan ikke afspille noget som helst...

og hverken Yousee eller HBO kan forklare mig 'hvorfor'...det hele virker på Mi og på Shield (ved også at HBO virker på S1) så det burde også virke på min boks...

og det med '...officielt understøtter vi desværre kun Android-TV fra de største producenter...' - det er bare helt til grin...(hvis der ellers er installeret certificeret Android version på en boks som ikke lige hedder Nvidia eller Xiaomi...)
Af allo
#337480
Globulus skrev: 29. nov 2021, 17:49
2. Hvis man rooter en device får man fuld kontrol over den og kan køre visse ting man ellers ville kunne køre. Men det er samtidig en sikkerhedsbrist, hvilket gør, at visse apps ikke længere kan køre på enheden.

3. Der findes uanede mængder af forskellige TV-bokse med Android. Ofte med de kvaliteter og mangler som præger den boks du omtaler.

4. Hvis bokse af denne type havde nogen som helst gang på jorden andet end som supplement til en rigtig streamingboks så ville vi høre meget mere om dem på dette forum i stedet for kun at snakke om Apple TV 4K vs. NVIDIA Shield TV (Pro) vs. Xiaomi Mi Box S.

5. Hvis du mangler en guide til denne jungle kan jeg anbefale https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=252916. Nederst i det første/store opsummeringsindlæg finder du en oversigt over bokse som *også* håndterer streamingtjenester i høj kvalitet.

6. Søg på Orbsmart S85 på Amazon og hop til brugeranmeldelserne. Filtrér efter én stjerne: https://www.amazon.de/-/en/product-revi ... filter-bar. Dem, der giver boksen 4-5 stjerner gør det fordi de har købt en KODI-boks og vurderet den på dét grundlag. De kritiske anmeldere er overraskede over at de ikke kan køre streamingtjenester i 4K.

7. Android TV (ej mobil/tablet) findes ligeledes på et hav af enheder, men foruden de få kendte modeller, man kan købe i Bilka og deslige, er der overvejende tale om enheder man får fra diverse udbydere af betalings-TV. Se en oversigt her: https://sites.google.com/view/droid-tv/home. Når Rasmus L taler om laveste fællesnævner er det fordi udviklerne skal tage hensyn til, at langt de fleste Android TV-enheder hører til i den lave ende, dvs. der er ikke tale om NVIDIA Shield TV.
2. det har ikke noget at gøre med at hverken Yousee's eller HBO's app ikke fungerer på S85

3. der er absolut ingen mangler og der er heller ikke tale om 'dårlig' kvalitet - S85 fejer gulvet med Mi all day long...

4. folk (generelt) går blind efter Apple fordi...- Apple...- det er hvad de bruger og de tænker slet ikke på alternativer - jeg hører så ikke med til den gruppe...

5. det kan ikke bruges til ret meget siden at HBO selv siger:
'...officielt understøtter vi desværre kun Android-TV fra de største producenter...'

6. 4K og alt det der interesserer mig på ingen måde...det er absolut ikke det som jeg går efter eller noget som helst i den retning...så det problem er mig helt fjernt :-)

7. ja...men det giver stadig ikke mening at en app ikke fungerer på en certificeret Android enhed...- det BURDE IKKE være tilfælde - den BURDE kunne fungere uden problemer...
Af Globulus
#337483
Din boks er rooted og kører Android i stedet for Android TV. Længere burde den diskussion ikke være.

Der er flere, der har forsøgt at forklare, hvordan tingene hænger sammen. Du har fået links og stikord nok til at gå videre med din egen research.

Der er ingen grund til at fylde på med flere indlæg herinde, hvis du alligevel ikke vil acceptere de svar, du får - og du vil ikke få andre svar end dem, du allerede har fået.
Af allo
#337485
om det så har været mobil version (designet til en tablet eller telefon) så burde den ikke have problemer med at afspille indholdet fra HBO eller Yousee - det er det som ikke giver mening

det har ingen betydning at den sidder på en (rooted eller ej) boks og ikke på en mobil telefon/tablet

jeg forstår godt hvad du mener med 'Android i stedet for Android TV' (jeg er med på de forskelle som der nu er når man taler tablet/mobil/tv) men lige så snart at det er muligt at hente og installerer en app som er så designet til at kunne køre lige præcis det system som den bliver installeret på (direkte fra Google Store), logge på den, bladre igennem hele kataloget m.m. så burde den også kunne fungere (ligegyldigt om der er tale om 'Android i stedet for Android TV')
Senest rettet af allo 29. nov 2021, 18:50, rettet i alt 1 gang.
Af lunddal
#337486
allo skrev: 29. nov 2021, 18:06 7. ja...men det giver stadig ikke mening at en app ikke fungerer på en certificeret Android enhed...- det BURDE IKKE være tilfælde - den BURDE kunne fungere uden problemer...
Men det er jo ikke en Android app, du forsøger at køre (hvilket sikkert vil virke), men en Android TV app.

Android TV != Android.