Til al snak om Android TV - Google's styresystem til tv-skærme, mediebokse og spilkonsoller

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#329858
Kan det virkelig være rigtigt, at Android TV appen ikke understøtter 50 Hz? Jeg får kun 25 hz på Eurosports kanaler, hvilket gør det træls at se sport. Hvis jeg i stedet caster fra min telefon til Shield boksen kører kanalerne i 50 hz.
#329869
aalb1970 skrev: 19. apr 2021, 11:26 Kan det virkelig være rigtigt, at Android TV appen ikke understøtter 50 Hz? Jeg får kun 25 hz på Eurosports kanaler, hvilket gør det træls at se sport. Hvis jeg i stedet caster fra min telefon til Shield boksen kører kanalerne i 50 hz.
Spørgsmålet er om det alene handler om outputformat eller selve videosignalet i/fra appen? (Men derfor kan ens TV jo sikkert godt have forskellig billedbehandling af bl.a. motion-compensation på hhv 25 og 50 hz output)

Selve INDHOLDET på platformen er 25 fps uanset hvilken platform eller TV man benytter.

Idag har jeg via refresh rate appen tvunget Discovery+ til at starte og forblive i 50 Hz på Shielden. Men jeg har altså slået auto-switch af frameraten til videoindhold på Discovery Plus fra, så jeg undgår blankingen i forbindelse med skiftet til 25 ved en startet video - For den readout/status jeg får på alt deres on-demand indhold, er at selve videoindholdet ligger som 25 fps på platformen, så aktiverede jeg autoswitch af framerate til videoindholdet ville Shielden blot skifte til 25 fps output, som jeg bilder mig ind at jeg godt husker den startede i som default før jeg selv satte noget op.

Jeg kan dog ikke med sikkerhed huske om det samme gør sig gældende med deres live-TV kanaler om videosignalet der er 25 eller 50 fps, jeg bilder mig dog ind at huske at det altså også var 25 fps - Hvad jeg til gengæld klart husker at de havde ret ringe spatial opløsning og ihht mit temperament var for hårdt komprimmerede som alt andet på platformen, selv om det vist var en tand bedre end on-demand indholdet. I dag har vi (dvs kæresten) kun abonnementet med on-demand indholdet og der ligger alt sammen som 25 fps på Discovery+, hvad enten det så er Europæisk eller Amerikansk indhold.

I det mindste kan du glæde dig over at Discovery er ret konsistente mht frameraten når de låser appen til en bestemt framerate som default. Meget værre var det med [kærestens] Hayu hvor appen også starter i en eller anden tåbelig default framerate (kan ikke længere huske om det var 25, 30 fps eller 50 fps som default), men Hayu har så til gængæld lige som f.eks. Amazon og Netflix indhold liggende i både 24, 25 og 30 fps - Så det er et judder helvede uden opsætning til auto-switch af framerate til Hayu's videoindhold. Så det kan i modsætning med situationen på Dicovery+ gøre underværker i forhold til den helt groteske default der var tale om med den Hayu app.

Den samme refresh rate app kan i øvrigt også autoswitche videoindholdet af castet video til Shielden, inkl til 24 fps - Så kan man vel også blive 100% klog på om der mod min forventning ligger en forskel i selve signalet hvad angår fps (og ikke bare på outputtet).

Appen hedder Refesh Rate https://play.google.com/store/apps/deta ... l=da&gl=US og er under alle omstændigheder uundværligt på en Sheild til Apps som Netflix, Amazon, Disney+ og alle de andre med meget 23,796 fps indhold.

Bare bemærk at den ikke sådan lige er at gå til, det kræver at Shielden sættes i developer mode og gives diverse tilladelser - og så skal hver enkelt streaming app konfigureres specifikt i appens opsætning (hvilket som gevinst giver en god grad af kontrol). Jeg har f.eks. ændret selv startskærmen/OSD til at være 4K (se genbrugt billede nedenfor), og så er skal man f.eks. også være opmærksom på at huske at at en angive at Discovery+ der er en af der mere "genstridige" apps, skal starte specifikt i 1080p - som den også er skabt til - Ellers sidder man med et lille billede inde på midten af skærmen med den besynderlige App. Jeg tror derfor heller ikke at Discorvery+ er baseret på WebView, da det jo snildt burde kunne skalere til 4K, men noget værre i form at en virkelig rødden dilletant omgang propriætært pis af en eller anden art. Dplay er den eneste app jeg har oplevet det med 1080p vs 4K på.

Genbrug fra ældre disqus indlæg https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 5048247332 - fra den gang det hed Dplay:
Billede
Billede


Følg denne video (både part 1 og part 2) NØJE hvis du vil have appen til at virke. Andre jeg har anbefalet det til er tidligere snublet og har ikke været nøje nok og fuldendt det til punkt og prikke og fået det til at fungere - Men det er imho en helt uundværligt app til en Shield, selv om den også kræver at man ved hvad man har med at gøre eller kan impromivisere i sin opsætning i forhold til mere genstridige apps som f.eks. Discovery+ og Disney+
#329870
Tak for svar Rasmus og TBC.

Så vidt jeg kan se, er det outputsignalet i Shield appen, der kører i 25 fps. Jeg bruger Refresh appen på Shield, men det gør hverken fra eller til. Indholdet er låst i 25 fps i appen. Men sportsindhold via de to Eurosportkanaler og Dicovery+ sportskanalen udsendes i 50 fps, hvilket jeg har verificeret både på mit Apple TV og via Chromecast til min Shield. De 25 fps i Shield må derfor skyldes en begrænsning i appen, altså laveste fællesnævner, som Rasmus skriver.

Ærgerligt at Android TV ikke prioriteres højere af Discovery. Men det er egentlig ikke så overraskende, da der ikke har eksisteret en brugbar Eurosport Player app i lang tid. Ja faktisk er den helt fjernet på Google Play i Shield.
#329888
aalb1970 skrev: 19. apr 2021, 16:29 Tak for svar Rasmus og TBC.

Så vidt jeg kan se, er det outputsignalet i Shield appen, der kører i 25 fps. Jeg bruger Refresh appen på Shield, men det gør hverken fra eller til.
Hvis du slet ikke kan tvinge Discovery+ appen til f.eks. 50 Hz outputsignal, som jeg selv kan (med 25 fps videoindhold fra selve udbyderen), så handler det om hvordan du har opsat refesh rate appen - autoswitcher den overhovedet andre apps? Uanset hvad, så gør det som sagt bare ingen forskel, da indholdet i appen leveres i 25 fps fra udbyderen.

aalb1970 skrev: 19. apr 2021, 16:29Men sportsindhold via de to Eurosportkanaler og Dicovery+ sportskanalen udsendes i 50 fps, hvilket jeg har verificeret både på mit Apple TV og via Chromecast til min Shield. De 25 fps i Shield må derfor skyldes en begrænsning i appen, altså laveste fællesnævner, som Rasmus skriver.
Jeg har lige brugt en 20'er for midlertidigt at kunne undersøge hvad der er op og ned i forhold live-tv delen, da det ikke har været specificeret og stået mig klart hvordan du verificerer, altså om er det via outputsignal fra boksen (det kan man jo ikke regne med, med mindre der reelt auto-switches efter videoindholdet) eller om det er via direkte readout af frameraten fra appen om videoens faktiske framerate - som når jeg f.eks. har sat Discovery op til at outputte 50 fps som udgangssignal, mens selve videoindholdets framerate har en readout som 25 fps - Det ville jo kunne give forskellige "resultater" hvis jeg farede vild og ikke verificerede på det rette. Du har sikkert gjort det helt korrekt, bare ikke specificeret det - så nu har jeg også tjekket efter.

Men uanset hvad, så kan jeg da "heldigvis" kun verificere at du har helt ret i din observation; der ER forskel, endog stor forskel - også på billekvaliteten for den sags skyld - på live-tv imellem appen og brugen af build-in ChromeCast funktion og de live-streams de hhv. får lov til at udnytte ifbm. f.eks. Kanal 5:

I appen er alt (jeg er faldet over), både live-tv og arkiv/on demand udsendt fra udbyderen i 25 fps. Jeg tjekkede f.eks. samme afsnit af "Over atlanten" der kørte live på Kanal 5 på tidspunktet. Live-tv udsendelsen af kanal 5 udsendes tilmed også med lavere bitrate og lavere spatial opløsning til appen end via brugen af den indbyggede CromeCast funktion. De 25 fps kan verificeres både via readout af frameraten og ved at det er 25 fps der switches til hvis jeg aktiverer auto-switch funktionen til Discovery+ appen (som jeg ligesom DRTV har har opsat til deaktiveret til fordel for en statisk manuel præference så jeg undgår blanking ved skift imellem 25 og 50 fps - der er det eneste indhold begge udbydere sender)

Via Build-in ChromeCast funktion (som jeg omvendt HAR sat op til autoswitch, da der kan være meget ud over 25 of 50 fps der kunne blive relevant den vej) får jeg også 25 fps på Kanal 4, Animal og Discovery kanalerne og Shielden autoswitcher således også Build-in Cromecast funktionen 25 fps outputsignal i de tilfælde. Men slår jeg omvendt over på Kanal 5, så er readout at der 50 fps på materialet og build-in Cromecast funktion slår så naturligvis også udgangsignalet om fra de 25 fps på kanal 4 til de 50 fps på Kanal 5 når der skiftes dertil.

Om live-tv fra kanal 4, Discovery, Animal Planet mv så også sender 50 fps afhængigt af indhold på andre tidspunkter - altså bruger både 25 og 50 fps live-signal afhægning af materialet, skal jeg ikke kunne afklare på så kort tid. Men umiddelbart tror jeg det ikke, da jeg bemærkede mig at den Amerikanske film (a Private War) der vises i skrivende stund har 50 fps signal på kanal 5 via Build-in ChromeCast funktionen, mens den Amerikanske serie der kørte på Kanal 4 havde 25 fps. Den slags indhold vil typisk få 25 fps hvis der veksles imellem 25 og 50. Så jeg tror det er helt statisk fra Discovery+'s side.

Så ja, der er helt sikkert tale om laveste fællesnævner med både signalet og programmeringen af den app. Men der er flere ugler i mosen end udelukkende en begrænset adgang til de normale web-strems, som jeg antager er det der menes. For var selve appen alene bare normalt webbaseret ville appen vel næppe insistere på intern 1080p mode for at virke korrekt, men ville fint kunne fungere i intern 4K mode, som alle mulige andre app. Så der er også noget proprietært makværk i spil ifbm programmeringen af selve, som er den eneste jeg har oplevet det aspekt i spil med. Alene det at appen som default (uden fuld opsætning af Refresh rate appen) starter i 25 fps taler jo om en begrænsning.

Om man så skal betragte det som en rosværdigt forsøg fra udviklerens side til at matche appens videoindhold eller ej er en sag, men så er tiden jo i hvert fald løbet fra valget af 25 fps hvis man fremover skulle ønske sig 50 fps fra live-kanalerne ind i appen. Så det er helt klart en ommer fra Disvovery's side - og det samme gør sig i øvrigt gældende på min Sony AF8: Der er også bedre live-tv signal fra kanal 5 med klarere billede via build-in ChromeCast end der er fra app. ....Så man kan vist roligt anbefale folk med Shield og Android smart-tv til at benytte den indbyddede ChromeCast funktion til Discovery. Ejere af Android Smart-tv kan i øvrigt ligeledes anbefales af benytte HbbTV adgangen til DRTV for at få 50 hz på de udsendelser der ikke er DRM beskyttede. DRTV appen kan omvendt fint benyttes på Shield, da den kan autoswitche helt fint eller manuelt sættes til at starte i 50 fps mode via refresh rate appen.