Til al snak om Android TV - Google's styresystem til tv-skærme, mediebokse og spilkonsoller

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af kerovan
#292904
Hej drenge!

Jeg har længe undret mig over hvordan det kan være at når jeg afspiller film på min Shield, så er der altid skruet langt ned for subwoofer lyden, i modsætning til når jeg ser filmen fra min Blu-ray afspiller, der er der fuld knald på alle kanaler og lyde, og selv de lave ambient lyde i filmene er klare og tydelige.

Køre alle mine film fra min Synology DS218PLAY -> Shield
Som så smider det hele gennem min Marantz SR6011
Setup er et 6.1/5.1 og alle indstillinger i KODI skulle stå rigtigt, jeg har i hvertfald fuldt de settings jeg har læst på nettet om at opsætte KODI korrekt.

Surround-anlæg lyden er der, men min subwoofer mangler noget punch, og så mangler der ambient lyde.

Min tanke er som udgangspunkt at det er fordi det er MKV, og lyden er komprimeret så meget at men bare ikke kan få den fulde lyd ned i filen, medmindre den bliver lavet ukomprimeret.

Nogen der har et bud på hvad der er problemet, eller om det bare er sådan det skal være ? Og jeg bare kal skrue op for min sub når jeg afspiller mkv filer ?

Mvh Morten


Sent from my iPad using Tapatalk
Brugeravatar
Af Vailant
#292916
Jeg kunne ikke få Kodi til at fungere ordentlig på min Shield, da jeg gerne vil have passthrough af DTS/AC3 gennem mit TV. Det kan SPMC finde ud af.
Jeg ved ikke om det er det, der driller dig - jeg har ikke problemer med min sub ved afspilning af MKV filer.
Af steen6400
#292918
Jeg får fuld lydkvalitet fra Kodi på Shield, så kan være du alligevel ikke har slået korrekt lyd til i Kodi, forkert lydspor valgt i Kodi eller mkv-filen ikke har HD lyd. Hvad siger forsærkeren at der modtages af lyd?

Edit: Forstærkeren kan også have forskellig sub opsætning, kan testes ved at skifte de 2 HDMI indgange.
Brugeravatar
Af kerovan
#292920
Altså der er lyd i min sub ved afspilning af MKV filer, den er bare lav, og jeg skal derfor skrue op bag på den.

SPMC virker også fint her, men det er samme problemstilling som i KODI

De filer jeg afspiller er altid 5.1 og højere, ATMOS og DTS, alle typerne ;)


Sent from my iPad using Tapatalk
Af dk_iceman
#292929
hej jeg bruger også Shield som går igennem min Marantz SR6011.. jeg har på ingen måde problemer med min sub som er en SVS 1000.

jeg bruger plex som medie server og mine filer ligger på nas som din...

når du afspiller film fra Shield, hvad siger din SR6011 så den modtager af lyd format ?
Af Supergris
#292930
Kan det tænkes, du har dine enheder tilsluttet forskellige HDMI-indgange, som kører med forskellige settings?
Selvom dine MKV-filer ikke indeholder HD-lydformaterne, vil forskellen ikke være markant, så hvis de indeholder DTS eller Dolby Digital, vil din teori med at lyden er komprimeret ikke holde...

Hos mig er der ingen problemer...
Brugeravatar
Af kerovan
#292931
dk_iceman skrev:hej jeg bruger også Shield som går igennem min Marantz SR6011.. jeg har på ingen måde problemer med min sub som er en SVS 1000.

jeg bruger plex som medie server og mine filer ligger på nas som din...

når du afspiller film fra Shield, hvad siger din SR6011 så den modtager af lyd format ?
Den modtager det rigtige signal

Og shield sidder vidst i hdmi 4Billede
Brugeravatar
Af kerovan
#292932
Supergris skrev:Kan det tænkes, du har dine enheder tilsluttet forskellige HDMI-indgange, som kører med forskellige settings?
Selvom dine MKV-filer ikke indeholder HD-lydformaterne, vil forskellen ikke være markant, så hvis de indeholder DTS eller Dolby Digital, vil din teori med at lyden er komprimeret ikke holde...

Hos mig er der ingen problemer...
Forskellige settings?
Jeg har ikke ændret på nogle settings på de forskellige hdmi indgange
Af steen6400
#292964
Kan se på billedet at forstærker modtager DTS, så det er altså ikke HD lyd. Hvis du sammenligner med blu-ray'en vil der være mere gang i den fra skiven, men det forklarer ikke den store forskel i sub. Prøv at vælg DTS på skiven og hør forskellen. Hvis der stadig er stor forskel kan du prøve at bytte HDMI port.
Af Banno1973
#292970
I den nyeste opdatering af Kodi på Shield er det ikke nok at sætte audio til passthrough.

Man skal også helt specifikt angive, om receiveren kan modtage eks. Dolby True HD osv.
Ellers sendes det som 'multi in'.

Ved ikke, om det måske kan være det, der driller? Har ikke bemærket nogen problemer med sub volumen på min Shield.
Brugeravatar
Af kerovan
#292977
steen6400 skrev:Kan se på billedet at forstærker modtager DTS, så det er altså ikke HD lyd. Hvis du sammenligner med blu-ray'en vil der være mere gang i den fra skiven, men det forklarer ikke den store forskel i sub. Prøv at vælg DTS på skiven og hør forskellen. Hvis der stadig er stor forskel kan du prøve at bytte HDMI port.
Filmen der blev set var også kun i DTS :)

Men der er forskel, for satte Aliens på, som er i DTS og der manglede volume og lyd generelt.
Satte derefter samme film på, men bare i blueray afspilleren, og der var fuld gadaffi på alle højttalere ;)
Og de er begge i DTS, så der er en eller anden opsætningsfejl et eller andet sted


Sent from my iPad using Tapatalk
Brugeravatar
Af kerovan
#292978
Banno1973 skrev:I den nyeste opdatering af Kodi på Shield er det ikke nok at sætte audio til passthrough.

Man skal også helt specifikt angive, om receiveren kan modtage eks. Dolby True HD osv.
Ellers sendes det som 'multi in'.

Ved ikke, om det måske kan være det, der driller? Har ikke bemærket nogen problemer med sub volumen på min Shield.
Sådan var det også i version 17, og de er alle aktiveret til at kunne modtage alle formater


Sent from my iPad using Tapatalk
Brugeravatar
Af kerovan
#292979
Det skal dog siges ifht til alle de film jeg tester det med
Der er lyd i alle højttalere, også i subwooferen, og det bliver også sendt ud i de rigtige højttalere.

Problemet er bare at lyden er væsentlig lavere end hvis jeg afspiller film fra min Blu-ray afspiller.

Prøver lige at sætte min shield i en anden HDMI port senere ;)


Sent from my iPad using Tapatalk
Brugeravatar
Af kerovan
#292984
Update:

Har sat min shield i DVD HDMI indgangen på forstærkeren, sad før i Media player indgangen, og det virker umiddelbart til at der er kommet lidt mere spark i subwooferen og lyden generelt.

Dog er det ikke på samme niveau som når jeg afspiller Blu-ray film fra min afspiller.

Så spørgsmålet er om det så er en indstilling i KODI der skal ændres, og i så fald hvilken


Sent from my iPad using Tapatalk