Til al snak om Android TV - Google's styresystem til tv-skærme, mediebokse og spilkonsoller

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#252653
Halløj alle sammen.
Jeg er ny som aktiv på dette forum, men har med stor fornøjelse læst test osv igennem en længere tid.

Mit spørgsmål er som følger:

Jeg har bestilt en ny media player fra det franske firma Zappiti. Den er (som alle mediaafspillere) ikke udstyret med 2 HDMI udgange, men kun en HDMI 2.0.

Nu er sagen den at jeg gerne skal have sendt videosignalet direkte til mit TV, men audio til min aldrene Onkyo surround receiver. Forstærkeren er pre 4K og 3D, men den spiller mange nyere forstærkere bag ud af dansen.

Kan jeg bruge en HDMI splitter og på den måde løse mit problem?

Håber at kunne hente et praktisk råd fra de kloge mennesker på dette forum.

MVH
#252673
Franskmanden skrev:Kan jeg bruge en HDMI splitter og på den måde løse mit problem?
Du kan ikke bruge hdmi splitter, da dit TV nok bruger højere protocol, og dermed vil svar fra tv reagere anderledes end din receiver, og så bliver der støj på linjen og du vil intet billede få på skærmen.

Har boksen ikke optisk udgang?

Jeg har en Android enhed med optisk udgang / HDR og UHD support, jeg har dog aldrig haft den på min receiver men det må da være det næstbedste at få hdmi og optisk udgang, hvis du vil have en pre-4k/3D til at afspille de lydspor som virkede fint dengang.
#252676
Hej bbplayer

Mange tak for dit indlæg.

Zappiti afspilleren jeg har bestilt har en optisk udgang, men som du selv er inde på, så har jeg ingen anvendelse for den.
Det er jo ikke muligt at få HD surround lyd ud igennem en optisk udgang.

Jeg skylder måske også at fortælle at for øjeblikket vil den nye Zappiti kun skulle afspille Full HD materiale, da mit TV (endnu) ikke er 4K. Så det output der kommer ud af afspilleren er ikke anderledes end der kunne sendes via HDMI 1.3 (hvis jeg har forstået det korrekt).

Jeg ved ikke om det kommer til at have en betydning i denne sag.

Uden at have en snus forstand på den tekniske del, så havde jeg forestilles mig at splitter ville sende 2 identiske signaler til TV og receiver. TVet vil da "tage" den information det skulle bruge - og forstærkeren ville tage den information den skulle bruge?

Jeg er selvfølgelig ret nervøs lige nu for at jeg købt katten i sækken, men heldigvis har jeg 60 dages returret, hvis alt går helt galt.

Her er et link til afspilleren, hvis nogle skulle have interesse: http://www.zappiti.com/zappiti-one-4k-hdr.html

MVH
#252684
Franskmanden skrev:Uden at have en snus forstand på den tekniske del, så havde jeg forestilles mig at splitter ville sende 2 identiske signaler til TV og receiver. TVet vil da "tage" den information det skulle bruge - og forstærkeren ville tage den information den skulle bruge?
Ikke helt sådan. HDMI protokollen er bidirectional, som betyder den også sender information tilbage til enheden, f.eks så den ved hvad opløsning understøttes, hvilken lyd der håndteres og senere HDMI CEC/Simplink hvor den sender lyd tilbage til enheden som er tilsluttet.

Du kan nok se , det skaber en konflikt, hvis TV siger jeg klarer UHD, og din receiver siger 1080p, eller receiver melder OK til HD lyd og tv afviser. Det er årsagen til man køber enheder med 2 udgange idag, så denne konflikt ikke sker.

HDMI Splittere de virker , dog kun når der er tale om samme signal og samme standard og begge enheder ligger tæt op af hinanden ved modtagelse af en type signal du vælger.
#252691
I sammenhængen kan jeg spørge om der er et firma som laver en "splitter" der skaber 2 udgange, som det er kendt fra bluray/UHD bluray afspiller med dobbelt udgang - én til billede og én til lyd? :(

Jeg kan vel ikke være den eneste der har dette problem, siden at (som jeg er bekendt) ingen laver media afspillere med dobbelt HDMI udgang !:(

MVH
#252694
Nu skrev jeg alt det andet, og så tænker jeg også jeg må forsøge at hinte dig til noget alternativ.

og der er nogen mere intelligente splittere som klarer handshake og stripper hdcp, som denne

http://www.volutone.com/VANCO-280702-1X ... 11939.aspx

Du kan finde mere info på søgemaskinerne om denne og selv vurdere om du tror den løser det, du finder den lettest på ebay

EDIT:
Jeg har selv kun set billigere hdmi splittere, og dårlige erfaringer med dem, så en søgning gjorde mig opmærksom på at der findes altså splittere som godt kan(ifølge andre forums), når de bare er lidt mere intelligente og ikke bare er et kabel som splitter stikket i 2 signaler, forhistorien er skam den samme, boksen lyder bare til at gøre sit for det virker.
Af JENC
#281457
Endte du med at beholde din Zappiti 4K HDR?

Jeg vil godt lige høre dine erfaringer??
Den lyder som en boks der kunne løse mit behov. Jeg har en WDTV Live der virker fint til FullHD. Jeg sætter HDMI fra WDTV live til TV, og optisk out til min surround receiver. Recieveren håndterer op til Dolby HD/Master Audio, og da det er optisk bruger jeg den med lyd i DTS eller AC3. Det virker fint.

Nu står jeg for at skulle have et 4K fjernsyn. Jeg er tilfreds med lyd i DTS/AC3. Det passer til mine højttalere og setup.
Så jeg skal have en medie-afspiller, der kan sende 4K HDR til fjernsynet (via HDMI) og hvor jeg stadig kan få lyd til min receiver. 2 separate HDMI udgange var optimalt, men jeg vil kunne leve med optical out.

- hvordan endte du med at have dit lyd-ud-problem løst?

- har de nyeste MKV'ere kun lyd i MA, HD, DTS:X format, eller stadig også DTS / AC3?

- Har Zappiti ikke sit eget interface indbygget (ligesom WDTV Live) så man ikke skal ud og købe apps mv bagefter?

- den kan godt spille fra en USB harddisk man sætter til den, ikk?

Jeg vil gerne have en dedikeret mediaafspiller (og ikke en app-afvikler) man kan sætte en ekstern haddisk til.
#281467
Jeg endte med at beholde min Zappiti og det har jeg ikke fortrudt. Det er stadig den bedste mediaplayer jeg har haft!

Jeg endte med at bytte min forstærker (det var planen fra start) med en ny Marantz. Den har fuld funktionalitet for 4K/HDR via alle HDMI indgange, så nu har jeg ikke behov for en splitter.

I dit tilfælde har Zappiti kommet med den perfekte løsning! I dag kan du købe en Zappiti med 2 HDMI udgange - præcis som på de fleste UHD 4K afspillere.
Så kan du køre 1 HDMI kabel op I TVet og 1 HDMI kabel I din forstærker.

Det er denne her model: https://www.easylounge.com/media-center ... gLnrPD_BwE

Den koster 50€ mere end den normale model, men de penge er godt givet ud.

Zappiti har sit eget interface og det er meget brugervenligt. Der skabes en profil I "cloud", så at du har adgang til oversigten over dine film fra bade PC og mobiltelefoner.

Jeg har I øjeblikket 4 HDD sat til min afspiller og det giver ikke problemer.

Hilsner
Af danji
#297761
Jeg har samme problemetik med min ATV 4K. Jeg vil gerne have HD lyden over i min aldrende forstærker, samtidig med 4K Dolby Vision til mit TV.

Så hvis der er nogen der kender en splitter der kan tage HD lysporet ud (uden 4K billede) så hører jeg gerne om det :)