Til al snak om Android TV - Google's styresystem til tv-skærme, mediebokse og spilkonsoller

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Doz
#231002
Hej.
Jeg er i tvivl om min Shield TV viser HDR. Har testet med et par demo-videoer, som Life of Pi HDR DEMO. Når jeg afspiller klippet fra min TV-app (Panasonic DX900), hopper TV'et automatisk over på HDR-profilen, og der står HDR nede i hjørnet, når jeg trykker på i på TV-fjernbetjeningen. Når jeg afspiller samme klip fra min Shield TV, ser billedet fladt og kedeligt ud. Jeg kan manuelt gå ind i mit TV's opsætning og sætte HDMI EOTF type til ST.2084, og så tror jeg måske det ligner det resultat jeg får med TV-app'en, men TV'et indikerer ikke at det er 4K. Undrer mig også at TV'et, der står til Automatisk, ikke selv skifter til ST.2084.
Har I haft lign. problemer med jeres Shield TV?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#231014
Shield understøtter stadig ikke officielt HDR. Når en afspiller eller tv-skærm ikke klarer HDR, så får man netop disse meget flade farver på HDR-klip. Når det understøttes korrekt, så hopper tv'et automatisk over i HDR-tilstand. Der ligger noget metadata i signal, som fungerer som trigger-signal.

Det er dog muligt, at du ved at sætte HDMI EOTF til ST.2084, kan tvinge den i HDR. Jeg har ikke selv tjekket det, men hvis det skal virke, så skal Shield lade indholdet passere uden konvertering. Det ved jeg ikke om den gør. Når man tilslutter en UHD Blu-ray-afspillere til DX900, så skal man også manuelt ind og fortælle tv'et at den pågældende HDMI-port får et HDR-signal. Lidt tosset, men via HDMI er der stadig nogle udfordringer.
Af Doz
#231015
Rasmus Larsen skrev:Shield understøtter stadig ikke officielt HDR. Når en afspiller eller tv-skærm ikke klarer HDR, så får man netop disse meget flade farver på HDR-klip. Når det understøttes korrekt, så hopper tv'et automatisk over i HDR-tilstand. Der ligger noget metadata i signal, som fungerer som trigger-signal.

Det er dog muligt, at du ved at sætte HDMI EOTF til ST.2084, kan tvinge den i HDR. Jeg har ikke selv tjekket det, men hvis det skal virke, så skal Shield lade indholdet passere uden konvertering. Det ved jeg ikke om den gør. Når man tilslutter en UHD Blu-ray-afspillere til DX900, så skal man også manuelt ind og fortælle tv'et at den pågældende HDMI-port får et HDR-signal. Lidt tosset, men via HDMI er der stadig nogle udfordringer.
Tak, Rasmus! :) Jeg har indstillet på TV'et, at HDMI 2, hvor min Shield TV er tilsluttet via min Onkyo TX-NR646 Surround Receiver, er en HDR-enhed.
Af Doz
#231016
Jeg har prøvet at tilslutte min Shield TV direkte til TV'ets HDMI 1 og indstillet at HDMI 1 er en HDR-enhed, det gør det kun værre, for så modtager min surround receiver kun et stereo-signal (2.0) via TV'ets HDMI 2 (ARC). Indstiller jeg min Shield TV til at spille multikanallyd, så kommer der enten støj ud af højttalerne på min surround receiver, eller slet ingen lyd. Mistænker at TV'et i hvert fald p.t. ikke understøtter passthrough af lyd. Har skrevet til Panasonic support.
Af mbm
#231020
Rasmus Larsen skrev:Shield understøtter stadig ikke officielt HDR. Når en afspiller eller tv-skærm ikke klarer HDR, så får man netop disse meget flade farver på HDR-klip. Når det understøttes korrekt, så hopper tv'et automatisk over i HDR-tilstand. Der ligger noget metadata i signal, som fungerer som trigger-signal.
Det lyder ikke særlig betryggende.
Det vil jo så sige at en skærm der ikke har HDR ikke vil kunne afspille uhd hdr blu-Ray ?
Jeg havde fået opfattelsen af at man så bare Fik standard billedet uden hdr.
Som du beskriver det lyder som om man får et ringere billede.
Af mbm
#231180
mbm skrev:
Rasmus Larsen skrev:Shield understøtter stadig ikke officielt HDR. Når en afspiller eller tv-skærm ikke klarer HDR, så får man netop disse meget flade farver på HDR-klip. Når det understøttes korrekt, så hopper tv'et automatisk over i HDR-tilstand. Der ligger noget metadata i signal, som fungerer som trigger-signal.
Det lyder ikke særlig betryggende.
Det vil jo så sige at en skærm der ikke har HDR ikke vil kunne afspille uhd hdr blu-Ray ?
Jeg havde fået opfattelsen af at man så bare Fik standard billedet uden hdr.
Som du beskriver det lyder som om man får et ringere billede.
Rasmus kunne du ikke uddybe hvad du mener med at man får flade farver hvis man afspiller HDR blu-ray på et ikke HDR tv?
Ville det ikke være sådan at et HDR signal ville blive til SDR når ens skærm ikke havde HDR.
Håber da ikke billedet bliver endnu ringere end med en film i SDR?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#231184
Jo naturligvis.

Det kommer an på kombinationen. En UHD Blu-ray-afspiller vil automatisk registrere at tv-skærmen ikke klarer HDR og nedskalere signalet SDR (standard dynamic range). I sådan en kombination vil det se fint ud. Det samme vil ske hos Netflix. Her registrerer Netflix det automatisk og man får det normale signal (ikke HDR-signalet).

Har man derimod en USB-stick med HDR-klip, så vil tv-skærme, som ikke understøtter HDR ikke nødvendigvis automatisk registrere, at der er tale om et HDR-klip. I sådan et tilfælde vil farverne se matte og underlige ud. Det var det jeg hentydede til her i tråden (altså HDR-klip via USB på Nvidia Shield).
Af mbm
#231187
Rasmus Larsen skrev:Jo naturligvis.

Det kommer an på kombinationen. En UHD Blu-ray-afspiller vil automatisk registrere at tv-skærmen ikke klarer HDR og nedskalere signalet SDR (standard dynamic range). I sådan en kombination vil det se fint ud. Det samme vil ske hos Netflix. Her registrerer Netflix det automatisk og man får det normale signal (ikke HDR-signalet).

Har man derimod en USB-stick med HDR-klip, så vil tv-skærme, som ikke understøtter HDR ikke nødvendigvis automatisk registrere, at der er tale om et HDR-klip. I sådan et tilfælde vil farverne se matte og underlige ud. Det var det jeg hentydede til her i tråden (altså HDR-klip via USB på Nvidia Shield).
OK tak for uddybningen.. og bestemt interessant.
Er dette specielt for shielden? eller gælder dette også med USB afspilning via en UHD Blu-ray afspiller?

Eller er det fordi Shielden ikke har fået HDR endnu? (skulle komme via software-update)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#231195
Det er ikke specielt for Shield. Det vil nok blive løst når de opdaterer den til at håndtere HDR end-to-end (hvilket er nødvendigt med HDR for at få det til at køre gnidnigsfrit). Så en HDR opdatering til Shield kræver således mere end bare HDMI 2.0a, som jeg ser det.

Jeg har kun prøvet Samsungs UHD Blu-ray-afspiller indtil videre og den håndterer korrekt HDR-klip via USB.

Det er i øvrigt samme problematik med mange af de første HDR-skærme på markedet. De har måske HDR-understøttelse via HDMI (eventuelt via en senere opdatering), men ikke nødvendigvis via USB. HDR er, efter min mening, lidt af en rodebutik pt. Endnu en gang er branchen nok gået et år eller to for hurtigt ud før brikkerne er faldet helt på plads.
Af mbm
#231196
afventer spændt på jeres anmeldelser..
Kan du løfte sløret for hvornår den første anmeldelse af 2016 TV er online?