Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#351942
Jeg overvejer køb af soundbar til mit LG C1 fjernsyn. Både min hustru og jeg har besvær med at høre talen på mange DR programmer og serier (Vi er ikke helt unge :) ). Mit fjernsyn står på et lavt smalt skab hvor der er plads til en soundbar nedenunder skabet på gulvet. Jeg er varm på to soundbars fra JBL. Hhv. JBL L75ms og JBL Bar 1300. ud fra den tekniske beskrivelse er jeg mest varm på JBL Bar 1300 men vil den kunne kalibreres ordentligt og give tydelig lyd hvis den står delvis under et skab? Jeg er ikke ude efter den perfekte hjemmebiograflyd men vægter den tydelige tale højest. Jeg håber at der er nogle derude der har nogle praktiske erfaringer med soundbars som kan vejlede mig. På forhånd tak.
#351951
Hej Hans123 Tak for din interesse for spørgsmålet. Budgettet er prisen på de nævnte soundbars og som du sikkert har bemærket er de ikke blandt de billigste, så det med at bare bestille en masse billige og returnere dem har ingen interesse. Jeg søgte svar fra folk som havde viden om problematikken og/eller mulighed for at afprøve placering af soundbar delvis under et møbel. Beklager hvis jeg har formuleret spørgsmålet så dårligt.
#351954
Se her Parmo. Et alternativ til en soundbar, hvor lyden er i top. Fåes i flere størrelser/udgaver/finish. Med indbygget forstærker + HDMI, så lyden kan styres via Tvets fjernebetjening. Lydkvaliteten er i top, i modsætning til mange soundbars. Jeg har dog ikke selv hørt/set de 2 fra JBL, du skriver om.
https://www.hifiklubben.dk/argon-audio- ... ea55mk2wa/
#351955
Jeg har selv anskaffet mig en Beosound Stage. Den er jeg rigtig glad for, både lydmæssigt og designmæssigt. Beosound Stage kan både placeres liggende på eksempelvis et skab og vægmonteres.

Flatpanelsdk har testet den her:
https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1574076879

En test på YouTube kan findes her:


Jeg valgte at købe en refurbished udgave hos B&O i Herning. Den var som ny ved ankomst og med fuld garanti.
https://nexusherning.dk/kategori/refurb/
#351957
Tak Henrik for et positivt og inspirerende svar. Den løsning du beskriver løser mange problematikker og jeg har intet imod gulvhøjtalere. Bare de ikke er så kluntede som de gamle BeoVox højtalere som jeg havde til mit musikanlæg. Dem du henviser til ser elegante ud i mine øjne og de har fysisk store højtalerenheder (hvilket jeg tror på lettere giver en bedre lyd) og kan placeres mere optimalt ift. Lyttehøjde. Jeg er nemlig bundet af i min opsætning at have nogle små vinduer lige over fjernsynets overkant.
Jeg vil prøve at gøre mig til teoretisk ekspert på disse Argon højtalere i week-enden 😊 Jeg ved godt at du ikke kan vide hvordan jeg oplever lyd, men hvis du har tid og lyst vil jeg meget gerne læse om hvordan du oplever tale/dialog og musik fra disse højtalere.
#351958
Godt bud du kom med Ddur. Jeg har før kigget på en Beosound Stage men synes ikke at jeg kan få den placeret ind i min opstilling som jeg ikke ønsker at ændre. Jeg prøver at sætte et billede ind i teksten så er det nemmere at se hvad jeg mener:
20220111_10pct.jpg
20220111_10pct.jpg (37.21 KiB) Vist 35634 gange
Jeg vil ikke være glad for at placere soundbaren for højt. Derfor overvejede jeg noget der kunne placeres under TV møblet. Men måske er gulvhøjtalere løsningen.
#351960
KimKaos skrev: 10. jun 2023, 18:55 Man kunne også få en snak med folkene i HiFi-klubben og høre nogle af deres nede i butikken
Der er nok en grund til at jeg spørger de gode mennesker her på sitet om gode råd! Mit helbred tillader ikke at rejse langt til alle mulige butikker for at høre hvilke anlæg som de helst vil sælge og høre hvordan det lyder optimeret i deres lokaler. Jeg hører hellere om folks erfaringer med deres anlæg i hjemmet. Det værdsætter jeg højt. Ligesom jeg selvfølgelig sætter pris på Flatpanels.dk's test og anmeldelser. Altsammen INDEN jeg begiver mig ud.
#351961
Nu skriver du selv måske gulvhøjtalere. Du får bare bedre lyd med gulvhøjtalere, uanset om det er tale, musik eller generelt film. Små/store, alt efter budget, du får en oplevelse i fht. en soundbar. Plus dit tv. billede er oplagt til gulvhøjtalere.
Just saying,,, :-) Held og lykke med dit køb
#351963
Parmo skrev: 10. jun 2023, 13:12 Tak Henrik for et positivt og inspirerende svar. Den løsning du beskriver løser mange problematikker og jeg har intet imod gulvhøjtalere. Bare de ikke er så kluntede som de gamle BeoVox højtalere som jeg havde til mit musikanlæg. Dem du henviser til ser elegante ud i mine øjne og de har fysisk store højtalerenheder (hvilket jeg tror på lettere giver en bedre lyd) og kan placeres mere optimalt ift. Lyttehøjde. Jeg er nemlig bundet af i min opsætning at have nogle små vinduer lige over fjernsynets overkant.
Jeg vil prøve at gøre mig til teoretisk ekspert på disse Argon højtalere i week-enden 😊 Jeg ved godt at du ikke kan vide hvordan jeg oplever lyd, men hvis du har tid og lyst vil jeg meget gerne læse om hvordan du oplever tale/dialog og musik fra disse højtalere.
Jeg har ikke selv de omtalte højttalere, men har selvfølgelig hørt dem. Jeg har et sæt Spektor 6 højttalere (2 stk) + en center højttaler fra DALI, koblet til en Sony surroundreceiver. Lydmæssigt er det tæt på de gulvhøjttalere jeg linker til. Altså ren og klar lyd med masser af dynamik. De fåes også i mindre udgaver til f.e.k.s at hænge på væggen. Det ser dog ud til på billedet at der er plads til 2 gulvhøjttalere, altså en på hver side af TVet. Jeg vil til enhver tid vælge et stereo-setup, fremfor en soundbar. Det er simpelt og enkelt, og det virker. Jeg synes også at du skulle besøge HIFI-klubben, hvis du har mulighed for det.
#351964
Parmo skrev: 10. jun 2023, 19:47
KimKaos skrev: 10. jun 2023, 18:55 Man kunne også få en snak med folkene i HiFi-klubben og høre nogle af deres nede i butikken
Der er nok en grund til at jeg spørger de gode mennesker her på sitet om gode råd! Mit helbred tillader ikke at rejse langt til alle mulige butikker for at høre hvilke anlæg som de helst vil sælge og høre hvordan det lyder optimeret i deres lokaler. Jeg hører hellere om folks erfaringer med deres anlæg i hjemmet. Det værdsætter jeg højt. Ligesom jeg selvfølgelig sætter pris på Flatpanels.dk's test og anmeldelser. Altsammen INDEN jeg begiver mig ud.
Jeg er ikke synsk og kender derfor ikke til dit besvær med at komme rundt og rent personligt så foretrækker jeg at bruge mine egne øre - men sådan er vi jo forskellige
#351968
Jeg husker ikke hvor højt et C1 står over møblet, når der er fod på. Kan der blive plads til en soundbar på møblet, hvis den står foran TV’et? Jeg tror ikke det vil gøre meget godt for lyden at få den ned på gulvet uanset hvilken model du vælger.
#351969
Torben Rasmussen skrev: 11. jun 2023, 18:25 Jeg husker ikke hvor højt et C1 står over møblet, når der er fod på. Kan der blive plads til en soundbar på møblet, hvis den står foran TV’et? Jeg tror ikke det vil gøre meget godt for lyden at få den ned på gulvet uanset hvilken model du vælger.
Der er 35 mm op til skærmkanten på LG C1 og så er der vel ca. 5 mm sort kant på skærmbillede før det endelige billede. Det var derfor jeg først tænkte på at placere en soundbar under TV-møblet. En af dem som jeg først overvejede ’JBL L75ms’ har lidt større højtalerenheder end normalt for soundbars. 5,25" basenheder, 4" mellemtone enhed.
Gode folk her på sitet har imidlertid fået mig til at overveje gulvhøjtalere i stedet for.
En særlig tak til morten2023 og henrik.yde for at bruge tid og energi på at hjælpe og ikke bare skrive ”Du kan da bare gå i butikker og høre nogle”.