Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af UglyBugly
#350515
Til studerende på et lille kollegie-værelse.
Skal blot “streame” fra en Android mobiltelefon og en ny’ish Chromebook (CB). Fx YouTube og hvad de unge nu bruger. Uden at betale abonnement.
Skal bruges til at høre musik og se “TV” når der er en ven eller to på besøg, og CB-skærmen derfor er for lille.
Har i dag et par 30 år gamle pc-højttalere og en 8 år gammel pc skærm med HDMI.
Jeg tænkte på et Jackstik kabel fra Chromebook til pc-højtalere, til lyden. Og en chromecast Gen 1 til at sende billedet til skærmen.
Kan det gøres bedre uden en bondegård?
Vil godt køre (næsten) trådløst, og fx købe en soundbar (jeg har aldrig lyttet til én) på DBA og sende lyd+billede til den, og så et kabel fra bar til skærmen. Så kan der høres musik uden at tænde skærm.
Der er ikke behov for 4K og surround.
Men er ChromeCast Gen 1 fyldt med fejl så jeg skal gå efter en Gen 2? Er en separat bas-dims soundbar “nødvendig” eller er en “Alm” bar ok?
Hvis i anbefaler et TV, i stedet for pc-skærm, hvad skal jeg gå efter? Skal det være HDMI version X for at virke?
#352227
UglyBugly skrev: 19. mar 2023, 17:23 Har i dag et par 30 år gamle pc-højttalere og en 8 år gammel pc skærm med HDMI.
Jeg tænkte på et Jackstik kabel fra Chromebook til pc-højtalere, til lyden. Og en chromecast Gen 1 til at sende billedet til skærmen.
Er der jack-udgang i PC-skærmen? Så kan højttalere tilsluttes PC-skærmen med jack-stik og en Chromecast (med Google TV) tilsluttes HDMI på PC-skærmen.

Så får du en fuld brugerflade på PC-skærmen med alle de relevante apps, og du kan får din Android-telefon og Chromebook også sende video og musik over på Chromecast.

Ulempen ved løsningen er, at PC-skærmen skal være tændt.

Hvis du vælger at købe nyt, så vil jeg ikke anbefale en soundbar, hvis det primære brug er musik. De er skabt til TV-lyd først og fremmest.