Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af FinnNL
#349865
hej, syntes der mangler lidt lyd i TV - specielt når der tales sammen med andre lyde, men også musik og film med action.
har et dag tilsluttet alm stereo anlæg, og det gør en stor forskel i lyden - men er lidt bøvlet at tænde og skifte kilde osv. - s bruges kun meget sjældent
så ser nu efter en "nem" løsning med soundbar - evt sub, og på sigt måske baghøjttalere.
har set på Sonos Beam, der virker ret ligetil - nem at tillsute sub og baghøjttalere, og kan dele lyden fra vores "google-home". alternativet er noget Samsung soundbar, hvor jeg kan udnytte der der Q-symfony
men syntes udvalget hos Samsung er "enormt" - og uoverskueligt
:-) HW-Q610-710-810-910 e eller b osv

ønsker:
styres fra fjernbetjening til tv
god lyd, evt kan erstatte stereoanlæg
mulighed for let at tilføje sub (hvis den ikke er med)
let at tilslutte baghøjtalere (ingen ledninger)
kan dele musik fra google
budget vel ca 5000 + ekstra til baghøjttalere
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#349884
henrik.yde skrev: 19. feb 2023, 13:39 Se her, langt bedre lyd end fra en soundbar, fåes i flere størrelser.
https://www.hifiklubben.dk/argon-audio- ... risa55ash/

Manden efterspørger en soundbar og han får et link til nogle ordentlige krabater af gulvhøjttalere :D

Vil foreslå denne soundbar inkl sub og baghøjttalere, som helt sikkert er blandt det bedste soundbar setup til prisen....og indenfor budgettet.
#349895
IT-Bruger skrev: 20. feb 2023, 02:49
henrik.yde skrev: 19. feb 2023, 13:39 Se her, langt bedre lyd end fra en soundbar, fåes i flere størrelser.
https://www.hifiklubben.dk/argon-audio- ... risa55ash/

Manden efterspørger en soundbar og han får et link til nogle ordentlige krabater af gulvhøjttalere :D

Vil foreslå denne soundbar inkl sub og baghøjttalere, som helt sikkert er blandt det bedste soundbar setup til prisen....og indenfor budgettet.
Det er gulvhøjttalere ja, men på ingen måde nogle "ordentlige krabater". Og som jeg allerede skriver, så fåes de i flere størrelser. Jeg har selvfølgelig hørt dem, og ved derfor at de er et glimrende alternativ til en soundbar. Især til musik vil de være uovertrufne, ift en soundbar. Men det må jo være op til trådstarter at vurdere, det er jo altid rart med et alternativ. HIFIklubben har sikkert mulighed for at fremvise begge dele.
#349911
Hvis du vil have en nemmere løsning at administrere i dagligdagen, så kan du evt. skifte din receiver med en der har arc/earc. Så tænder det med TV'et og skifter til den kanal. Så du behøver ikke skifte resten ud for at opnå det :) Måske du også kan finde en som har chromecast indbygget?

Mht. soundbars, så vidt jeg kan se, så kan du ikke streame via Chromecast med hverken Sonos eller Samsung produkter. Her skal du evt. over i LG's produkter som har det indbygget.

Pris og lyd hænger linært sammen i soundbar-sortimenterne efter min mening, så her er det bare at gå op til den dyreste/bedste model indenfor dit budget. Men et sæt til 5.000 kr. kommer ikke til at konkurrere med et godt stereo-anlæg.
Denne kunne være et godt bud indenfor budgettet med baghøjttallere: https://www.pricerunner.dk/pl/86-320250 ... ign-Priser
#349918
Man kan fint caste til Samsung Q960A, har den selv, og den fik en opdatering så den fik Chromecast funktion.
Den understøtter også Spotify Connect.
Den spiller overraskende godt, og den kan spille sindsygt højt, hvis man har brug for det 😁
Af TFL
#349928
Jeg er godt tilfreds med min Sonos Beam gen 2. Hvis der skal være mulighed for let at udvide i fremtiden med sub og/eller baghøjtalere kommer du nok ikke uden om Sonos, især hvis du har en iPhone eller iPad så du kan konfigurere i forhold til dit rum.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#349970
ThomasFogt skrev: 21. feb 2023, 15:01 Pris og lyd hænger linært sammen i soundbar-sortimenterne efter min mening, så her er det bare at gå op til den dyreste/bedste model indenfor dit budget.
Det er rigtigt men alligevel ikke - alt afhængigt af i hvor høj grad man vil "frådse" med sine indestående i banken.
Priserne på feks seneste års soundbars fra feks Sony, LG og Samsung ligger typisk væsentlig højere end forrige års modeller. Lydmæssigt er forbedringerne og de nye features på de seneste modeller ikke tilsvarende højere ifht prisen på forrige års modeller som falder drastisk når nye modeller kommer på markedet.

Lad os antage at seneste års topmodel fra producent X koster kr 11.990 og forrige års topmodel fra samme producent X kan findes til kr 6.490, så er det ikke korrekt at antage at pris og lyd hænger linært sammen, hvis man går efter bedste lyd krone for krone og budgettet er mellem kr 6.500 og 12.000.

Udover den model jeg foreslog så er der god sandsynlighed for at Samsung HW-Q995B/XE kommer ned i kr 7.500 igen eller (optimistisk set) måske endda 6.000-6.500 i løbet af april-juni.

Er dog ikke sikker på om Samsung HW-Q995B/ZG er samme produkt som HW-Q995B-XE, bare med en anderledes etiket/modelbetegnelse for den har ligget jævnt omkring kr 8.500 siden den udkom. HW-Q995B-XE bliver typisk solgt at de større etablerede og mere kendte fysiske butikker mens HW-Q995B/ZG hovedsageligt sælges af de kendte netshops som i enkelte tilfælde også har en mindre fysisk butik til evt udlevering.
Af FinnNL
#350129
tak for alle input- har stadigt ikke besluttet mig :-)
syntes at hver gang jeg lytter til sonos eller andre soundbars, så lyder det faktisk ok.
seneste lyt, var på en Sonos Amp, som jeg så kunne sætte mine aldrende Avance højttalere på - og så skippe min NAD forstærker, - dertil så evt supplere med små sonos som baghøjtalere .
er der andre der har setup med Sonos Amp ?
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#350309
Så kom Samsung HW-Q995B/XE inkl baghøjttalere og subwoofer igen ned i bundprisen 7.490.

Har læst om en ejer som melder at dette sæt leverer en bedre lyd end et 5.1 AVR setup med Klipsch speakers og en Denon receiver. Især Atmos oplevelsen når nye højder og selv ikke et sæt Sony HT-A7000 (12K) med SA-RS5 baghøjttalere (6K) og en SA-SW5 subwoofer (6K) der sammenlagt koster 24K kunne i denne disciplin holde trit med Q995 sættet....andet end på papiret.