Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#349808
Hej Flatpanels.

Jeg har for nylig erhvervet mig et LG G2 tv, samt en Yamaha RX-V6 receiver.

Købt et nyt HDMI kabel:
https://www.av-connection.dk/?PNo=NNC-47575-050

HDMI er forbundet til E-arc på begge enheder.

Jeg kan fint få "DD+" lydsignal ud på receiveren, men når jeg ønsker at aktivere Dolby Atmos på tv'et er dette ikke en mulighed. Hvis jeg skifter over til at bruge TV'ets højtalere kan jeg godt aktivere Dolby Atmos, men ikke når jeg bruger eksterne højtalere via HDMI/E-Arc.

Jeg har prøvet et andet 8k HDMI kabel også, men med samme resultat.

Jeg har brugt den indbyggede netflix app, og en film som understøtter Dolby Atmos, til at teste med.

Både receiver og TV er opdateret med nyeste firmware.

Er der nogen kan kan hjælpe her? (Jeg har endnu ikke prøvet at forbinde tv og receiver via optisk kabel endnu, da jeg ikke ligger inde med et).
Vedhæftede filer
2023-02-16 16.17.29.jpg
2023-02-16 16.17.29.jpg (6.05 MiB) Vist 19138 gange
2023-02-16 16.17.19.jpg
2023-02-16 16.17.19.jpg (6.25 MiB) Vist 19138 gange
2023-02-16 16.17.09.jpg
2023-02-16 16.17.09.jpg (6.97 MiB) Vist 19138 gange
#349812
Hej.
Bliver nødt til at stille følgende 2 spørgsmål. Dit abb hos netflix er det et premium abb ? da det er det eneste der giver adgang til Dolby Vision og Dolby Atmos. Jeg stiller dette spørgsmål fordi den film du forsøger at afspille er indspillet i både dolby vision og atmos, men efter at have nærstuderet dit billede (med hovedet på skrå) kan jeg se at du har adgang til filmen i HD og med 5.1 lyd.

Mvh Provinsen
#349819
Hej Provinsen.
Ja beklager med billederne :), ved ikke lige hvad der gik galt dér.

Det er korrekt at Netflix ikke er premium. Det som undrer mig er at hvis jeg vælger tv'et egne højtalere kan jeg godt aktivere Dolby Atmos i TV menuen, men hvis jeg vælger eksterne højtalere via E-Arc, med et godkendt HDMI kabel, til en ny receiver der også har Dolby Atmos understøttet, så bliver denne funktion ikke mulig på TV'et (som vist på billedet).
Kan det skyldes at mit lydsystem kun er et 5.1 og at receiveren har detekteret dette (via autokalibreringen) og derved blokerer for Dolby Atmos funktionen?
#349821
Hej Jonas,

Dolby Atmos-indstillingen på LG G2 vedrører TV'ets indbyggede dekoder/højttalere. Når du har sat lydoutput til f.eks. HDMI eARC videre til en receiver eller soundbar, så bliver indstillingen grå fordi TV'ets højttalere deaktiveres. Når du afspiller noget indhold i Dolby Atmos så skulle din receiver gerne angive Dolby Atmos i displayet. Hvis det stadig ikke sker, så prøv at sæt 'Digital lydudgang' i LG G2 til 'Auto'.

Du skal holde fast i HDMI eARC forbindelse. Optisk understøtter ikke Dolby Atmos og har en række andre begrænsninger.

Du kan se, hvilke muligheder der er for Dolby Atmos på streamingtjenester i denne oversigt: Guide: Hvor du kan se film & serier i 4K HDR og Dolby Atmos
#349822
Hej Igen.
Gode spørgsmål du stiller. Lad mig se om jeg kan forklare det bedst muligt.
Dit fjernsyns indbyggede højtaler system kan simulere en form for Atmos. Men, det giver slet ikke den samme oplevelse som med en forstærker og Atmos højtalere. Jeg er 100 på at grunden til at dolby atmos ikke aktiveres skyldes dit manglende premium abb. Mht. din forstærker og kalibreringen vil jeg ikke mene at den ligefrem kan blokere denne funktion. På LGs nyere skærme er Atmos slået til som standard og de andre indstillinger med eARC og lydgennemgang har du indstillet helt korrekt. Dog kan du som Rasmus skriver forsøge at ændre indstillingen til Auto. :)
Hvis du virkelig vil have glæde at Atmos skal du først og fremmest opgradere din hjemmebio med eksempelvis DALI s Alteco serie som skyder lyden op i loftet så den bliver reflekteret tilbage mod din primære lytteposition. Jeg kan se på nettet at din forstærker hvis det er korrekt forstået har denne funktion?
Senest rettet af Provinsen 17. feb 2023, 10:58, rettet i alt 1 gang.
#349825
Øøøøhhh... Hvad?

Ved at læse indlægget ordentligt, kan jeg faktisk selv svare på det:

Det er ikke tilfældet, da han selv skriver, der "kun" er tale om 5.1, så om Atmos er aktiveret eller ej, kan være ret ligegyldigt, når der alligevel ikke er tilsluttet de højttalere, der tager sig af lyden i højden, så man kan nyde godt af "objekt-baseret" lyd, som er det, Atmos føjer til lydbilledet...
#349833
Tak for svarene alle sammen.

Jeg er med på, Super Gris, at jeg aldrig vil kunne opnå Dolby Atmos lydoplevelsen, da mit højtalersetup ikke tillader dette. Jeg var bare af den opfatning at Dolby Atmos, lige så meget var en slags protocol, hvor at TV'et og receiveren kommunikerer.

Så har jeg forstået det korrekt at selvom Dolby Atmos står som deaktiveret på TV'ets menu, betyder det ikke nødvendigvis at TV'et ikke kan videreformidle signalet igennem Netflix app'en via HDMI E-arc og over til forstærkeren?
Jeg vil få opgraderet mit abb. til Premium og se om det ændrer på det.

Tak for input mht optisk kabel - det vidste jeg ikke.

Rigtig god weekend.
#349840
Supergris skrev: 17. feb 2023, 12:06 Øøøøhhh... Hvad?

Ved at læse indlægget ordentligt, kan jeg faktisk selv svare på det:

Det er ikke tilfældet, da han selv skriver, der "kun" er tale om 5.1, så om Atmos er aktiveret eller ej, kan være ret ligegyldigt, når der alligevel ikke er tilsluttet de højttalere, der tager sig af lyden i højden, så man kan nyde godt af "objekt-baseret" lyd, som er det, Atmos føjer til lydbilledet...
Øøøøhhhh, fordi du stiller et spørgsmål som allerede var besvaret.. :s