Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#348546
Jeg overvejer at købe et OLED77C2, men har læst at lyden i de indbyggede højtaler ikke er speciel go.
Jeg har i forvejen en Pioneer surround receiver med 5.1 setup, som benyttes når der ses film.
Til std. tv kigning osv. kunne jeg tænke mig at få lyden ud af en Sonos soundbar som jeg også påtænker at købe.

Men kan man have et setup hvor lyden til daglig bare spilles via soundbar og når jeg så ønsker at se film kan jeg blot tænde min surround receiver og skrue den interne tv lyd ned ?
#348559
hvad er grunden til at du ikke vil bruge 5.1 lyd hele tiden? Det vil give en langt bedre lyd end en soundbar med mindre det er meget små højtalere du har tilsluttet.
receiver kan kobles til tv udgang arc eller earc og hvis du åbner for hdmi cec på tv vil receiver tænde og slukke når du tænder og slukker tv. du skal bare huske at vælge ekstern højtalere på tv
så hvorfor bruge penge på en soundbar?
#348564
Hvorfor ikke køre med det bedste lyd altid?
Har din reciever ikke en mulighed for 'night mode' hvor subben bliver dæmpet lidt?
Mht dit spørgsmål så kommer det an på forbindelsen du bruger på din nuværende reciever, og på den soundbar du overvejer at købe. Der er vidst kun en hdmi udgang til lyd (arc/e-arc) hvis begge lydkilder bruger dette, kommer du i problemer. Hvis de bruger to forskellige (optisk/bluetooth/hdmi) så kan du sagtens skifte mellem de to.
HVIS du vælger at købe en soundbar også, så køb den et sted hvor du kan prøve den og levere den retur hvis du fortryder. Jeg ville personligt aldrig bytte mit setup ud for en soundbar.
#348577
hvis du forbinder din receiver til tv hdmi earc udgang og aktiviteter cec på tv og aktiviteter ekstern højtalere på tv, vil du kunne bruge tv remote til at styre både tv og lydstyrke på receiver og receiver vil tænde og slukke sammen med tv, så skal kun bruge tv remote til alt, mere børnevenligt bliver det da ikke efter min mening
#348580
jkn789 skrev: 3. jan 2023, 02:09 hvis du forbinder din receiver til tv hdmi earc udgang og aktiviteter cec på tv og aktiviteter ekstern højtalere på tv, vil du kunne bruge tv remote til at styre både tv og lydstyrke på receiver og receiver vil tænde og slukke sammen med tv, så skal kun bruge tv remote til alt, mere børnevenligt bliver det da ikke efter min mening
Det kan godt være det bare er mig, men så ender det med at nogle har hørt musik fra eks. Sonos på reciveren og så står den på forkert input næste gang den tændes.
Syntes bare min erfaring er at det giver "bøvl"
#348581
du kan også skifte input med tv remote, jeg har tv boks, Apple tv, og Uhd afspiller tilsluttet og alt jeg skal gøre er at vælge av kilde, som gøres med tv remote som også styre Apple tv og Uhd afspiller.
#348585
Jeg forstår heller ikke helt argumentet med at bruge en soundbar, når du har receiver sat op i forvejen. Jeg bruger min receiver som "soundbar" når jeg ser almindelig tv. Mit Apple TV er koblet direkte til receiver, og receiver er koblet til TV (LG CX) med HDMI. Og når jeg trykket på Apple TV remote, så tænder den automatisk både reciever og TV. På samme måde som hvis Apple TV var koblet til en soundbar.
Hvis du har både soundbar og receiver koblet til TV, så tror du vil få udfordringer med at få lyden ud der hvor du regner med at den skal komme ud.
Den eneste umiddelbare grund til at koble en soundbar til, vil efter min mening være, hvis du har en ældre receiver, som bruger forholdsvis meget strøm i forhold til en soundbar.