Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#348081
Davs,

Har netop sat en Sonos Beam gen 2 til tv’et. Opsætning er er Samsung ks7005, Apple tv 4K og forbindelsen er eARC.

Jeg har ikke tidligere overvejet lydformat, men kom til at overveje om det giver mening at sætte output til Dolby Digital fremfor Stereo PCM så længe, at vi (endnu) kun har soundbaren?

Dolby er vel ment til 5.1 systemer?
#348086
Samsung KS7005 understøtter ikke HDMI eARC, så det må være ARC, der bruges :) ARC understøtter maksimalt 2.0 stereo over PCM, så det er derfor du ikke får mere over PCM.

Sonos Beam (Gen2) kan håndtere surround og op til Dolby Atmos. Højttalerne i Beam leverer naturligvis ikke alverden ift. surround-lyd, men der kan være noget at hente med Atmos, som Beam prøver at udnytte. For at få Atmos igennem bør Apple TV 4K står på 'Auto' som lydoutput og Atmos være aktiveret. Hvis det valg ikke er muligt i menuen, så er det fordi dit Samsung KS7005 ikke lade Atmos passere (passthrough) over HDMI ARC.
#348087
Jeg synes der stod eARC på Connect-boksen, men jeg har nok set forkert :)

Jeg er lidt forvirret ift. lydformaterne så; jeg kan i Sonos-appen se hvilket lydformat den kører med, og da jeg i Avatar ændrede tv'ets indstilling fra PCM til Dolby, så stod der også Dolby i app'en. Lyden lød også noget anderledes/bedre?

Men ARC burde begrænse lyden til PCM? O-O
#348088
PCM betyder, at lyden sendes ukomprimeret gennem HDMI-kablet. Dvs. at afspilleren (Apple TV 4K i dit tilfælde) dekoder lyden. Din soundbar vil rapportere PCM fordi ukomprimeret lyd heldigvis ikke har et fancy branding-navn.

Ukomprimeret lyd kræver meget båndbredde og det har HDMI ARC ikke. Det har nok båndbredde til PCM i 2 kanaler, altså 2.0 PCM.

Alternativet er så at bitreame, altså lade lydsignalet forblive komprimeret gennem HDMI-kablet. Her vil din soundbar rapportere f.eks. Dolby Digital Plus fordi den nu får et signal, der er nedpakket på en speciel måde. Når det er nedpakket, så er båndbredden i HDMI ARC tilstrækkelig til 5.1 surround og til tider Dolby Atmos (kommer an på TV-modellen).

5.1 (bitstream) vil givetvis lyde bedre end 2.0 stereo (PCM) lydsignal på Sonos Beam. Det indebærer også, at Apple TV 4K på forhånd har hentet et lydsignal ned i højere bitrate og nyere lydformat idet det er sådan streamingtjenesterne serverer det. Din Apple TV 4K boks tjekker kæden af HDMI-enheder for at se, hvad dit lydudstyr kan klare.
#348090
Aha, så lærte jeg også nyt i dag. Dvs. jeg kan godt sætte mit tv til Dolby for ATV’en sørger selv for, at alle enheder kan håndtere det lydsignal, som den udsender? Smart :)

Men jeg kan godt se, at den bedste løsning er nyt tv og to baghøjtalere til Sonos’en :D
#348091
Jeg har ikke så meget erfarding med Sonos Beam, men jeg tror, at bedste opsætning er at lade Samsung KS7005 står til passthrough eller auto – hvis der da findes de indstillinger? Så burde Apple TV og Sonos Beam selv finde ud af resten.

Ved at sætte TV'et til Dolby så risikerer man, at signalet reenkodes når det passerer TV'et og så kan der komme en del forsinkelse på signalet.
#348113
Rasmus Larsen skrev: 12. dec 2022, 07:18 Jeg har ikke så meget erfarding med Sonos Beam, men jeg tror, at bedste opsætning er at lade Samsung KS7005 står til passthrough eller auto – hvis der da findes de indstillinger? Så burde Apple TV og Sonos Beam selv finde ud af resten.

Ved at sætte TV'et til Dolby så risikerer man, at signalet reenkodes når det passerer TV'et og så kan der komme en del forsinkelse på signalet.
Jeg har forsøgt at grave i lyd-indstillingerne, men om jeg er blevet klogere ved jeg ikke.

HDMI-lydformat: PCM eller Bitstream (sat til sidstnævnte)
Lydformat: PCM, Dolby Digital eller DTS Neo 2:5 (sat til PCM)

Hvis jeg sætter lydformat til Dolby, så skifter lyden ifølge Sonos app'en mellem Stereo-PCM og Dolby 5.1 alt efter hvad jeg ser.

Jeg har ikke set nærmere på hvordan lyden er sat på ATV.