Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#348073
Hej Alle

Jeg har DENON-surround receiver og blu-ray afspiller og SAMSUNG OLED TV og det hele kobles sammen med HDMI-kabler.
Hvad er smartest: Blu-ray til TV og via arc til receiver eller blu-ray direkte i receiver og via arc til TV ?

MVH. Lars
#348076
Hej Lars.
Det er helt sikkert at foretrække kobling af blu-ray direkte i forstærker og derfra via Monitor Out/eARC til tv. Grunden til dette er at forstærkeren har indbyggede dekodere til DTS HD MA- Dolby True Hd mv
Bemærk dog at på visse tv. (mener dog at de fleste producenter har løst dette problem) kan det være nødvendigt at forsinke lyden en smule hvis der opstår uligheder mellem billede og lyd (lyd der kommer før billedet) det kan nemt justeres på din forstærkers fjernbetjening typisk et sted mellem 20 - 60 ms.
En anden fordel kan også være at deaktivere motionflow på dit tv når du ser film. Så kan du undgå "hakkende" billeder. Held og lykke med det

MVH Provinsen.
#348077
Hey

Og tak for hurtigt svar.
Jeg har tidligere haft det problem med manglende sync mellem billede og lyd, men det er over 10 år siden at SAMSUNG løste det problem, så det er jeg ikke længere bange for.
Men ellers skide irriterende...

Vores sidste TV (SAMSUNG Curved) har en "one connect box" og der stoppede jeg bare hele møllen af stik og forbindelser ind og det var skide nemt, men jeg husker ikke hvordan jeg lavede det tidligere, men det har du lige fortalt mig :-)

MVH. Lars
#348111
Standard...

Jeg har fået det fikset og fandt ud af at jeg hele tiden har haft min blu-ray direkte forstærkeren.
Men i stedet for at kigge hvad jeg har gjort før, er det jo nemmere at spørge her... :-/

Hvad betyder det hvis det er en UHD blu-ray ?

MVH. Lars
#348141
Dolas skrev: 13. dec 2022, 15:35 Det er jeg klar over, men hvilken forskel gør det om det er standard eller UDH hvordan jeg kabler udstyret ?
Hej igen Lars.
Hvis din forstærker har 4k/UHD passthrough så er det ikke noget problem at koble en 4k/UHD BD afspiller direkte i forstærkeren.
Hvis den derimod ikke har så kan følgende ting ske.
Processoren der behandler billede og lyd kan i værste fald stå af hvis den ikke forstår det data den får. Du kan også være uheldig at beskadige dine højtalere da det dermed bliver hvid digital støj der sendes i stedet for et afkodet signal. Det er derfor at de fleste UHD afspillere laves med 2 hdmi porte en til billede og en sekundær til lyd (kun til brug ved ældre forstærkere uden 4k passthrough).

håber det giver mening. :)

MVH Provinsen
#348145
Okay...Det vidste jeg ikke...

Men jeg har aldrig bare overvejet at købe en UHD/4K blu-ray afspiller, så jeg har ikke sat mig ind i det.
Men jeg har fundet ud af, at min DENON AVR-X3200W forstærker HAR UHD/4K passthrough, så det vil ikke være noget problem hvis jeg en dag forsøger at gå den vej :D
Det gør jeg nu nok ikke.
Streaming bliver bedre og bedre, så der er ikke nogen grund til at bruge middelsvære formuer på endnu et nyt medie.
- Video 2000
- Video VHS
- DVD
- Blu-ray
- 3D Blu-ray
Og nu UHD/4K blu-ray og senere 8K blu-ray...
Jeg bliver helt svedt ved tanken, for jeg har jo købt software til hele møllen og en del af det er noget jeg har købt tidligere :(

Men tak for et godt, brugbart og udtømmeligt svar (y)

MVH. Lars