Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af Fafi
#347029
Hej B&O eksperter :)

Jeg har set en video på youtube der fortæller om Beosound Core:

På et tidspunkt i videoen nævnes at Core kan sluttes til BL5's digitale COAX indgang. Sådan er mine BL5 i forvejen i dag tilsluttet til en Mac (via lydkort).

Der forklares i videoen at Core OGSÅ kan sende Powerlink og dermed tænde højttaleren.

Den del fanger min opmærksomhed. Fordi egentlig kan min Mac Mini alt det en Core kan (primært airplay og Roon) men jeg skal i dag tænde højtalerne fordi de ikke automatisk tænder på det digitale Coax signal.

Mit spørgsmål til eksperterne herinde er:

1. Hvis jeg slutter min højttaler til den digitale udgang på Core skal jeg så også trække et PowerLink kabel fra Core til BL5? Og vil Core så forstå at selvom lyden sendes ud digitalt så skal den stadig tænde højtaleren via PowerLink?

2. Kan Core også automatisk slukke efter noget tid hvis "anlægget" ikke bliver brugt?

3. Kan nogen pege på en smartere måde at "trigge" tændingen af BL5 hvor jeg beholder min mac mini eller er Core den eneste vej.

4. Jeg kunne også skifte til at kable mine højtaler op via PowerLink, men har jeg ikke ret i at kvaliteten jeg opnår via COAX Digital er bedre end PowerLink. Jeg har en hjemme Roon-opsætning med musik i virkelig høj kvalitet.

Jeg er med på at det er en lang vej at gå for at højtalerne tænder selv, men jeg ville få brugt mine BL5 oftere hvis det bare var så nemt som at starte en stream :D


Jeg håber nogen har tid og lyst til at give et godt råd :) Tak!
Af Fafi
#347030
Som lille bonus har jeg i en gammel tråd på recoredere:
https://forum.recordere.dk/beolab-5-og- ... 60835.html

Læst følgende:
"Hvis der er PowerLink hele vejen fra Core til beolab5 og videre til den næste. Samtidig med coax, så skal der ikke synk kabel. Det skal der kun hvis PowerLink ikke bruges.

PowerLink styrer tænd/sluk og volume. Coax sender lyd. "

Det er grundlæggende dette udsagn som jeg ønsker at få bekræftet.

Det virker virkelig snedigt hvis Core er smart nok til at vide at en og samme enhed sender lyd på Coax og data på PowerLink.

Og hvis det er sandt vil jeg også gerne have verificeret at PowerLink skal forbindes ikke bare til første højttaler? Jeg har synk-kabel mellem mine BL5 så jeg ville antage at hvis den første slukker så gør den anden også?
Af Fafi
#347121
Jeg besvarer lige min egen tråd hvis nogen skulle komme forbi tråden på et tidspunkt.

Kort sagt: Beolab 5 + Beosound Core er et match made in heaven.

Core sender digitalt signal til Beolab 5 i højest mulige kvalitet.

Core sender desuden Powerlink ud som styrer "data" signalet (tænd/sluk + lydstyrke-niveau).

Og nu virker Beolab 5 som et par top moderne højtaler der selv tænder ved Airplay 2 signal, Roon integrationen spiller og de går selv på stand-by efter lidt tid.

Godt gået ...