Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Brugeravatar
Af BlueFox
#346573
Er der nogen der kan hjælpe mig med lydfiler (der må gerne være billede på) til indstilling af surround udstyr.

Hent konkret vil jeg gerne afspille lyd i 5.1 og 7.1 i en biografsal. Da jeg ikke har adgang til biografsalen hver dag, vil jeg selvfølgelig først teste på min egen 5.1 receiver og venners 7.1 Atmos receivere.

Jeg har selv lavet 5.1 test filer i Audacity, de spiller fint hos mig, men ikke på Atmos receiveren.
Jeg søger i den grad testfiler (til at analysere) i Wav formatet (ja det format kan godt tage surround filer) og viden om hvad jeg kan gøre for at få det til at virke på Atmos receiveren, og også i biografsalen der også har Atmos 7.1.
Jeg har selvfølgelig masser af film, jeg kan afspille, men det er ikke det der er målet.
Vi holder nogle (1-2) præsentationsaftner af nye plader, hvor vi så også har adgang til surround filer (også selv om de ikke bliver udgivet, men pladeselskabet stiller dem til rådighed.)
Brugeravatar
Af BlueFox
#346638
I første omgang skal jeg identificere at alle kanaler spiller som de skal. Jeg har nogle (op til) 27 kanalers wav filer der skulle være Dolby Atmos. De er fra pladeselskabet Universal.
Men tak til begge, jeg får set og lyttet på det.
Brugeravatar
Af BlueFox
#346656
Ja, jeg har adgang til wav filer med op til 27 kanaler, og de er lavet af et eller andet topprofessionelt firma for Apple/Universal og filerne afspilles ved arrangementer i England, og vi har adgang til filerne her i Danmark, dog må jeg af rettigheds årsager ikke få dem. Men min ven har dem, og hans navn er lagt ind i filerne! Men det er også godt nok, vi arbejder sammen om projektet.
Jeg har brugt Audacity til at lave 6 og 8 spors wav filer og 5.1 spiller fint på min Onkyo (den har ikke 7.1). En kammarats Marantz Atmos receiver kunne ikke spille filerne, men ejeren var i tvivl om de skulle spilles som stereo eller surround, så vi har måske et betjeningsproblem der. En anden kammarat sendte mig en video af hans kat som var ved at dreje hovet af led for at finde ud af hvad det var for en lyd, der kom fra 8 forskellige højttalere, dog kun en af gangen. Den Atmos receiver kunne altså afspille min testfil.
Vi har haft en computer der kunne spille filerne via VLC medieplayeren, men efter en reinstallation virker det ikke mere. Derfor blev min computer kaldt til nødsætning, men den ville heller ikke. Vi installerede en Dolby Atmos driver på computeren, men det hjalp ikke (computeren blev genstartet).
Men vi har altså hørt at det kan spille.
Det der skal testes når jeg får muligheden, er om wav filerne kan afspilles af en blu-ray player på computeren. Der er chancen nok ikke stor. Større er chancen når jeg tager min Sony UBP-X700 Dolby Atmos kompatible afspiller med og spiller en Blu-ray disc (det skal fu*king virke) og derefter vil jeg afspille mine testfiler via USB indgangen. Jeg tror på at det vil virke!

Men jeg skal have kikket på de link jeg har fået og se om jeg kan finde nogle wav filer jeg kan dechifrere og måske udskifte 1 - 2 af lydsporene med egne lyde.