Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#346865
Umiddelbart et fint bud, men tæt på umuligt at komme med for og imod, når vi ikke har en anelse om hvilken lyd og hvilket look, du går efter, samt hvad du anser som et rimeligt budget, i stedet for blot at skrive, at der ikke rigtigt er noget.
AV-Connection ved som regel, hvad de snakker om og har mange lækre produkter i de fleste prisklasser at handle med.
I forhold til min erfaring, prøver de normalt ikke at prakke folk noget på, de ikke ønsker, men der er så mange personlige forhold, der normalt skal tages hensyn til, som du selv er allerbedst bekendt med...

Jeg vil anbefale dig at bruge noget tid på (hvis du ikke allerede har gjort det) at gennemse nogle Youtube-videoer, hvor du kan finde inspiration på udformning og hvilke produkter, du kunne overveje i din egen hjemmebiograf.
"Youthman" synes jeg er sjov og interessant at følge, og han har filmet en masse hjem, hvor folk har åbnet deres døre og givet deres bud på, hvordan en hjemmebio kan se ud.
Der findes eksempler i mange forskellige prisklasser, hvor du har fordelen af at starte med et rum, du selv kan forme fra en start...

I et rum på 25 kvadratmeter ville jeg nok ikke lave mere end 2 rækker; så er der mulighed for nogle sækkestole eller lign., som kan give et par ekstra pladser, hvis nødvendigt...
#346885
Jeg ville også overveje om det ville være bedre med lidt færre pladser (f.eks. 2 rækker med 3 sæder i hver), så kunne der måske også blive plads til sidehøjtalere. Det vil give mulighed for et Dolby Atmos setup (7.1.4, med 7 højtalere i ørehøjde og 4 atmos højtalere). Hvilket er det standard format, som de fleste film og serier bliver mikset i til hjemme biografer.

Og så vil jeg nok lytte til forskellige højtalere, inden jeg beslutter mig. De Klipsch højtalere, som du linker til er horn højtalere (tragtformet diskant). Og det er meget individuelt om man kan lide den lyd eller ej. Nogle er vilde med lyden i horn højtalere og andre bryder sig ikke om den. Men de kan til gengæld spille højt, hvilket kan være et vigtigt element i hjemmebiografen. Specielt hvis den kun skal bruges til at se film i.
#346886
Det ser fint ud , jeg har ikke hørt de pågældende højttaler, men de er omtalt på YouTube og test har jeg set og de får fine anmeldelser vær dog opmærksom på disse kobber enheder, om de forstyrre dit billede. og Marantz er altid godt.
Vil du tage billeder , så vi kan se med.
Vil du fortælle hvad der er for i kr?
#346888
I øvrigt kommer der nye Marantz modeller her til efteråret, som måske er værd at vente på inden at du køber. De er lidt mere fremtidssikret. Prøv f,eks.at kigge på Marantz Cinema 50 hos AV-Connection.
#347096
Vil helst ikke gå på kompromis med antallet af siddepladser - vil gerne have 9 stk. Men ja, det betyder selvfølgelig, at der ikke kommer til at være højtalere i siden. Men i stedet 4 i loftet, 2 bagerst og 3 foran. Alternativt skulle man centrere alle siddepladserne. Så vil der være ca. 50-60 cm. til væggen, men til gengæld vil rækkerne ikke være centreret imod skærmen (Vi har desværre døren på samme væg som lærredet. Så fra døren og hele vejen frem er der egentlig frirum (bruges til gang, slikdispenser, popcorn maskine osv). Ville gerne poste et billede skitsen, men det ligner ikke, at det er muligt.

I forhold til budget: Nej, jeg har som ikke noget fastlagt, da jeg mest er interesseret i kvalitet. Men det setup som jeg postede ligger vist samlet på ca. 150.000, og så er der også afsat samme beløb til nogle lækre bio-møbler fra Sofanella.de (tager også imod andre anbefalinger).

I forhold til akustik: Ideen var at plastre alle vægge (og måske også loftet) ind i aku-paneller. Jeg ved ikke om, det er godt nok - eller om der er en smartere løsning? :)