Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#346176
Hej med jer :)

Vi er ved at bygge et nyt hus, hvor vi har dedikeret et rum til hjemmebio. Det bliver ca. 25 m2, og ideen er at lave 3 rækker á 4 siddepladser.

Der skal være et stort lærred for enden af væggen.

I forhold til højtaler-setup'et er vi lidt i tvivl. Vi har rådført os med den lokale hifiklub, men vil også gerne have input fra nogle, der ikke samtidig ønsker at sælge os en vare. :)

Vi oplyste, at vi ønskede "biograf stemning". Det skal være rigtig godt, men heller ikke unødvendigt overkill. :)

Vi er blevet anbefalet 2 fronthøjtalere, 2 der hænger i midten og 2 på bagvæggen. Og derudover 4 loftshøjtalere, der peger ned mod siddepladserne.

Hvis nogle gider, så er vi meget åbne for inputs, og gerne i forhold til evt. højtalere mm. som vi burde kigge på.

Vi har ikke noget fast budget. Vi vil gerne have en rigtig fed oplevelse - ligesom at gå i biffen, men det behøver selvfølgelig ikke være B&O. Så most value for the money. :)

Pft. :)
#346179
Altid rart med et omtrentligt budget, så der ikke bliver skudt helt ved siden af, samt om I har overvejet at placere fronthøjttalere og evt. nogle subwoofere bag et transparent lærred?

Jeg går også ud fra, det er en projektorløsning, I overvejer?
#346183
Ja, der er desværre for få informationer til at det er nemt at komme med anbefalinger til det her. Et budget, eller bare en klarere idé om hvad i ønsker jer og hvad ende resultatet skal være ville hjælpe med at snævre det ind. Måske er en billig 5.1 surround bio til ca. 10K rigeligt for jer at få "biograf stemning", eller måske skal vi højere op? Jeg ved det ikke, men nu kommer jeg med noget som jeg mener er "godt".

Du skriver lærred, så jeg tænker det er projektorer du leder efter, og ikke en TV-skærms løsning. Du nævner dog intet om størrelsen, udover at det er "stort". Her tænker jeg derfor at i påtænker noget mellem 100" - 130". Men igen, jeg ved det ikke ;-)

I den lavere ende af den skala kunne man jo overveje en stor skærm. 97"/98" TV er blevet lanceret indenfor det sidste stykke tid, og måske man kan få nogle af dem til en skarpere pris til Black Friday i november. Samsungs miniLED QN90A sælges i denne størrelse f.eks.

Projektorer kan også give et fedt billed, men "problemet" med dem er at de ikke har konstrasten (sort niveauet) og lysstyrken til for alvor at kunne gøre fremvise HDR ordenligt. Sony har for nyligt lanceret en ny serie af laser projektorer, jeg mener X5000 og X7000 er til salg i Danmark, og disse har en glimrende lysstyrke, og har fået rigtigt gode anmeldelser. Sony laver glimrende projektorer som typisk har et godt sort niveau - for en projektor. Den nye LS1200 fra Epson har fået glimrende anmeldelser også, men jeg har aldrig været lige så glad for dem som for Sonys. Men jeg har ikke set LS1200 IRL.

Du skal også være opmærksom på at mange af de højttalere/produkter man har i kæder som HiFi Klubben, ikke er designet til surround. De er primært designet og udviklet til musik. Dette er jo ikke nødvendigvis dårligt, da de er alsidige og typisk lyder rigtigt godt, men hvis det er til en decideret hjemmbio i eget rum er alsidighed jo ikke noget man har så meget brug for. Der findes derimod højttalere som er lavet udelukkende til surround. Danske M&K Sound er verdenskendte for deres monitors, og udvikler deres produkter primært med surround in mente. Her tænker jeg f.eks. på Der findes andre lignende produkter, f.eks. laver Bowers & Wilkins en højttaler serie som hedder CT7.X (eller måske CT700) som er ganske fremragende også. Mig bekendt har Dali (som HiFi Klubben også forhandler) ikke noget tilsvarende. M&K forhandles vist lidt bredt, mener KT Radio har dem.

På receiver/processor delen er der meget at vælge imellem. Tror mange drømmer om sådan noget som en Lyngdorf MP60/MP40, og de nye M28 purifi effekttrin fra NAD ser virkeligt lækre ud, men de er også skrækkeligt dyre. Når du siger value for money tænker jeg på enten NAD eller Marantz. NAD lyder nok bedre (subjektivt), men Marantz er bedre til videodelen og understøtter HDMI 2.1, hvilket NAD vist ikke gør. Kig på T778 fra NAD eller Marantz SR8015 f.eks.
Senest rettet af Nicklas Jakobsen 17. okt 2022, 16:47, rettet i alt 1 gang.
#346184
MaltheLuc skrev:Hej med jer :)

Vi er ved at bygge et nyt hus, hvor vi har dedikeret et rum til hjemmebio. Det bliver ca. 25 m2, og ideen er at lave 3 rækker á 4 siddepladser.

Der skal være et stort lærred for enden af væggen.

I forhold til højtaler-setup'et er vi lidt i tvivl. Vi har rådført os med den lokale hifiklub, men vil også gerne have input fra nogle, der ikke samtidig ønsker at sælge os en vare. :)

Vi oplyste, at vi ønskede "biograf stemning". Det skal være rigtig godt, men heller ikke unødvendigt overkill. :)

Vi er blevet anbefalet 2 fronthøjtalere, 2 der hænger i midten og 2 på bagvæggen. Og derudover 4 loftshøjtalere, der peger ned mod siddepladserne.

Hvis nogle gider, så er vi meget åbne for inputs, og gerne i forhold til evt. højtalere mm. som vi burde kigge på.

Vi har ikke noget fast budget. Vi vil gerne have en rigtig fed oplevelse - ligesom at gå i biffen, men det behøver selvfølgelig ikke være B&O. Så most value for the money. :)

Pft. :)

inden du går i gang med alt det du taler om/ønsker dig så vil jeg nævne to ord som betyder mere end alt det som du nævner:
- room acoustic

når du har fået styr på det så kan du begynde at arbejde på set-up'et :-)
#346191
De to første råd med højtalere kan ikke være mere forkerte. Fordi det kan godt være M og K laver gode hjemmebio højtalere. Men det er med effekter osv. I mente. Men men ca. 70 % af film lyd er musik. Så det er lige vigtig at de kan spille musik ordentlig. Og du vil opleve større tilfredshed end i de fleste biografer.

Og hvad akustik, så skal højtalerne være der og sat op. Så man kan lave forbedringerne efterfølgende. Eller arbejder man i blænde.

Men den højtaler der skal bruges mest penge på er centeren. Da 80% af filmen bliver spiller via den. Da alt der forgår i billedet kommer ud af den højtaler
#346193
OrigT-Duck skrev:
Og hvad akustik, så skal højtalerne være der og sat op. Så man kan lave forbedringerne efterfølgende. Eller arbejder man i blænde.
der er vist mmeeeggeeet du burde læse om, opleve m.m. mht. akustik...for det hvad du sagde det er 100% helt ved siden af :-)

man starter ALTID med rummet - det er ALTID udgangspunktet (hvis der er tale om noget som skal være godt og ikke bare et tv og et par speakers her og der/et helt almindeligt højtalersystem)

højttalere skal passe til rummet - så det gælder om meget end bare at slæbe noget med hjem og 'tage det derfra' ;-)
#346194
allo skrev: 16. okt 2022, 22:55
OrigT-Duck skrev:
Og hvad akustik, så skal højtalerne være der og sat op. Så man kan lave forbedringerne efterfølgende. Eller arbejder man i blænde.
der er vist mmeeeggeeet du burde læse om, opleve m.m. mht. akustik...for det hvad du sagde det er 100% helt ved siden af :-)

man starter ALTID med rummet - det er ALTID udgangspunktet (hvis der er tale om noget som skal være godt og ikke bare et tv og et par speakers her og der/et helt almindeligt højtalersystem)

højttalere skal passe til rummet - så det gælder om meget end bare at slæbe noget med hjem og 'tage det derfra' ;-)
Du har ret i at højtalerne skal passe til rummet. Men det gør jo 90% af alle hjemme højtalere. Men du kan ikke lave frekvens målinger uden de er sat op
#346218
OrigT-Duck skrev: 16. okt 2022, 22:04 De to første råd med højtalere kan ikke være mere forkerte. Fordi det kan godt være M og K laver gode hjemmebio højtalere. Men det er med effekter osv. I mente. Men men ca. 70 % af film lyd er musik. Så det er lige vigtig at de kan spille musik ordentlig. Og du vil opleve større tilfredshed end i de fleste biografer.
Øh... At filmmusik i mange film er dominerende (tvivler dog stærkt på 70% medmindre det er en musical ;-) ) har da intet at gøre med om man skal vælge den ene eller anden højttaler.

Det samlede film mix, inkl. musikken, er jo lavet på en særlig måde, som adskiller sig fra hvordan man laver musik. Lydstudierne er simpelthen anderledes indrettet, og udstyret noget andet. Højttalere lavet til at ligge sig tæt op af dette, eller deciderede studiemonitors, har derfor absolut intet problem med at spille filmmusikken. Om noget er de bedre til det, fordi de læner sig mere op af hvordan at det er meningen at lyden skal laves.

Dette er inkl. musicals, forresten. Besynderligt argument :-)
#346220
OrigT-Duck skrev:Du har ret i at højtalerne skal passe til rummet. Men det gør jo 90% af alle hjemme højtalere. Men du kan ikke lave frekvens målinger uden de er sat op
her er der tale om en som (åbenbart) har både mulighed, råd og lyst til at stable noget super godt og super fedt på benene (og det helt fra bunden) - 'ægte' bio oplevelse i sin hel egen hule

det du siger vedr. de 90% 'af alle hjemme højtalere' det passer hvis man er ligeglad ;-)

gør man det hele i en rækkefølge som giver mening så har det EN KÆMPE betydning hvilke højttalere man vælger/ender med

står man over for en sælger som ikke spørger til rummet så er det spild af ens tid...

- rum
- speakers
- forstærker/receiver
#346223
Jeg vil også gerne byde ind og sige at rådet omkring at man skal prøve sig frem med akustik også er noget som der primært duer til almindelige stuer og højttalere/anlæg til musik, ikke til dedikerede hjemmebiograf rum. Det er jo ikke fordi at Nordisk Film opsætter hele deres system OG SÅ bygger lokalet op. Det er lavet på forhånd. Grundtanken er vel som sådan at dæmpe stående bølger og lydrefleksioner så meget som muligt, og derfor undgå hårde overflader. Jeg ved desværre ikke det store om specifikke akustik produkter.

Alle gode receivere har dog også indbygget akustik kompensationsmuligheder, som gør at hvis man bare sørger for ovenstående kan man derefter tune lyden som man ønsker. Her er Dirac (som er f.eks. er i NAD) et værktøj som er sværere og bruge, men generelt mere velanset (i mine øjne) end det dog mere brugervenlige Audyssey system f.eks. Marantz (og Denon og vistnok Onkyo) bruger.

edit: ifht. lokalet, nu hvor vi taler projektor, er det selvfølgeligt også vigtigt at materialerne reflektere så lidt lys som muligt (så mørke, matte farver), så at ambient lyset i lokalet er minimalt. Dette giver bedre billedekvalitet.
#346226
Nicklas Jakobsen skrev: 17. okt 2022, 14:49 Øh... At filmmusik i mange film er dominerende (tvivler dog stærkt på 70% medmindre det er en musical ;-) ) har da intet at gøre med om man skal vælge den ene eller anden højttaler.

Det samlede film mix, inkl. musikken, er jo lavet på en særlig måde, som adskiller sig fra hvordan man laver musik. Lydstudierne er simpelthen anderledes indrettet, og udstyret noget andet. Højttalere lavet til at ligge sig tæt op af dette, eller deciderede studiemonitors, har derfor absolut intet problem med at spille filmmusikken. Om noget er de bedre til det, fordi de læner sig mere op af hvordan at det er meningen at lyden skal laves.

Dette er inkl. musicals, forresten. Besynderligt argument :-)
det kan godt være det er besynderligt men det er fakta at film musik fylder så meget https://en.wikipedia.org/wiki/Film_score
Om det er mikset til det ene eller til det andet ændre jo ikke på at musik er musik
Og musik kræver højtalere der har en god opløsning. Og det har biograf højtalere og studie højtalere ikke. De kan spille højt ja. Men de lyder ikke godt. Der er en grund til at bedste hjemmebiografer rundt omkring i verdenen ikke bruger den slags. Men Alm. Højtalere
#346227
allo skrev: 17. okt 2022, 14:58
OrigT-Duck skrev:Du har ret i at højtalerne skal passe til rummet. Men det gør jo 90% af alle hjemme højtalere. Men du kan ikke lave frekvens målinger uden de er sat op
her er der tale om en som (åbenbart) har både mulighed, råd og lyst til at stable noget super godt og super fedt på benene (og det helt fra bunden) - 'ægte' bio oplevelse i sin hel egen hule

det du siger vedr. de 90% 'af alle hjemme højtalere' det passer hvis man er ligeglad ;-)

gør man det hele i en rækkefølge som giver mening så har det EN KÆMPE betydning hvilke højttalere man vælger/ender med

står man over for en sælger som ikke spørger til rummet så er det spild af ens tid...

- rum
- speakers
- forstærker/receiver
et helt normalt rum som op beskriver kan en hver højttaler klare. Med rette akustik og digital rumkorrektur, for lige at finpudse det
#346229
Hvor er det dejligt med et godt emne, nu skal i vide at hvis det skal være i den bedre ende kan i ikke selv og det er et stort arbejde, i kan selvfølglig lægge arbejdskraft til så løn bliver reduceret , 5.4.4 Dolby atmos , DTS x lyder rigtig det er formater der er hotte , jeg følger en hjemmeside der også har en YouTube kanal grobitv , denne butik ligger i karst ved Dortmund , de er for ca 2 år siden begyndt at forhandle et ukrainsk mærke mag som ser lovende ud , det har de samme egenskaber som pro biografer , dem vil jeg 100 procent anbefale . Håber at forummet må kikke med undervejs i processen, dejligt med folk der værdsætter lyd og billede som går op i en højre enhed.
#346258
Så længe man ikke glemmer den venstre...

Hvorfor mener du, man ikke kan selv?
Det kommer vel helt an på hvilke evner, færdigheder og hvor meget gåpåmod, man besidder, samt hvad du opfatter som noget "i den bedre ende"?
Da der er tale om et helt nyt hus, som er ved at blive bygget, er der gode muligheder for at få et godt rum, at starte ud fra.
Personligt ville jeg ikke synes, det ville være særlig spændende blot at betale sig fra det, men det er nok forskellen på folk, der har det som deres hobby, og så folk, der er godt ved muffen, og har fået en ide om at få deres egen hjemmebio at vise frem.

Så længe trådstarter ikke selv er aktiv, er det jo umuligt at bedømme, hvad det er, der egentlig ønskes.
Som der lægges op til, så render det jo hurtigt op i adskillige hundrede tusinde kroner, hvor det sagtens kan lade sig gøre, at indrette en rigtig god og kompetent hjemmebio for et langt mindre beløb.
Der er vel heller ingen, der siger, det hele behøver komme på en gang - så er der jo ikke noget at lege med...

Mulighederne er mange, og hvis man har interesse for det, så er det jo en drøm for de fleste at starte fra helt frisk med et rum, hvor der fra start kan tages hensyn til, hvad det skal bruges til, hvilket giver en god base at bygge på, som gerne skulle ende ud med en rigtig god oplevelse og et godt slutresultat!