Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af Jonassen
#346112
Jeg har skiftet mit 4 år gamle Sony XF90 ud med A90J, og overvejer om at min surround receiver også skal skiftes ud..
Det er en 5 år gammel Onkyo, uden eARC og HDMI 2.1, men den kan klare Atmos i 5.1.2.
Spørgsmålet er om der er ret meget at vinde ved at investere i en nyere model.
Jeg bruger streaming tjenester som Netflix, HBO og Disney, men lyden fra disse er jo komprimeret, jeg tænker eARC ikke gør den store forskel her?
Jeg har min PS5 forbundet direkte til TV'et.
Er der noget steder som man ellers kan høre forskel? O_O
#350139
du skal først og fremmest have et højtalere setup som kan afspille dolby atmos, hvis du ikke har det så hjælper det ikke at udskifte receiver.
#350144
Hvis du kun streamer Netflix, HBO og Disney+ tror jeg ikke du vil få det store ud af at skifte reciever , hvis den ellers lyder OK.
Invester hellere i en Apple TV 4K idet du ikke vil få andet end stereo lyd fra Disney + og 5.1 lyd fra HBO fra dit Sony (Android ) TV uanset om du bruger ARC eller eARC. Netflix skulle dog give Atmos (via Dolby Digital plus) over ARC fra dit TV.
Streamer du derimod fra Apple TV vil du få Atmos lyd fra alle de nævnte streaming tjenester.
#350155
filmfreak skrev: 5. mar 2023, 17:07 Invester hellere i en Apple TV 4K idet du ikke vil få andet end stereo lyd fra Disney + og 5.1 lyd fra HBO fra dit Sony (Android ) TV uanset om du bruger ARC eller eARC. Netflix skulle dog give Atmos (via Dolby Digital plus) over ARC fra dit TV.
Streamer du derimod fra Apple TV vil du få Atmos lyd fra alle de nævnte streaming tjenester.
Lige mht. lyd output så tror jeg faktisk en Shield TV vil være et bedre valg, da den kan outputte bitstream istedet for PCM multikanal lyd.
Er du sikker på at Disney+ kun understøtter stereo output?
På mit Panasonic TV kan du indbyggede apps outputte multikanals lyd fra Disney+ og Netflix uden problemer. Det lyder da som en underlig begrænsning at have i TV'et...

Til trådstarter: Hvis du udelukkende bruger streaming, som kun bruger komprimeret lyd, så vil du ikke få noget ud af en nyere receiver. Du kan kontrollere at din receiver modtager Dolby Digital+ lyd når du streamer, hvis det er tilfældet så får du ikke bedre lyd fra en nyere receiver med eARC.
#350203
JLA_DK skrev: 6. mar 2023, 09:42 Er du sikker på at Disney+ kun understøtter stereo output?
På mit Panasonic TV kan du indbyggede apps outputte multikanals lyd fra Disney+ og Netflix uden problemer. Det lyder da som en underlig begrænsning at have i TV'et...
Ja, når det gælder Android (TV eller Chromecast) . Det har vist virket tidligere. Men lige nu får jeg kun 2.0 lyd fra Disney+ på mit Android TV. ( På HBO Max er det 5.1 og Netflix Atmos . )