Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af gdane81
#345209
Min nye brugte Yamaha rxv 685, siger atmos / pcm hvad betyder det?
Er det fordi jeg kører 5.1. Setup.og ikke 7.1.2.
Skifter jeg fra earc til arc på mit lg cx så får DD+

Hvad er bedst?
Og gør jeg noget forkert?
Af SUPER
#345224
Hvis jeg skal give et godt råd , skal der stå ATMOS i displayet på Yamahaen . PCM er også godt men høre en tid til da 7.1 var standard på receiver , husk når du med din målemicrofon måler rummet op og receiveren tager afstanden til højttalerne 5.1 ( som du køre med nu ) bliver der samtidig indsamlet meta data til receiveren som bruges ved afspilning , det vil være fedt for dig på sigt at udbygge dit højttaler til Max , så får du mest ud af Atmos . God aften
#345227
Hvilken afspiller?

Al lyd skal udpakkes før det kan afspilles. Det udpakkes til PCM. Spørgsmålet er så om det sker i afspilleren eller i receiveren. Hvis du har en signalkæde (f.eks. eARC), hvor der ikke er begrænsninger i båndbredden, så bør du bruge PCM da afspilleren derved klarer det hele. Det giver også større sikkerhed for lydsynkronisering ift. video.

Atmos kan sagtens transmitteres som PCM over HDMI. Det sker som såkaldt Dolby MAT 2.0.

PCM til Atmos er i øvrigt påkrævet, når det handler om lyd i realtid, dvs. konsolspil, live-indhold mv. Så vidt muligt bør man undgå at sende en bitstream videre, og foretrække PCM. Normal HDMI ARC kan højest transmittere 2.0 PCM. Det er derfor den skifter til bitstream, som er den komprimerede lydpakke. Du bør ikke køre HDMI ARC i din opsætning.

Læs eventuelt denne guide: Guide: Dolby Atmos i hjemmet
#345238
Hej

Og tak for jeres svar. Giver mere mening nu. og det tyder på at jeg sat et korrekt op.

Apple TV4k og Xbox series X Atmos /PCM.
Når jeg bruger LG CX som afspiller, for jeg DD+ (tror dog jeg har valgt bitstream (pass through) og ikke PCM skal lige hjem og se efter.
#345240
Apple TV 4K udpakker som udgangspunkt al lyd til PCM, hvis signalkæden kan bære det. Dolby Atmos sendes som Dolby MAT 2.0.

Xbox gør det samme med konsolspil – er lidt usikker på apps. Man kan tvinge Xbox til at sende bitstream i stedet, men det betyder faktisk, at konsollen først har PCM-lyd, dernæst nedpakker det hele til bitstream. Det giver en lille forsinkelse på lydsignalet.

LG TV – og TV-skærme generelt – udsender som udgangspunkt bitstream. Det er først i senere år, at Smart TV har fået avancerede nok dekoderchips til at man kan begynde at tale om at lade TV-skærmene dekode til PCM. Dog er der stadig visse begrænsninger, særligt på DTS.
#345278
Jeg kan huske, vi tidligere har diskuteret dette, men ifølge mine egne tests og flere andre på nettet, kommer det åbenbart helt an på kvaliteten af decoderen i afspilleren.
Jeg får betydelig og hørbar bedre lyd, hvis jeg ved PS3 og PS4 tvinger den til at køre bitstream, hvor man kan vælge enten DTS eller Dolby Digital; jeg kan ikke huske, om jeg har testet med Xbox, da det efterhånden er flere år siden, de/den har været brugt.

I teorien burde det ikke være tilfældet, men kvaliteten af decoderen i konsoller er åbenbart ikke den bedste; hvordan det står til med den nye generation af konsoller, har jeg ikke testet, men siden er Atmos jo også kommet til...
#345279
PlayStation har ikke mulighed for passthrough af bitstream i apps, så hvis man sætter den til bitstream, indebærer det, at PS4 først dekoder til PCM (for streaming-apps), tilføjer systemlyde og on-the-fly reencoder PCM-lydsignalet til en komprimeret bitstream. Det giver forsinkelse og potentielt kvalitetstab.

Processen for at udpakke en bitstream er standardiseret ligesom processen for at udpakke en MPEG4 eller HEVC videofil er. Gøres det "forkert", så får man udfald i billede/lyd eller synlige artefakter i billedet.

Så hvis man oplever bedre – eller anderledes – lyd ved at give bitstream videre til soundbar eller receiver, så er det fordi soundbar/receiver behandler lydsignalet på en eller anden måde i processen. Lidt ligesom billedbehandling i TV-skærme, når man ikke bruger Game mode eller VRR.
#345305
En bitstream er jo en digitalt komprimeret fil ligesom en ZIP-fil. Det er Dolby og DTS, som stiller dekoderen til rådighed til de mærker, som køber licens til en godkendt enhed.

Nogle receivere tilføjer da sikkert efterfølgende noget, som brugeren ikke kan slå fra i indstillinger, ligesom visse TV-skærme gør det, så de kan hævde at have deres signaturlyd.
#345322
Jo, jag hävdar att ljudet från min Nvidia Shield som kan återge Dolby TrueHD och DTS HD till min AV reciever
som bitstream låter mycket bättre än Apple TV. Jag har både Nvidia Shield och Apple TV. Detta gäller i och för sig bara när man spelar upp filmer från NAS. Vad gäller streaming från dessa enheter så är ljudet lika dåligt på bägge två.
#345323
Supergris skrev: 15. sep 2022, 19:28 Er der ikke også nogle der hævder, lyden på Apple TV ikke er så god som på andre enheder, der kan bitstreame?
Jo du kan tro jeg hævder det. Der er hørbare forskel. Om det er Apple tv, Shield tv der dekoder eller bitstream, og jeg helt klart fortrækker bitstream, da der er mistes hørbar detaljer i de to bokses egen dekodning
Brugeravatar
Af TBC
#345368
Jeg kan også klart høre forskel i dynamik på nogle film, hvor der f.eks. er mere skrald og 'oomph' på eksplosionerne mv, i forhold til filmens taleniveau - og så slet ikke nogen forskel på andre film der ikke gør brug af samme dynamikker.

Min mistanke er at det kunne handle om tabte metadata om forskellige lydelementer lydtryk/niveau, da jeg kan huske at PowerDVD, hvis man af vanvare kom til at vælge PCM i stedet for bitstream i det, overstyrede nøjagtigt de samme film og nøjagtigt de samme sekvenser, som man mistede dynamik fra, ved at vælge PCM fra enheder som ATV. Og for at mudre billedet endnu mere kunne jeg således også forestille mig, at der kunne være forskel på hvilke surroundrecievere der taber disse metadata ved PCM og hvilke der ikke gør det, hvilket måske kunne forklare hvorfor nogle oplever det og andre ikke gør? - Men er man, som også jeg er, ramt af fænomenet, så er forskellen der kan være i nogle film virkelig let og ret manifest at høre, måske særligt på et "muskulært" anlæg i forhold til en soundbar, når man switcher imellem PCM og bitstream afspilning.
#345396
Var – og er – PowerDVD ikke gratis? De kan vel næppe have de officielle dekodere fra Dolby og DTS (de koster licenskroner), så det skal nok passe, at de med freeware dekodere ikke følger opskriften på at udpakke en bitstream til PCM.

Det er også værd at huske, at en bitstream i Dolby TrueHD indeholder en Dolby Digital "core" (640Kbps bitrate i AC3) for at sikre bagudkompatibilitet. Apple TV 4K understøtter som udgangspunkt ikke Dolby TrueHD dekodning. Det er ikke en hardwarebegrænsning, men en licensbegrænsning. Så Apple TV 4K falder tilbage på Dolby Digital i diverse apps, som ikke har licens til Dolby TrueHD. Vil man have Dolby TrueHD dekodning på Apple TV 4K, så skal man betale for licensen. F.eks. gennem Infuse appen / abonnement.

I øvrigt samme situation med Nvidia Shield. Den understøtter som udgangspunkt heller ikke Dolby TrueHD. Så det er klart, at hvis I sammenligner et TrueHD lydspor som bitstream passthrough vs. PCM dekodet output af Shield, så vil førstnævnte lyde bedre. Sidstnævnte ender som Dolby Digital "core" (640Kbps).