Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#345519
OrigT-Duck skrev: 21. sep 2022, 21:11Du skrev først at det er altid et bedst at lade afspillerne dekoder lyden.
Hvis du citerer, hvor jeg har skrevet det, så kan vi tage den derfra.

En afspiller med Dolby e-AC3 dekoder er lige så meget skabt til formålet, som er receiver med Dolby e-AC3 dekoder er det. Det er samme pakkeløsning fra Dolby, de to producenter har licenseret.
#345538
Rasmus Larsen skrev: 22. sep 2022, 09:05
OrigT-Duck skrev: 21. sep 2022, 21:11Du skrev først at det er altid et bedst at lade afspillerne dekoder lyden.
Hvis du citerer, hvor jeg har skrevet det, så kan vi tage den derfra.

En afspiller med Dolby e-AC3 dekoder er lige så meget skabt til formålet, som er receiver med Dolby e-AC3 dekoder er det. Det er samme pakkeløsning fra Dolby, de to producenter har licenseret.
Du skrev i dit første indlæg: Så vidt muligt bør man undgå at sende en bitstream videre, og foretrække PCM..

Nej den er ikke skabt til det sammen da der er flere processer der kører. I en dekoder er det kun lyden der skal håndteres. Du lader jo heller ikke bilens kører computer passe airbags vel?
#345621
Er det en processor, du mener? (du skriver "processer", hvilket er proces i flertal og som jeg forstår som en signalkæde).

Altså du tror der sidder en fysisk Dolby-chip og en fysisk DTS-chip i receivere? Det gør det ikke længere. En lydprocessor kan i dag leveres fra f.eks. Synopsys, som også leverer mange andre typer chips, og denne lydprocessor med flere kerner kan opsættes på forskellige måder sammen med f.eks. Dolby. Så køber man en licens og programmerer processoren til opgaven, som foreskrevet af Dolby.

På samme måde har en Tegra eller Apple A-serie chip en kerne eller en sektion, som håndterer lyden (og andre kerne der håndterer video).
#345632
Nu gør jeg.

Men nej, processoren i en receiver beskæftiger sig med forskellige ting, som jeg lige har forklaret. Hvordan den dekoder f.eks. DD+ er ikke anderledes end hvordan en soundbar eller medieboks gør det. Hvis der er forskelle i ens setup, så ligger forskellen et andet sted i kæden. På samme vis som en ZIP-fil udpakkes til 1:1 kvalitet på hhv. en langsom PC og verdens kraftigste supercomputer – med kun hastigheden til forskel.

Som nævnt tidligere, så kan en faktor ift. forskelle være, at man ikke er opmærksom på, at ens afspiller ikke kan dekode TrueHD (og i stedet bruger DD-kernen). Omvendt er det jo ikke alle lydenheder, f.eks. soundbarer, der kan dekode TrueHD, så her kan man med fordel bruge sin afspiller med TrueHD-dekodning til at få bedre lydkvalitet via PCM-transmission.
#345658
Det har ikke noget med TrueHD eller lign. at gøre.
På en PS3 eller PS4 er der kæmpe forskel på lyden, blot ved at vælge DTS eller Dolby Digital i stedet for PCM.
Meget mere af det hele og væsentlig mere gang i surroundeffekterne...
Brugeravatar
Af TBC
#345673
Supergris skrev: 27. sep 2022, 22:10På en PS3 eller PS4 er der kæmpe forskel på lyden, blot ved at vælge DTS eller Dolby Digital i stedet for PCM.
Meget mere af det hele og væsentlig mere gang i surroundeffekterne...
Torben Rasmussen skrev: 28. sep 2022, 07:52 Det er der også på PS5. Desværre med lag til følge.
Interessant, jeg var slet ikke klar over at fænomenet var at genfinde der. Handler det, sådan helt ind til benet, egentligt om dynamikforskelle forskellige lydelementer/aspekter imellem, der så ikke længere er til stede i tilfælde af PCM vs bitstremet brug, lige som jeg beskrev om mine egne ATV PCM erfaringer?
#345683
Ja, faktisk...
Personligt har jeg nu ikke lagt mærke til nogen lag, så det er sikkert afhængigt af setup, ligeledes er der i nogle tilfælde mulighed for delay +- under indstillinger ved setup...
#345750
Det giver altså ingen mening, gutter. Konsollen reenkoder fra PCM til bitstream, hvis I sætter den til Dolby eller DTS, med kvalitetstab og forsinkelse til følge. Det er ikke passthrough af bitstream. Spil genereres jo altså i realtid, hvorfor lyden slet ikke ligger nedpakket til bitstream eller andet.

At I oplever en forskel er 100% bekræftelse af, at jeres lydenhed ændrer på lyden, når den udpakker bitstream eller at konsollen gør det. Hvis man synes om det, så er det jo en smagssag. Ligesom nogen gerne vil have deres TV til at lave motion smoothing mv.

Jeg har ikke oplevet det i de setups, jeg har testet gennem tiden.

Muligheden for at vælge Dolby eller DTS på spilkonsoller handler om bagudkompatibilitet med gamle setups (HDMI ARC og optisk lysudgang). Her er PCM begrænset til 2.0 stereo og så kan man kun få 5.1 surround med up-mix i receiveren (hvilket jo giver mindre surround-effekt) spsom Dolby Pro Logic II eller ved at få f.eks. konsollen til at reenkode til DTS eller Dolby (pga. båndbredde i signalet). Signalvejen betyder noget.

Supergris skrev: 27. sep 2022, 22:10 Det har ikke noget med TrueHD eller lign. at gøre.
På en PS3 eller PS4 er der kæmpe forskel på lyden, blot ved at vælge DTS eller Dolby Digital i stedet for PCM.
Meget mere af det hele og væsentlig mere gang i surroundeffekterne...
Hvad er din signalkæde og hvilke enheder?


Supergris skrev: 28. sep 2022, 15:52 Ja, faktisk...
Personligt har jeg nu ikke lagt mærke til nogen lag, så det er sikkert afhængigt af setup, ligeledes er der i nogle tilfælde mulighed for delay +- under indstillinger ved setup...
Forsinkelsen er der uanset setup for den ligger overvejende ovre i reenkodningen på konsollen. Spørgsmålet er, om man bemærker det. Jeg synes personligt det gør spillene uspilbare.

Man kan ikke bruge delay funktionen til spil. Det virker i praksis kun med pakketeret indhold, hvor det ikke er afgørende, at billedet kommer igennem med det samme. Frames i spil kan ikke rigtig forsinkes i skærmens controller.