Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#344563
Hej

Jeg har et setup med en Mi Box S -> Samsung KS7005 fra 2016 -> Sonos Beam (Gen. 1).
Mi Box er koblet til tv'et via HDMI og tv'et er koblet til Sonos Beam via HDMI ARC.

Pt. har jeg PCM 2.0 lyd, men jeg kan ikke finde ud af om jeg burde være i stand til at få noget bedre, hvilket er hvor jeg håber at I kan hjælpe.
Jeg har fået den opfattelse at Bitstream ville være bedre end PCM, men når jeg vælger Bitstream på tv'et er der ingen lyd. Måske fordi jeg ikke vælger den rigtige indstilling på Mi Box S.

Mi Box S tillader mig at vælge mellem 1) PCM, 2) S/PDIF, 3) "Automatisk" eller 4) "Manuelt", hvorunder jeg kan aktivere flere af /alle disse formater; Dolby Digital, Doby Digital Plus, DTS og AAC.

TV'et tillader mig at vælge mellem; PCM eller Bitstream.

Er Bitstream bedre end PCM, når lyden går til en Sonos Beam?
Og i så fald; er der en "rigtig" indstilling jeg kan foretage, for at få Bitstream til at virke?


Det er jo et gammelt tv, så jeg kunne i princippet ændre lyden til at gå udenom tv'et; direkte fra den optiske udgang på Mi Box S til HDMI indgangen på Sonos Beam. Der følger en HDMI -> optisk adapter med Sonos Beam.
Er der noget at opnå ved dette setup, fremfor HDMI ARC?
#344571
Lyden skal udpakkes til PCM før eller siden. Så spørgsmålet er om det skal ske i afspiller (Mi Box) eller modtager (Sonos Beam). PCM tager dog en del båndbredde og pga. HDMI ARC's båndbredde tillader maks 2.0 PCM.

Man kan som alternativ lade lyden forblive komprimeret indtil det når frem til modtageren (Sonos Beam), idet HDMI ARC således kan bære 5.1 eller endda i nogle TV-skærme Dolby Atmos som bitstream. Jeg har ikke meget erfaring med Mi Box S, men jeg vil tro du så skal sætte den til "Automatisk" og så sætte TV'et til at forvente bitstream.

Eller du kan tilslutte Mi Box direkte til Sonos Beam, hvilket er såkaldt HDMI-downstream (HDMI ARC er ikke indblandet her), hvor der ikke er begrænsninger på båndbredde. Så bør Mi Box nok sættes til "S/PDIF" og TV'et til at forvente bitstream.

Sonos Beam er jo en stereo højttaler, men den kan tage imod et 5.1 Dolby Digital signal og gøre et eller andet ved lyden. Det kan til tider give lidt ekstra, men ikke alverden.
#344572
Hej Rasmus

Tak for dit svar. Jeg har forsøgt med Automatisk+Bitstream, men da forsvandt lyden helt. Jeg tror at jeg vil lade setup'et være som det er, med mindre at jeg får baghøjttalere til på et tidspunkt.

Tak igen.