Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af Nibnub
#344328
Jeg har en LG SK9Y med baghøjtalere, som jeg har været okay tilfreds med i nogle år, men jeg er begyndt at savne lidt mere fyldig lyd. På loftet hos de gamle har jeg nogle gulvhøjtalere, en center højtaler, en jamo sub og en ældre Pioneer AVR. Overvejer lidt at finde det frem igen og give det et skud. Grunden til at jeg spørg om 3.1 er at jeg ikke magter at finde ud af ledning til baghøjtalere bare for at prøve det. Så mit spørgsmål er om det vil give noget at køre 2 gulvhøjtalere, center til dialog og en subwoofer? På forhånd tak :)
Af Nagash
#344331
Sagtens. Det skal bare sættes op i receiveren, at den kører med to fronter, en center og en sub. Så finder den selv ud af at mixe lyden efter det.
Det er slet ikke så tosset en ide at gøre heller, hvis man ikke lige gider at have baghøjttalere. Selvom almindelig stereo er klart bedre end hvad TV'et selv kan levere, så er centeren virkelig rar til dialog.
Af Nibnub
#344347
Fedt tak. Jeg synes generelt dialog er et stort problem i tv og film. Synes ofte det er mixet så forfærdeligt at baggrunden typisk er meget højre, tænkte at med en dedikeret center kan man måske skrue lidt op for den og så ned for de andre. Tror jeg vil give det et skud nu jeg alligevel har udstyret :)