Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#344299
Hej alle.
Håber en af jer kan hjælpe lidt her:
Har købt ovenstående soundbar for et par dage siden.
Den kører ssmmen med et sony fladskærm, og er koblet op via arc hdmi med samsungs medfølgende hdmi kabel.
Og lyden er super.
MEN:
Når jeg streamer indhold med 5,1 via bl.a. netflix og disney+, så sker følgende:
Så snart filmen starter er det som om soundbaren ikke modtager centerkanalen.
Herefter skal jeg lige pause filmen og starte den igen, så kører det. Men når der starter et nyt afsnit af en serie f.eks, eller jeg springer intro over f.eks. så skal det samme gøres en gang til, for at centerkanalen kører igen. Møg irriterende.

Har nogen af jer hørt om det, og kender en løsning på problemet? Der er ikke andre enheder tilkoblet eller noget, og både soundbar og tv er opdateret til nyeste software.

Takker på forhånd
Kenneth
#344402
Jeg er efterhånden sikker på, at de to enheder bare ikke kan sammen.
Følgende er forsøgt: al software opdateret
Skiftet hdmi kabel (kan det have betydning hvilken slags hdmikabel man bruger?)
Så snart jeg går ind i lydindstillingerne på tvet skifter den fra lydsystem til tv højtaler. Hvis jeg forsøger at tvinge den tilbage til lydsystem kommer der følgende fejlmeddelelese på skærmen:
"Tv højtaler aktiv på grund af kommunikationsfejl med lydsystem"

Jeg ved ikke hvad jeg ellers kan prøve, har i nogle gode ideer? Med min 'gamle' nad fordtærker kørte det hele bare, så er noget træt af, at jeg har valgt denne løsning og det så kun kører, hvis jeg pauser og trykker play hvergang der starter et nyt afsnit eller jeg springer i tro osv. Over.
#344403
kenneth.tinnesen skrev: 11. aug 2022, 10:24Skiftet hdmi kabel (kan det have betydning hvilken slags hdmikabel man bruger?)
Hvis forbindelsen mellem dit Sony TV og soundbar er HDMI ARC, så burde dine nuværende HDMI-kabler være fine.

Hvis forbindelsen er eARC (kender ikke dit Sony TV modelnummer), så kræves minimum et 'HDMI High Speed Cables with Ethernet', eller et 'Ultra High-Speed HDMI'.

Hvad står lydindstillingerne på i Sony TV'et?

kenneth.tinnesen skrev: 11. aug 2022, 10:24Jeg ved ikke hvad jeg ellers kan prøve, har i nogle gode ideer?
Samsung HW-Q960A har også HDMI-indgange, så du kan prøve med en ekstern afspiller, måske låne en Apple TV 4K, Nvidia Shield eller lignende. Og så føre HDMI-kablet fra afspiller til soundbar og videre til TV'et med endnu et kabel. Q960A understøtter 4K Dolby Vision passthrough, så signaler fra Disney+ og Netflix kommer igennem uden problemer. Jeg tror også du vil finde, at Apple TV 4K (der går rygter om en ny version senere på året) vil give en noget bedre bruger og streamingoplevelse.
#344408
Mit tv er sony kd-65xf9005
Det har kun alm. Arc, og jeg bruger et highspeed med ethernet kabel.
Det der irriterer mig er, at alt virker, bortset fra, at det ikke gør det.
Hvis jeg f.eks. slukker soundbaren, starter en film op via f.eks. disney+, og tænder baren når filmen er startet, så kører det perfekt. Men hvis den er tændt når serien starter opstår problemet, indtil jeg slukker og tænder baren, eller pauser og trykker play på det jeg nu ser. Jeg overvejer at slå soundbaren fra, og kun tænde for den når jeg ser film mm. Min kæreste er svært ligeglad med lyden, så det er mest mit legetøj.

Jeg vil helst undgå endnu en dims imellem. Alternativet er jo at bytte samsungen ud med en sony soundbar.
#344441
Jeg har gravet lidt mere i det, og det tyder på konflikten opstår, fordi bravia sync og samsung anynet (hdmi cec) ikke kan sammen. Så snart jeg går ind i lydindstillingerne, slår den soundbaren fra, og herfra kan jeg ikke gøre mere. Og fordi det er en nyere bar, kan jeg ikke slå det der anynet+ fra.

Så nu står baren på pcm, og jeg har ikke rigtig sorround, men tilgengæld kan jeg bruge den uden at skulle trykke pause/play hvergang jeg vil se noget med surround. Det er sur røv, men jeg tænker jeg må fibde en af de dimser, der kan slå cec fra. For hvis jeg slår bravia sync fra virker baren slet ikke.

Men jeg må købe en hdmi-dims der frakobler cec, og ser om det så virker.
#344442
Ja desværre kan man ikke slå HDMI CEC fra uden at HDMI ARC også ryger. Det er først med det nyere eARC, at de kan køre uafhængigt af hinanden. Det har soundbaren men ikke Sony XF90.

Jeg fandt i mellemtiden dette supportdokument fra Sony, så måske du ikke er den eneste med problemet. Jeg ved ikke om det hjælper noget som helst: https://www.sony.com/electronics/suppor ... s/00173195
#344521
Nå. Alt er nu forsøgt flere gange. Problemet er stadig det samme.
Så har i dag købt et optisk kabel i stedet for hdmi.

Men så til nyt spørgsmål:
Nu tænder og alukke soundbaren jo ikke af sig selv mere, hvilket er fint nok.
Men kan man indstille sit tv, så tvets indbyggede højtalere virker, når soundbar er slukket? Så snart jeg slukke soundbaren er lyden helt væk, og virker dermed kun, hvis jeg går ind i indstillinger og vælger tv højtslere i stedet for audiosystem.
Af Waqas
#344522
Som workaround kan du kan have et genvej til lydkilde på den lille menu bjælke på sony tv, så kan du skifte med færre tryk på remoten.