Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#343444
Jeg har været ude at investere i en Samsung HW-Q995B soundbar, i håb om at opleve Dolby atmos, men desværre så virker det ikke. Jeg tror ikke det er soundbaren der er problemet, men derimod TV’et jeg er bare løbet tør for idéer for hvad jeg kan gøre ved problemet.

Jeg har tilsluttet soundbaren til tv’et i port 2 som der stod e-arc/arc og soundbaren siger at den er tilsluttet e-arc, men Dolby atmos virker ikke, og det virker hvis jeg kører udenom soundbaren og bruger tv højtalerne.

Under lyd har jeg valgt følgende:
Sound out: HDMI (ARC) Device

Advanced settings:
Dolby atmos slået til - grå kan ikke ændres
DTV Audio Setting: Auto
Digital Sound Output: Pass Through
Earc Support: slået til

Er der andre som oplever samme problemer med LG tv?
#343448
ThomasFogt skrev: 30. jun 2022, 13:41 Der fulgte et HDMI kabel med min Samsung 2019 soundbar og den kører via earc til mit C1 uden probs.

Hvilken kilde prøver du at få atmos fra? Måske det er der den ligger?
Skriver den Dolby atmos på dit tv når den afspiller det? Eller kun på din soundbar når du afspiller noget Dolby atmos materiale?

Jeg har prøvet at afspille noget fra Disney+, Netflix og via Apple tv appen på mit tv.
#343449
Rasmus Larsen skrev: 30. jun 2022, 11:39 Det kan være HDMI-kablet. Den højere båndbredde i eARC virker kun med et "HDMI High Speed Cables with Ethernet and the new Ultra High Speed HDMI Cable"
Kilde: https://www.hdmi.org/spec21sub/enhanced ... urnchannel

De typisk kabler fra de seneste år er 'High Speed', altså uden Ethernet-delen.
Der står premium high speed hec på kablet som fulgte med soundbaren. Jeg tænker, man må vel gå ud fra det kabel som følger med burde du til dolby atmos, når soundbaren understøtter det?
#343470
Kefiren skrev: 30. jun 2022, 14:49
ThomasFogt skrev: 30. jun 2022, 13:41 Der fulgte et HDMI kabel med min Samsung 2019 soundbar og den kører via earc til mit C1 uden probs.

Hvilken kilde prøver du at få atmos fra? Måske det er der den ligger?
Skriver den Dolby atmos på dit tv når den afspiller det? Eller kun på din soundbar når du afspiller noget Dolby atmos materiale?

Jeg har prøvet at afspille noget fra Disney+, Netflix og via Apple tv appen på mit tv.
Nej, ikke på tv'et men på soundbarens display.

Fået det til at virke?

Og btw, tillykke med systemet. Er meget soundbar misundelig :)
#343476
ThomasFogt skrev: 1. jul 2022, 19:56
Kefiren skrev: 30. jun 2022, 14:49
ThomasFogt skrev: 30. jun 2022, 13:41 Der fulgte et HDMI kabel med min Samsung 2019 soundbar og den kører via earc til mit C1 uden probs.

Hvilken kilde prøver du at få atmos fra? Måske det er der den ligger?
Skriver den Dolby atmos på dit tv når den afspiller det? Eller kun på din soundbar når du afspiller noget Dolby atmos materiale?

Jeg har prøvet at afspille noget fra Disney+, Netflix og via Apple tv appen på mit tv.
Nej, ikke på tv'et men på soundbarens display.

Fået det til at virke?

Og btw, tillykke med systemet. Er meget soundbar misundelig :)
Mange tak skal du have :)
Jeg tror jeg har fået det til at virke, den skrev i hvert fald dolby atmos da jeg sidst tjekkede, jeg har dog ikke fået det testet af endnu, så jeg ved ikke om det er godt eller dårligt.

Jeg har et issue med at connecte til samsungs smartthings app, så jeg kan ikke rigtigt sætte det ordenligt op.

Jeg er dog i tvivl, hvis man ser en film med dolby atmos, skal man så forvente konstant lyd fra baghøjtalerne eller kun ved specielle scener? Jeg har dog kun testet det ca 10 min, og der var der ikke så meget at høre. Jeg ved heller ikke om det kræver en realtiv høj lyd før man kan høre noget som helst?
#343479
Kefiren skrev: 2. jul 2022, 22:33
ThomasFogt skrev: 1. jul 2022, 19:56
Kefiren skrev: 30. jun 2022, 14:49

Skriver den Dolby atmos på dit tv når den afspiller det? Eller kun på din soundbar når du afspiller noget Dolby atmos materiale?

Jeg har prøvet at afspille noget fra Disney+, Netflix og via Apple tv appen på mit tv.
Nej, ikke på tv'et men på soundbarens display.

Fået det til at virke?

Og btw, tillykke med systemet. Er meget soundbar misundelig :)
Mange tak skal du have :)
Jeg tror jeg har fået det til at virke, den skrev i hvert fald dolby atmos da jeg sidst tjekkede, jeg har dog ikke fået det testet af endnu, så jeg ved ikke om det er godt eller dårligt.

Jeg har et issue med at connecte til samsungs smartthings app, så jeg kan ikke rigtigt sætte det ordenligt op.

Jeg er dog i tvivl, hvis man ser en film med dolby atmos, skal man så forvente konstant lyd fra baghøjtalerne eller kun ved specielle scener? Jeg har dog kun testet det ca 10 min, og der var der ikke så meget at høre. Jeg ved heller ikke om det kræver en realtiv høj lyd før man kan høre noget som helst?
Æv, prøv at tjekke om du har den seneste firmware til soundbaren. Dog opdateres det nemmest via app'en :)

Nej, ikke ved atmos - ellers mister du 360 oplevelsen hvis lyden kom fra alle højttalere samtidigt. Dog forstår jeg godt hvad du mener, da evt dialog virker tydeligere når det kommer fra dem alle.
Det er en af de ting jeg godt kan lide ved min på adaptive mode, at den opmixer evt nyhederne fra stereo til alle kanaler (5.1.2 for mig).
#343782
Hej har virkelig brug for hjælp, jeg har et LG led 8100 tv
Jeg har købt en Bose 900 soundbar, netop pga Dolby Atmos lyd, men hvis jeg går ind på Bose app kan jeg se den spiller med LPCM 2.0 og ikke Atmos, jeg har selvfølgelig de korrekte abonnement på Netflix og Disney jeg har prøvet indstillinger på tv uden held er mit TV ikke istand til at afspille Atmos 🤔