Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#343414
Selv om jeg generelt er 'hoppet på' Atmos, ser jeg stadig en del film med DTS/DTS-X lyd,

Min nye Denon X3700 vil gerne afspille DTS/DTS-X

Men mit LG Gx Oled understøtter ikke DTS/X, heller ikke som passthrough.

Apple TV box understøtter ikke DTS/X, heller ikke som passthrough.

Min lidt ældre Bluray (ikke 4K) understøtter DTS... men ikke 4K og vist heller ikke DTS-X (?)

Jeg overvejer om det så er muligt at finde en enhed der kan streame 4K og alle lydformatet, f.eks. en ny Bluray 4K afspiller?
Kan der også indstilleres 3. parts apps på den?

Nogen der har denne type problem, og har andre idéer?
#343416
Der findes UHD Blu-ray afspillere med apps, men typisk kun nogle enkelte (Amazon, Netflix, YouTube) og de fungerer sjældent særlig godt – 4K HDR og Atmos support er ikke garanteret.

Der findes ikke streamingtjenester med DTS:X lydspor pt. så måske den bedste løsning for dig er at have en dedikeret UHD Blu-ray-afspillere til filmskiver med DTS:X og Dolby Atmos og så din Apple TV til streaming.

Hvis det er rippede filer fra disc med DTS:X, så kan Nvidia Shield løse opgaven, som lennon nævner. Den har passthrough af DTS:X, men ikke dekodning.
#344460
Ja, tænker også en Shield Pro kan være god.

Et spørgsmål om tilslutning:

Jeg har LG Gx fjernsyn, Denon X3700 (med en masse højttalere), og HDMI med eArc går nu fra TV til X3700, så Netflix 4K mv streames pt direkte til fjernsynet med lyd via HDMI eArc til Receiver.

Der er kun 1 eArc stik på TV og kun 1 eArc stik på receiver.

Hvis jeg køber en Shield eller en LG Bluray, hvem skal så have eArc forbindelsen?
#344529
danmand23 skrev: 12. aug 2022, 17:08 Ja, tænker også en Shield Pro kan være god.

Et spørgsmål om tilslutning:

Jeg har LG Gx fjernsyn, Denon X3700 (med en masse højttalere), og HDMI med eArc går nu fra TV til X3700, så Netflix 4K mv streames pt direkte til fjernsynet med lyd via HDMI eArc til Receiver.

Der er kun 1 eArc stik på TV og kun 1 eArc stik på receiver.

Hvis jeg køber en Shield eller en LG Bluray, hvem skal så have eArc forbindelsen?
Shield og Blueray skal kobles direkte til din receiver, ellers kan du ikke afspille DTS-X lydsporet. Receiveren vil sende billede signalet til dit LG TV vie eARC forbindelsen.
#344531
Nu ikke helt korrekt; eARC står for "Enhanced Audio Return Channel", så som navnet antyder, er der tale om en "returkanal", som sørger for, receiveren kan gengive lyden fra TVet.
Tvet vil modtage billedet via HDMI, gennem det samme kabel, der sørger for returlyden tilbage til receiveren...