Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#342654
Jeg har lige købt et LG G1 med den dertilhørende DG1 soundbar. Soundbaren er tilsluttet gennem eARC og registrer fint på TV'et.

Problemet er når jeg vil streame film fra Netflix med Dolby Atmos, så står der intet Atmos ikon ud fra noget som helst længere. Så snart soundbaren bliver frakoblet, bliver TV'ets lyd genaktiveret og Atmos ikonet dukker igen op på Netflix.

LG's kundeservice siger, at der ikke skal dukke Atmos ikonet op på Netflix, fordi der anvendes passthrough. Men hvordan kan jeg så vide om det afspiller Atmos, hvis ikke det viser det? ;;)
#342655
Info på diverse streaming apps, skriver hvad streamet indeholder, alt efter afspillerens mulighed for gengivelse.
Der dukker ikke info op om 4K, HDR og Atmos, hvis dette kke kan gengives.
Så LG’s udmelding må være forkert, når du ingen info om Atmos får. Tilbage er så spørgsmål om tilslutning, og er indstillinger korrekte.
#342656
Det er også mim tanke, at der må være noget galt. Jeg har tilsluttet soundbaren og TV'et fra eARC til eARC. Derudover har jeg ikke gjort andet end at tænde for soundbaren, der registrerer under lydinstillinger på TV'et som 'HDMI (ARC) Device'. Nu jeg ser det, burde et så ikke registrere som eARC?
#342662
Ok, jeg troede, at man også kunne se, hvilket lydformat, der blev afspillet (fx Dolby Atmos, DTS:X).

Hvis ikke du kan se Atmos logoet på understøttet indhold i Netflix, må det være enten et handshake problem eller et problem med dit HDMI kabel. For at udnytte eARC skal HDMI kablet have Ethernet understøttelse. Har dit kabel det?
#342666
Husk på, at soundbar tilsluttes fra HDMI eARC out til tv, og HDMI In eARC på tv. Du skal derefter i tv indstillinger vælge, at du kører ekstern højttaler via HDMI (e) ARC.
Manualen beskriver:
A Press the Function button repeatedly until “OPT/HDMI ARC” appears on the status display.
B On your TV's settings, set the output speaker to [HDMI ARC], [Optical], or [External Speaker].
C When the TV is properly connected to the product, “OPT”, “ARC”, or “E-ARC” will appear on the status display with a sound.
#342671
Tak, det er samme guide jeg har fulgt, men jeg kan kun få den til at vise ARC og ikke eARC.

I soundbaren sidder HDMI stikket i 'HDMI OUT (TV eARC/ARC)' og på TV'et er det sat i 'HDMI IN eARC/ARC).

Inde i TV'ets lydinstillinger kan jeg vælge 'Use wired speakers' og så 'HDMI (ARC) Device', men altså ikke eARC
#342672
Jeg har fundet svaret! Som standard er er Digital sound output sat til DCM. Hvis man ændrer det til auto, dukker der en funktion op der hedder e-ARC, som man kan slå til. Nu virker Atmos!

Tak for hjælpen :)