Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af VIF
#340060
Har en 4k afspiller som har 2 HDMI udgang.
Den en til billede og den anden til lyd. Den til billedet går op i tv'et og den anden går i soundbar'en. Som som har 2 indgang og 1 udgang. Problemet er hver gang, jeg skal se en film driller soundbar'en. Den vil styre tv'et HDMI'er. Hvis jeg sætter tv'et på afspillerens indgang.
Skifter soundbar til TV lyd. Og igen lyd. Så skifter jeg til HDMI 1 indgang som afspillerens lyd går ind i på soundbar'en. Men så skrifter soundbar'en til den indgangen som den går op i tv'et. Så er der ikke billede men lyd. :o
Det er et Oled CX tv og soundbar SN10YG.
Lidt lost hvordan jeg får billede på tv'et med lyden fra Soundbar'en
#340073
Hej
Måske har du misforstået noget omkring dine hdmi udgange som sidder i afspiller, normalt? anvendes kun et kabel som anvendes til både lyd og billede. Hvis ikke mener jeg at du skal prøve at sætte begge hdmi kabler i enten tv eller soundbar og derefter kun anvende et mellem soundbar og tv.
#340075
Nedenstående beskrivelse passer på min 4K afspiller, og gælder måske også for din ukendte 4K afspiller. Beskrivelsen gælder ved normal tilslutning, hvor alle perifere enheder tilsluttes audiogengiver, og denne er tilsluttet tv via ARC.
Normalt navngives to HDMI udgange på afspiller video og audio, men ved brug af nyere udstyr bruges kun video udgangen. Videoudgangen eller HDMI 1 har både video og audio, hvor audio eller HDMI 2 kun har audio.
Og hvorfor så det? Receivere af ældre dato som ikke kan håndtere nyere videoformater (4K, HDR og hvad der ellers er tilkommet), vil kun vise sort skærm, hvis video/HDMI1 tilsluttes i receiveren (den kan ikke håndtere signalet, ej heller i passthrough). Og receiver er tilsluttet tv via ARC, hvor receiver skal sende billede til tv.
Det er her audio/HDMI2 udgang kommer i spil, som tilsluttes receivere af ældre dato. Den kan nu behandle lyden, hvor tv tilsluttes afspiller med video/HDMI 1 og står for billedbehandling.
En korrekt tilslutning med nyere udstyr, der kan håndtere signalerne, vil derfor være afspiller i soundbar/receiver med afspillers HDMI 1/video.
Jeg ville tilslutte dit udstyr som følger :
Tv HDMI ARC (eARC) > soundbar HDMI eARC/ARC (HDMI eARC/ARC port muligvis HDMI 2 på tv)
Afspiller HDMI 1 video > soundbar HDMI in 1 eller 2
#340093
Tv HDMI ARC (eARC) > soundbar HDMI har jeg også. Som er HDMI 2 på tv'et. Mens blu-ray's HDMI billede går i tv'ets HDMI 1 og afspillerens lyd HDMI går ind HDMI 1 på Soundbar'en. Men det Soundbar'en som åben vil styre alt.
Det er åbenbart det der HDMI smart link noget som desværre ikke er så smart. Hvis jeg slår det fra, virker det. Men så snart soundbar'en skal gå tilbage til TV lyd. Slår den alt det smart ting til igen, automatisk på tv'et.😡
#340094
Afspillerens HDMI skal ikke forbindes til tv, den skal forbindes med soundbar. Afspillerens audio udgang via HDMI skal ikke bruges.
Når HDMI 1 fra afspilleren sættes i soundbar, vil soundbar skifte til afspillerens audio når denne starter, og sende billede videre til tv.
Og når afspillerens signal slukkes til soundbar, vil tv lyd sendes til soundbar. Når alt er monteret som tidligere beskrevet, vil enheder tilsluttet soundbar, når de tændes også tænde for tv og soundbar. Og når tv slukkes, og enheder er korrekt opsat, vil disse slukke sammen med tv.