Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af mario25
#339313
Hej jeg har været så uheldig at vores dreng har fået lavet en fugt skade på vores soundbar.
Samsung hw q900t.
Jeg vidste ikke der var fugt i før jeg sendte den til reparation, værkstedet vil have 3800 for at lave det. Er der nogen chance for at det kan laves billigere et andet sted? Og hvis nej kan, den være noget værd og sælge som defekt?
Vedhæftede filer
Udklip.jpeg
Udklip.jpeg (201.19 KiB) Vist 1640 gange
DSC05757.jpeg
DSC05757.jpeg (389.98 KiB) Vist 1640 gange
Af mario25
#339318
Ja jeg fik heldigvis dækket en del af beløbet.. Jeg syntes bare det er lidt ærgerligt og smide den ud så står jeg også med subwoofer ekstra..
Det undre mig lidt det er så dyrt og reprare den..
Den er jo kun 7 måneder gammel
Af Axlon
#339325
Det er umuligt ud fra dine lidt utydelige billeder, at vurderer om det ville kunne lade sig gøre for en hjemmefusker at forsøge at reparer den.
Hvis det blot er stikket & fladkablet der er defekt, så er det ret nemt for en elektronik kyndig at lave, men hvis der er mere der er røget, så kan det hurtigt vise sig ikke at kunne betale sig at bruge mere energi på det.
Personligt ville jeg ikke give mere end et par hundrede kroner for den, men det er nok også fordi jeg ikke gider at rode med elektronik der hjemme efter at have arbejdet med det en hel dag.

Grunden til det er så dyrt at få repareret på et værksted, er at man lynhurtigt kan bruge 1-2 timer, og så er de første 1000kr bare i arbejdsløn røget.
Det fleste værksteder fejlfinder ved blot at udskifte et helt printkort ad gangen, selvom det måske kun er en enkelt komponent der er defekt, alene af den grund at det er hurtigere.
Måske er det ikke muligt at købe det enkelte printkort fra producenten, og den eneste mulighed er så at udskifte hele enheden med en ny.

Personligt syntes jeg det er en skam at man idag blot fejlfinder ved at udskifte printkort, men jeg må også bare acceptere at en arbejdsløn kontra fremstillingspris på et printkort, er vippet over til printkortets pris.
Af ZackGem
#339367
Jeg forstår ikke det der med at alle tror det skal være næsten gratis at reparerer :-)

En værkstedstekniker koster mindst 500kr. i timen + moms for at løbe rundt, inden du har betalt løn, forsikringer, husleje, værktøj osv.

Der går hurtigt et par timer med at fejlfinde, og selve reparationen tager også oftest et par timer.

Dvs. de første 2.000kr. + moms (2500kr.) er væk inden man har set sig om. Dertil kommer udgifter til evt. reservedele. Vi reparerer dog på komponentniveau - Så med mindre det er en microchip, så skifter vi selvfølelig dem, og ikke hele printet (som jeg er med på gøres andre steder).

Jeg er selv chef for et elektronikværksted, og vi har taget konsekvensen af denne tankegang, at alt skal være næsten gratis ( jeg er helt med på og enig i, at det ret tit bedre kan svare sig at købe ny) - Kun at tilbyde reparation til erhverv på highendudstyr. Hvor en skærm eller en projektor koster måske 50.000 eller 100.000 - Ja helt op til over en million for det største projektore. De er ikke specielt meget mere komplicerede at lave - Men der er en forståelse for at man selvfølgelig stort set intet kan lave for under 2-3.000kr., og hvis det er bare lidt kompliceret, så går der også længere tid og prisen derved selvfølelig stiger væsentlig mere også, og at der selvfølgelig også skal betales for de timer der er brugt på fejlfinding, selv om man ikke ønsker det lavet - Ellers skal de andre kunder jo bare betale for deres reparationer :-)
Af Elkjr
#339436
Jeg ved der rundt omkring i landet er noget der hedder repair Cafe.. Hvor folk hjælper med at lave ting der ikke kan betale sig at få lavet.. Så er det ofte en lille udgift fordi tiden er gratis, det er folk der hygger med det! Men prøv at Google det!

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk