Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#339042
Hej

Fruen og undertegnede har besluttet at skifte det gamle Panasonic plasma efter mange års tro tjeneste med enten et B&O Contour eller alternativt et LG OLED eller et Samsung Frame kombineret med en B&O Stage soundbar.
Vi har en del Sonos komponenter, men en af dem fungerer ikke korrekt længere, og en anden understøtter ikke Sonos S2.

Da Contour og Stage jo ikke kan indgå i et Sonos-system, overvejer jeg at skifte hest til B&O og droppe Sonos.

Men... jeg har behov for lidt information for at kunne tage den rigtige beslutning:
Jeg har læst, at B&O har pensioneret Beolink multiroom og nu kun understøtter Chromecast (CC) og Airplay 2 (AP2)
Jeg har også læst at man kan gruppere B&O højtalere med alle højtalere, der understøtter CC eller AP2

Hvad betyder ovenstående for brugeroplevelsen?
Hvordan laves højtaler-grupper? Via Beolink app'en eller på anden måde (hvor?)?
Kan en Sonos-højtaler, der understøtter AP2, grupperes frit med B&O-højtalere?
I hvilken app skal grupperne laves? I beolink app'en eller...?
Sonos understøtter jo ikke CC, så hvordan fungerer det hvis man streamer CC til en B&O-højtaler - kan den så grupperes med en Sonos?
Har B&O en app, der samler forskellige lydkilder ligesom Sonos tilbyder?
Hvis ja, hvor godt fungerer den så?
...eller skal man åbne den app, der tilbyder en bestemt lydkilde - og så caste derfra?

På forhånd tak.
#339046
Når du bruger AP2, så grupperer du fra din musikapp. Stage indgår på lige fod med andre AP2 højttalere. Du kan dog ikke bruge Sonos-app’en til at styre musikken fra, da det bryder AP2 streamet og Stage så bliver tavs. Jeg har testet Stage med AP2 i multirum med et sæt Beolab 18 og et sæt Beolab 8000 - begge på en Sonos Port.

Så bruger du AP2 er der ingen grund til at smide Sonos S2-enhederne på porten.

Men at “gruppere” fungerer altså ikke ligesom i Sonos-app, hvor du kan lave en fast gruppe du kalder “1. sal” hvor du har 3 lydkilder samlet. Du skal ind og markere alle de højttalere du vil have til at spille sammen i AirPlay hver gang. Du kan gruppere i HomeKit, men det fungerer kun med brug af Siri, så det er ikke særlig fikst (set i lyset af hvor ringe hun fungerer).
#339076
‘Jeg har læst, at B&O har pensioneret Beolink multiroom og nu kun understøtter Chromecast (CC) og Airplay 2 (AP2)’ skrev AndyK.

Nu ved jeg ikke, hvad du har læst eller måske snarere hvornår.
Det er korrekt at mange - den gang, hvor de nye Mozart-platform produkter kom frem - frygtede, at det var slut med Beolink multiroom.
Og B&O har selv gjordt meget ud af at fortælle, at deres produkter er kompatible med en masse andre på markedet (via CC og AP2).

Men den frygt er blevet gjordt til skamme.
For ikke så lang tid siden, blev ‘Mozart-produkterne’ (f.eks BS Level) opdateret, så de er fuldt kompatible med Beolink, som man kender det fra den forrige generation (f.eks Beoplay A9).
Så Beolink multiroom er ingenlunde pensioneret.

Det bedste ville nok være at besøge en B&O-forhandler for at få vist dette - så ser du også, hvilke produkter der p.t. er i deres modelprogram.

MM
#339093
Jeg har lyd i 5 rum, hvor jeg bruge Chromecast (CC) til at lave en multirum løsning. Det virker dog ikke på Sonos enhederne så jeg ved ikke helt hvor relevant det er for dig. Men man opretter de forskellige grupper i Google Home app'en en gang. Og du kan lave lige så mange forskellige som du måtte ønske. Lige nu har jeg en Beoplay M3 på badeværelset, Beoplay M5 i soveværelse, Lyngdorf anlæg i stuen, Beosound Edge i køkken alrum, Lemus Home i multirummet til ungerne og Beosound Level på kontoret. Jeg har oprettet 4 grupper, som jeg vælger enten i Spotify App'en eller hvilken jeg nu bruger.

1) En hvor badeværelse og soveværelse spiller sammen
2) Køkken alrum sammen med stuen.
3) En hjemmearbejds gruppe, hvor kontor og alrum spiller sammen
4) En hvor alt er på.

Jeg har aldrig brugt Sonos og kan derfor ikke udtale mig om, hvorvidt det er lettere eller ej, men jeg synes det fungerer meget simpelt.
#339095
Torben Rasmussen skrev: 10. jan 2022, 22:57 Men at “gruppere” fungerer altså ikke ligesom i Sonos-app, hvor du kan lave en fast gruppe du kalder “1. sal” hvor du har 3 lydkilder samlet. Du skal ind og markere alle de højttalere du vil have til at spille sammen i AirPlay hver gang. Du kan gruppere i HomeKit, men det fungerer kun med brug af Siri, så det er ikke særlig fikst (set i lyset af hvor ringe hun fungerer).
Rigtigt Torben, men der er også muligheden for at bruge Shortcuts til at starte musik og det giver nogle spændende muligheder som ikke findes i S2. :)

F.eks. kan du lave et app ikon på din telefon/tablet der starter din foretrukne radiostation/playliste i det/de rum du ønsker med bare et enkelt tryk. Nemt og hurtigt.

Jeg har selv kørt multirum med en kombination af Sonos og en Sony HT-ST5000 koblet til et Apple TV i et par år. Det fungerer fint, men der er klart nogle begrænsninger ved et blandet setup og i det hele taget ved AP2 frem for Sonos.

Personligt er jeg ikke stor fan af Sonos' app og foretrækker at vælge højtalere direkte inde fra Music app'en.
#339103
Tak til jer alle for svarene.

Godt at høre at beolink multiroom ikke er et overstået kapitel.
Jeg er helt med på at det nok vil være en god idé at smutte forbi en B&O-butik.
Mht, beolink, så har jeg forstået at det - udover at kunne flytte lyd fra TV eller legacy audiokomponenter til andre højtalere - også indebærer at man kan flytte musik med sig ind i et rum ved eks. at trykke på et betjeningspanel på væggen.

Derudover er jeg ikke helt skarp på hvad beolink tilbyder.

Er det korrekt forstået at B&O-appen fungerer noget i retning af Sonos' app, hvor man kan vælge lydkilder og gruppere højtalere ved afspilning af lydkilder valgt i appen?
Rasmus skriver at man ved afspilning via AP2 skal gruppere via den app man streamer AP2 fra. Men er chromecast anderledes på det punkt (udover muligheden for at have faste grupper i Home appen)?

Et ikke relateret spørgsmål: Jeg har forstået, at man ikke kan tilknytte ekstra højtalere til Stage eller Contour når der afspilles TV-lyd - eks. tilknytning af en subwoofer eller surroundhøjtalere (har forstået at der ikke er WISA i stage og Contour - og at det er WISA, der bruges til at tilknytte ekstra surround-højtalere).
Er det korrekt?
Hvis ja: Jeg går ud fra at der ikke er samme begrænsning ved afspilning af lyd fra B&O-appen eller AP2 eller CC til en stage eller et Contour... så man godt kan tilføje eks. en beolab 19 til en stage...?
#339105
Ja, man vælger lydkilder i app’en.
Men ikke alle lydkilder er tilgængelige hhv kan beolinkes - af flere forskellige grunde.
En AP-kilde kan beolinkes (sendes til andre rum), hvis det sker med udgangspunkt i B&O-appen.
Det samme kan ikke gøres med en CC-kilde - dertil kræves gruppering i ekstern app = Home-app’en.
Spotify Connect kan også beolinkes - men startes eksternt = i Spotify-app’en.
Deezer er fuldt integreret i B&O-app’en.
Det skal ses i aktion - det sparer mange ord!


Der er ikke nogle tilslutningsmuligheder for eksterne højtalere i Stage/Contour….hverken kabelbundne eller trådløse/WiSA.
Lydkonceptet i Stage hhv Contour går på at det skal være et lydsystem/en soundbar, der - i de fleste tilfælde - vil opleves som tilstrækkeligt.
Igen - prøv og lyt, når du har mulighed.

Du har samme muligheder for Beolink, CC og AP2 etc i Stage/Contour som i de øvrige B&O-produkter fra samme kategori f.eks BeoPlay A9 eller Beosound 1, Beosound Core/Shape.
B&O’s NL-baserede tv hhv Sound Centeret i de nye tv samt de nye Mozart-platform produkter (BS Level….) kan indgå i samme setup.