Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#338919
I er altid super kloge og hjælpsomme og jeg har brug for lidt hjælp/vejledning:

Jeg har netop købt en Philips Soundbar (B97), som er tilsluttet mit Philips oled 803 fjernsyn via hdmi (arc) har også forbundet min Sony UDP-X800 (første udgave) til soundbaren.

Hvilke lydformater burde jeg have adgang til at kunne høre, kan umiddelbart kun se, at soundbaren modtager et pcm lydsignal. Burde jeg ikke kunne høre Dolby True HD, DTS HD-MA lyd? Eller kræver det også earc?

Det hele er forbundet via hdmi 2.0 kabler, da fjernsynet og uhd blu ray afspilleren ikke understøtter 2.1.

Påtænker at købe nyt tv i år med earc understøttelse
#338921
Hej Henrik

arc/earc er ikke begrænsningen for lydformaterne, men om lyden er komprimeret eller ej, så det bør ikke være problemet. Jeg fik ATMOS lyd udaf min soundbar via arc, og har ikke oplevet en stor ændring da den blev opdateret til at have earc..

Man skal holde tungen lige i munden, da hele kæden - og alt efter hvordan det er sat sammen - skal understøtte og videregive det specifikke format - indholdet (disk'en eller streaming tjenesten), TV'et/afspiller og soundbaren.

Se de individuelle lydformater dine enheder understøtter her:
TV: https://www.philips.dk/c-p/55OLED803_12 ... l-benefits
Soundsbar: https://www.philips.dk/c-p/B97_10/fidel ... l-benefits
Blue Ray: https://www.sony.dk/electronics/blu-ray ... ifications

Der er ikke så meget specifik af lydformater på din afspiller, men forhåbenligvis understøtter den mere end listet. I alle tilfælde vil jeg sørge for, at din afspiller er tilsluttet direkte til soundbaren og ikke tv'et, da tv'et ikke understøtter så mange lydformater, og er den største begrænsning i dit setup.

Så der er ikke andet for at gå alle ledene igennem, og tjekke om der er den samme formatsupport hele vejen :)
Håber det hjælper!
#338922
Prøv kig under lydindstillinger på din Bluray (og TV). Er de sat til at udsende PCM ?

På dit TV skal så vidt jeg kan se indstille til

Multikanal (bypass) Vælg for at sende original
bitstrøm fra HDMI ARC til det tilsluttede HDMI


På din Sony afspiller måske auto eller hvis der en lignende indstilling.
#338923
PCM er et udpakket lydsignal. Hvis din enhed modtager PCM er det fordi at din skærm dekoder signalet (medmindre selve signalet du modtager er PCM, de fleste store streaming tjenester bruger dog Dolby Digital eller Dolby Digital Plus (DD & DD+).

Dit TV har en indstilling for hvilket format den skal udsende igennem de digitale lydudgang, denne kan typisk enten stå til Auto, Bitstream, et fast format (f.eks DD) eller PCM. Pointen med PCM er at hvis man skal sende lyd til eksempelvis en stereoforstærker som ingen dekodere har til digitale formater, så kan man bruge TV'et til at dekode og blot sende et ukomprimeret lydsignal ned i forstærkeren. Med en soundbar via HDMI skal denne indstilling helst stå til Auto, da enhederne selv taler sammen og finder ud af hvilket format soundbaren skal have.
ThomasFogt skrev: 7. jan 2022, 17:30 Hej Henrik

arc/earc er ikke begrænsningen for lydformaterne, men om lyden er komprimeret eller ej, så det bør ikke være problemet. Jeg fik ATMOS lyd udaf min soundbar via arc, og har ikke oplevet en stor ændring da den blev opdateret til at have earc..
Det kan jeg godt forstå at du ikke har, navnligt på grund af to faktorer:
1) Båndbredden på ARC & Optisk kan håndtere op til DD+ (max. 768kbps), eARC kan håndtere større datamængder helt op til Dolby TrueHD som er et 24-bit loseless signal (max. 18 mbps).
2) Ingen streamingtjenester har lyd i en højere container end DD+. Atmos ligges som metadata i lydsporet, så det fylder ikke mere. Atmos handler om hvordan objekter placeres i et tre dimensionelt rum, ikke kvaliteten af den lyd som kommer ud af soundbaren.

Ift. kompabilitet har dit TV ikke dekoder der kan klare hverken TrueHD eller Atmos. Som udgangspunkt tænker jeg den burde kunne lade signalet strømme igennem, men muligt den komprimere det til alm. 5.1 DD+, som er det næsthøjest understøttede format.
#338924
Hej Thomas, OleA og Niklas

Tak for svarene

Jeg vil lige forsøge at kigge på diverse indstillinger, men det bliver først når familien er gået til ro. Så er der fred og ro !:(

Kunne lige hurtigt se på tv'et, at det var sat på multi-kanal, muligheden for multi-kanal bypass var en mulighed, så det tjekker jeg senere.

Må også lige gå indstillingerne på blu-ray afspilleren igennem. Ved der er 2 hdmi udgange på den; en til video/audio og en til audio only, har nu koblet soundbar og afspiller sammen med udgangen video/audio, men vil da lige prøve med en direkte kobling via udgangen audio only.

Hvis nogen har samme afspilleren, må I da gerne henvise til hvilke settings min opmærksomhed skal henledes på 8-)
NB det er ikke UDP-X800 M2, men X-800.
#338929
Fedt nok, har nu pilet med indstillingerne - nu sker der mere på lydsiden:

Både UHD og Blu Ray vises som følgende:
DTS HD MA spor vises som DTS HD MA
Dolby Atmos vises som Dolby Atmos ( er klar over arc's begrænsninger)
Dolby Digital True HD vises om Dolby Surround
Dolby Digital vises også som Dolby Surround

Disney, Netflix og Viaplay viser også Dolby Surround

Tak for hjælpen med at få bedre lyd igennem 👍👍👍