Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af Dermåværeløsning
#338424
Jeg har tidligere haft glæde af ARC med et SONY 50" TV og en ONKYO 5.1 surround receiver. Det hele virkede LYD - BILLEDE og ikke mindst brugen af fjernbetjening til TV, hvor man kan skrue op og ned for lyden. Nogle år senere virkede så ikke. Jeg udskiftede kabler, prøvede alle indstillinger, opdatering af TV samt Receiver men intet hjalp.
Købte derfor en ny Yamaha RX-V685 Sorround Receiver. Desværre intet hjalp.
I Arrigskab købte jeg så et LG TV 55sk9500pla.
Hurra og Fedt det hele virkede igen, både lyd, billede og EN fjernbetjening
Ja tak i Ca. 3 måneder. Selv efter opdatering af Firmware i både TV samt Receiver og talt/skrevet med supporter fra Yamaha, skrevet til LG (ingen svar derfra). Har prøvet alt tænker jeg.
Nu kan jeg kun få lyd via optisk lydkabel
Er der nogen her der har erfaring/kendskab til en løsning.
Jeg tænker at det er vel kun et spørgsmål om programmering for producenten.
eller er man ude i rettigheder?
Af HrJensen1
#338431
Der er mange potentielle fejlkilder, når ARC ikke virker.
Hardware i tv kan være defekt,
hardware i receiver kan være defekt,
software i tv kan være fejlbehæftet,
software i receiver kan være fejlbehæftet,
kabel kan være fejlbehæftet,
et andet HDMI produkt som er enten tilsluttet receiver eller tv kan være fejlbehæftet, og blokere visse af HDMI funktionerne for alle andre tilsluttede HDMI enheder.

Så det kan godt være noget af en høstak at fejlsøge i.

Men et forsøg er at pille strømmen fra både tv og receiver i 3 timer. Koble alle andre HDMI enheder fra, så der kun sidder 1 kabel i, som forbinder tv og receiver. Hvis det virker der, er det en anden enhed som laver balladen.
Af Supergris
#338469
Det har i hvert fald ikke noget med rettigheder at gøre, men i nogle tilfælde, når der kommer en ny firmware, kan nogle af indstillingerne blive nulstillet, så prøv at gå dine indstillinger igennem på både dit TV og din receiver, da blot et enkelt flueben, der er sat forkert (eller ikke sat), kan være skyld i, der ikke kommer lyd igennem...

Jeg har også oplevet, at CEC kan være skyld i, det driller; hvis du slår det fra, vil det betyde, du ikke kan nøjes med én fjernbetjening, med mindre du køber en universal...
Af Dermåværeløsning
#341814
Hej igen Long time no see, som man siger på godt "dansk" Første en tak til jer 2 for svar.
Under flytning har både tv og receiver været slukket i længere tid så jeg så frem til at prøve jeres teori. 😔 Desværre ikke meget fremgang. Det eneste der virker er, ved at tænde for tv'et ja så tænder receiveren også men kun lyd via optisk lydkabel fra tv program.
Prøvet stort set alt vedrørende indstillinger på tv/receiver samt nyt kabel.
Ved brug af PC og afspille film via en harddisk. Der er perfekt billede samt lyd virker via HDMI (altså uden optisk lydkabel).
Så hvad f...... er problemet.
Talte med forskellige personer ved POWER "ØH de ved faktisk ikke en skid"
Talt med AV-connection men da hardware ikke er købt der = ingen hjælp Talt med HIFI klubben Deres kommentar var. Kendt problem med LG TV. Nu sælger de så heller ikke LG
okay så.
Anyway Har læst om dette og er kommet frem til at stort set alle tv produkter har dette problem. Måske lige bortset fra B&O men prisen OK jeg lever med optisk lydkabel
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#341823
B&O bruger TV-skærme fra LG, så det er samme forhold som hos LG. Jeg kender ikke noget til, at LG skulle have generelle problemer med HDMI ARC og vi har trods alt været igennem næsten alle generationer af LG TV her på testbænken :)

Hvad jeg dog ved er, at der generelt er mange udfordringer med HDMI ARC og HDMI CEC. Husk at du to ting hænger sammen så Simplink (LG ord for HDMI CEC) skal være aktiveret i TV'ets menu før ARC virker efter hensigten. HDMI CEC er det system, som gør, at der kan sendes fjernbetjening-kommandoer over HDMI, altså så man kan skrue op/ned mv.

Hvordan ser opsætningen af Simplink (HDMI CEC) og HDMI ARC ud på dit LG TV? Har du eventuelt mulighed for at tage et billede og uploade her i forummet? Du kan bruge funktionen 'upload af vedhæftede filer', hvis du udvider skrivefeltet.
Af Dermåværeløsning
#342427
Hej Rasmus Nu tog jeg på ferie i nogle uger og dermed slukkede jeg al elektronik ved stikkontakten. Da jeg så kom hjem tændte jeg for TV og hørte at receiver ligeledes tændtes, så tænkte jeg. Nu prøver jeg at anvende ARC og WUPTI. Det hele virkede fra LG fjernbetjening. Volume op og ned af lyd på receiver. Omskiftning til HDMI indgang og receiver skifter til internet radio på receiver (som den er indstillet til) og skift tilbage til TV og det hele virker. Et par enkelte gange har TVet slået om til TV lyd uden min indblanding. 🤔 Jeg må indrømme at jeg står totalt uforstående over hvad der er sket.
Nå men det hele virker PT, så nu må vi bare se hvor længe. 🙄
Af kimklarup
#342509
Hej
Måske det kunne være som hos mig. Alt er tilsluttet til receiver som er sat til tv med arch. Alt virker sådan set perfekt, men min receiver slukkede sommetider og så kom lyden fra mit tv !:( . Jeg fandt ud af at hvis jeg startede op med at tænde min HD-optager(som derefter tændte tv og receiver) og jeg efter at have set noget via HD-optageren og skiftede til tv uden at slukke HD-optageren resulterede det i at receiver slukkede når hd-optagers spare lock down(var sat til 1 time uden brug) trådte i kraft. Hvis jeg derimod startede med at tænde tv og først derefter valgte en signalkilde slukkede receiver aldrig. Så det var åbenbart 1. start som styrede arch :( O_O