Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af hhm61
#338086
Jeg har netop opgraderet til LG C1 65" som erstatning for et gammelt Samsung 46". Jeg har dog store udfordringer med at få lyden på min (gamle) Denon AVR-1912 med et 5.1-setup til at fungere optimalt.
Jeg har ATV 4K, som sidder i HDMI på tv'et, og AVR-1912 er forbundet med HDMI-kabel fra HDMI (TV Out) til HDMI ARC. Lyden kommer fint ud på AVR-1912, men uanset hvad jeg klikker på i indstillinger på både receiver og tv, kan jeg kun få stereolyd ud. Der kommer også kun stereolyd fra de indbyggede apps (bruger primært Netflix).
Surround fungerer fint, når jeg bruger min BD-afspiller koblet på receiveren - men ikke når den tilsluttes tv'et.
HDMI-kablerne er 4K/8K-certificerede.
Kan de kloge hoveder her på forummet hjælpe med gode råd - eller er alternativet en ny receiver (eller soundbar)?

På forhånd tak

Hans-Henrik
Af palle2612
#338147
Som mange af os andre har du det problem at din receiver (som er en gammel sag i surround verden) ikke understøtter eARC som du har behov for i netop din opsætning..
Du har din ATV til dit tv som du skriver, problemet er bare at selv om du har gode kabler virker det ikke..
Forstil dig at dine HDMI kabler 4K/8K er storebæltsbroen og dit køretøj (ATV 4K) er den supersportsvogn du altid har drømt om, uanset hvor hurtig du må køre, får du aldrig lov til at komme hurtigt igennem bummen da der holder 100 biler som skal igennem betalingsanlægget (Denon AVR-1912)
Håber det gav lidt mening
Af Provinsen
#338152
palle2612 skrev: 16. dec 2021, 14:53 Som mange af os andre har du det problem at din receiver (som er en gammel sag i surround verden) ikke understøtter eARC som du har behov for i netop din opsætning..
Du har din ATV til dit tv som du skriver, problemet er bare at selv om du har gode kabler virker det ikke..
Forstil dig at dine HDMI kabler 4K/8K er storebæltsbroen og dit køretøj (ATV 4K) er den supersportsvogn du altid har drømt om, uanset hvor hurtig du må køre, får du aldrig lov til at komme hurtigt igennem bummen da der holder 100 biler som skal igennem betalingsanlægget (Denon AVR-1912)
Håber det gav lidt mening
Hej. Jeg er nødt til at korrigere dig her. Standard ARC understøtter fint overførsel af 5.1 signaler. Det der skal gøres efter min mening er at trådstarter skal via indstillingerne for lyd på sit nye tv sætte overførslen af lyd til enten Bitstream eller Auto i stedet for PCM som den er sat til som standard fra fabrikkens side.

Mvh Provinsen
Af Henrik B.
#338154
Øh, hvorfor pokker har du tilsluttet din Apple TV direkte til TV'et??
Tilslut den til receiveren, og aktivér HDMI CEC. Så styres det hele med Apple TV fjernbetjeningen.
Af hhm61
#338193
Henrik B. skrev: 16. dec 2021, 16:40 Øh, hvorfor pokker har du tilsluttet din Apple TV direkte til TV'et??
Tilslut den til receiveren, og aktivér HDMI CEC. Så styres det hele med Apple TV fjernbetjeningen.
Receiveren har kun HDMI 1.4 og kan derfor nok ikke overføre 4K-signaler til tv'et - og jeg vil nødigt gå glip af de flotte 4k-film.
Hans-Henrik
Af hhm61
#338194
Provinsen skrev: 16. dec 2021, 16:36
Hej. Jeg er nødt til at korrigere dig her. Standard ARC understøtter fint overførsel af 5.1 signaler. Det der skal gøres efter min mening er at trådstarter skal via indstillingerne for lyd på sit nye tv sætte overførslen af lyd til enten Bitstream eller Auto i stedet for PCM som den er sat til som standard fra fabrikkens side.

Mvh Provinsen
Tak for kommentaren. Jeg har prøvet med bitstream i stedet for PCM - uden held...

Hans-Henrik