Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#337384
Jeg havde tidligere et Sony TV, hvor soundbaren virkede perfekt.

Nu har jeg så købt sådan et Phillips OLED 706 TV og kan ikke få soundbaren til at virke.

Der er bare skrat når den tændes og ikke andet.
Jeg kører optical forbindelse som med det gamle TV.

Nogen forslag? Kan HDMI f.eks. gøre en forskel?
#337391
henrik.yde skrev: 28. nov 2021, 17:06 Ja, du skal (selvfølgelig) bruge HDMI. Soundbaren tænder derved automatisk sammen med TVet, og du kan bruge TVets fjernebetjening til at skrue op og ned for lyden. Husk at benytte et kabel af god kvalitet.
Hej.

Det har jeg så i mellemtiden prøvet. TV og soundbar finder også hinanden (TV-ARC) på soundbaren, og TV'ets fjernbetjening kan også styre volumen på soundbaren.
Der kommer bare ingen lyd ud. Der er ingen skrat, men heller ingen lyd. Kan bare se at volumen går op og ned. :s
#337397
jimme skrev: 28. nov 2021, 18:05
henrik.yde skrev: 28. nov 2021, 17:06 Ja, du skal (selvfølgelig) bruge HDMI. Soundbaren tænder derved automatisk sammen med TVet, og du kan bruge TVets fjernebetjening til at skrue op og ned for lyden. Husk at benytte et kabel af god kvalitet.
Hej.

Det har jeg så i mellemtiden prøvet. TV og soundbar finder også hinanden (TV-ARC) på soundbaren, og TV'ets fjernbetjening kan også styre volumen på soundbaren.
Der kommer bare ingen lyd ud. Der er ingen skrat, men heller ingen lyd. Kan bare se at volumen går op og ned. :s
Husk at vælge den rigtige lydudgang i TVets opsætning, og ligeså vigtigt er det altså også med et HDMI kabel af god kvalitet. Alt for mange gange har jeg oplevet lydproblemer pga et dårligt kabel.
#337405
George1 skrev: 28. nov 2021, 19:41 Følger der ikke en fjernbetjening med til soundbar, måske lyden er skruet helt ned der, og så kan du ikke få lyden op med tv fjernbetjening, bare en tanke.
Det gør der, men det er ikke problemet. Jeg kan se at volumen ændrer sig på soundbaren når jeg anvender volumenknappen på TV'ets fjernbetjening.
#337406
henrik.yde skrev: 28. nov 2021, 19:47
jimme skrev: 28. nov 2021, 18:05
henrik.yde skrev: 28. nov 2021, 17:06 Ja, du skal (selvfølgelig) bruge HDMI. Soundbaren tænder derved automatisk sammen med TVet, og du kan bruge TVets fjernebetjening til at skrue op og ned for lyden. Husk at benytte et kabel af god kvalitet.
Hej.

Det har jeg så i mellemtiden prøvet. TV og soundbar finder også hinanden (TV-ARC) på soundbaren, og TV'ets fjernbetjening kan også styre volumen på soundbaren.
Der kommer bare ingen lyd ud. Der er ingen skrat, men heller ingen lyd. Kan bare se at volumen går op og ned. :s
Husk at vælge den rigtige lydudgang i TVets opsætning, og ligeså vigtigt er det altså også med et HDMI kabel af god kvalitet. Alt for mange gange har jeg oplevet lydproblemer pga et dårligt kabel.
Jeg kan umiddelbart ikke vælge en specifik lydudgang. Jeg kan bare vælge "HDMI-lydsystem".
Men tror jeg prøver med et nyt 2.1 HDMI-kabel. Aner faktisk ikke hvor gammelt det kabel jeg har er.
Det der dog genere mig lidt er at resultatet er nogenlunde det samme med optisk og mit nuværende HDMI-kabel.
Fik også soundbaren til at skratte med HDMI-tilslutningen efter diverse forsøg.
#337407
Jesper wass skrev: 28. nov 2021, 20:23 Jesper har selv lige købt Philips Oled 706 og har ingen problemer med min 5 år gammel Sony soundbar.. købte dog nye HDMI 2.1 ledninger for en sikkerheds skyld.. fedt fjernsyn 🙂👍
Ja, jeg forsøger mig også med et nyt 2.1 HDMI kabel.
Hvilken HDMI-port bruger du, og du vælger vel bare "HDMI-lydsystem" i fjernsyns-menuen ikke?