Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#337057
Jeg har set rigtigt mange meget positive anmeldelser af de nye 4 separate trådløse højttalere fra Sony - f.eks. YouTube "B the installer", "Stop the FOMO" og mange andre skrevne anmeldelser . Men tilgængeligheden er vaporware agtig som jeg undersøger situationen i Europa.
Sony vil ikke svare (Sony support forholder sig ikke til tilgængelighed, eller om det overhovedet bliver tilgængeligt nogensinde i norden - "følg med på www.sony.dk" er svaret), og hverken Power, Elgiganten eller HiFi-klubben genkender noget som helst om modellen.
Jeg ville gerne opleve og muligvis købe sættet (inklusiv en separat sub).
Nogle der ved noget om den er udstillet nogle steder, hvilken forhandler der hjemtager modellen og eventuelt hvornår?
Vedhæftede filer
Sony HT-A9
Sony HT-A9
Sony HT-A9.png (43.47 KiB) Vist 2002 gange
#340752
De er generelt "gode nok". Jeg har også SWA-5 (den store sub). I forhold til prisen er det "godt nok". De er et fantastisk indretningskompromis mellem en soundbar, et decideret anlæg og surroundmulighederne og kvaliteten deri. Når der skrues OP til filmhygge, så er lyden rigtigt god. Effekter, dialog, "bouncy house" effekten (de opad-i-loftet-nedad-i-hovedet-udstrålende) er faktisk mærkbar og positiv i vores stue. Kommer dog meget an på hvordan det man ser er mixet. Mange mix er stadig med meget få informationer i højden - men når de er der så virker det. Men til film og når der skrues op, så er det godt. Som mange youtube anmeldelser også angiver, så er phantom center upåklagelig god. Det gælder til alle typer lytning.
Til almindeligt tv-avis, x-faktor, klipfiskerne er historien ikke lige så positiv. Der forekommer i mine ører (ikke resten af familiens!) tydeligt comb-filtering i de øvre frekvenser, og det rammer tydeligst kvindelige stemmer. Det er uanset hvilket lydmudus der vælges, selvom der er stor forskel på de forskellige modus. Håber virkeligt der kommer en opdatering, som kan afhjælpe, med mindre det er den fysiske opbygning med metal gitret der er årsagen. Men - det er stadig bedre end de indbyggede højttalere i mit nye Sony OLED A80J (ikke sikker på at familien kan høre det).
Meget nemme at afspille musik, bluetooth headsæt tilknytning og så videre. Kvaliteten i musik er OK, men heller ikke bedre end det - når der sammenlignes med et decideret anlæg. Tænk på at sættet koster ca. kr. 18.000,-. Det giver fire trådløse aktive højttalere til måske hver kr. 4000,- og kontrol enheden til kr. 2000,-. Købes der to højttalere til hver kr. 4000 og en lille forstærker til kr. 2000,- så er der bedre lyd. MEN - så er der ingen surround, ikke (nødvendigvis) decideret diskret design, og ikke (nødvendigvis) lige så alsidig og nem betjening.
Jeg er glad for mine, og fortryder intet - alt taget i betragtning. Det er et kompromis. Største ærgrelse er, at subben viser sig ikke at gå særligt dybt. Peaker på ca 70Hz og falder meget hurtigt derefter (søg youtube anmeldelse). Spilles der højt, kan den godt få buksebenene til at blafre, men det skal spilles højt, og det mangler tydeligt meget i de lave frekvenser under 50Hz - og det kan ikke tilsluttes andre subs end 5'eren eller den mindre 3'er, som jeg ikke kender.
#341244
Hvis man troede, at en PS5 var svær at få fat i, så skulle man da lige prøve et par HT-A7.

Har forgæves ledt siden offentliggørelsen, men uden held. Hvis nogen falder over det , skal I være mere end velkommen til at skrive her eller i PM.